آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

طلوع، ش 3 و 4
نویسنده مقاله، نخست پس از برشمردن چند تعریف رایج از تروریسم، این تعریف را برمى‏گزیند: «تروریسم عبارت است از توسل به زور و اقدام‏هاى خشونت‏آمیز با انگیزه‏ها و اهداف سیاسى یا غیرسیاسى که به طور پراکنده و مخفیانه انجام مى‏پذیرد، به گونه‏اى که عنوان دفاع مشروع بر آن قابل صدق نباشد.»
در ادامه، دو اصل مشترک و مورد قبول وجدان بشرى و حقوق بین‏الملل، و حقوق داخلى و فقه مورد اشاره قرار مى‏گیرد:
1. دفاع مشروع مجاز از حقوق طبیعى انسان است.
2. ترور اقدامى غیر انسانى، و از نگاه وجدان بشرى محکوم است.
______________________________
1. مائده: 5: 53.
______________________________
مهم آن است که بتوانیم میان این دو اصل تمایز قائل شویم. پرسش اصلى آن است که آیا براى تشخیص میان این دو معیارى مورد قبول همگان وجود دارد؟
انجام عمل دفاع مشروع، خواه در جهت دفاع از سرزمین و حاکمیت و خواه براى حفظ جان و ناموس، مشروط به داشتن شرایط و رعایت ضوابطى است که عبارت‏اند از: الف) باید تجاوزى رخ دهد تا به منظور مقابله با آن، دفاع مشروع، مجاز باشد؛ ب) راهى جز توسل به زور وجود نداشته باشد؛ ج) اقداماتى که در جهت دفاع صورت مى‏پذیرد، باید به لحاظ کمیت و کیفیت با دفع تجاوز متناسب باشد.
پس توسل به زور تنها در مورد دفاع مشروع و دفع تجاوز، آن هم با رعایت ضوابطى خاص، مجاز شمرده مى‏شود و هرگونه اقدام خشونت‏آمیز در خارج از این چارچوب از نگاه فقه و حقوق محکوم است.
اما ترور طیف وسیعى از اقدام‏هاى خشونت‏آمیز را در برمى‏گیرد.
1. ترور با اهداف غیر سیاسى.
حکم فقهى این‏گونه اقدام‏ها روشن است؛ زیرا کسانى که با اهداف غیرسیاسى به ایجاد رعب و وحشت بپردازند و امنیت جامعه را مختل کنند، مصداق محارب و مفسد فى‏الارض‏اند.
2. ترور با اهداف سیاسى.
استفاده از خشونت براى اهداف سیاسى را مى‏توان بر دو گونه دانست:
الف) اقدامات تروریستى علیه مردم؛ این‏گونه اقدامات، با هر هدفى که سامان داده شود، از نگاه وجدان بشرى محکوم است و مصداق تروریسم محسوب مى‏شود. در اسلام، حتى به هنگام دفاع مشروع نیز کشتن افراد بى‏گناه، تعقیب فراریان و... مجاز شمرده نشده است.
ب) اقدامات تروریستى علیه حکومت‏ها؛ این‏گونه اقدامات از موارد اختلاف کشورها، سازمان‏ها و کشورهاى مختلف است. هر گروه و کشورى بر اساس عقیده و منافع خود درباره آن قضاوت مى‏کند. برخى آن را تروریسم و برخى مبارزه در راه آزادى و... معرفى مى‏کنند.
اقدامات خشونت‏آمیزى که افراد، گروه‏ها یا حکومت‏ها با انگیزه سیاسى و در خارج از چارچوب شرایط دفاع مشروع، بر حکومت‏ها تحمیل مى‏کنند، از نگاه فقه اسلامى محکوم است و کسانى که به این قبیل اقدامات دست مى‏زنند، به عنوان یاغى معرفى مى‏شوند.

تبلیغات