آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

قدس، 18/12/81
آقای افروغ اظهار می‏دارند که جریان سکولار هیچ‏گاه نمی‏تواند در کشور ما ریشه داشته باشد؛ زیرا که پیشینه تاریخی ما و دین ما در واقع ضد سکولارند. فرهنگ ما نه سابقه فرهنگ مسیحی غربی را داشته و نه دین ما، دین مسیحیت تحریف شده بوده است. بنابراین، جریانی که اخیرا مطرح شده و عمدتا شعار سکولاریسم را مطرح می‏کند، نگاهی تقلیدی به غرب دارد.
آقای افروغ، در ادامه سخنان خوددرباره ارتجاعی خواندن نظریه ولایت فقیه از سوی پرچم‏داران سکولاریسم در کشور می‏گوید: اگر ارتجاع به معنای بازگشت به گذشته است، بایستی خاطرنشان کنم که مخالفین ولایت فقیه بازگشت به گذشته دارند و مرتجع هستند. امروزه بشر با فراز و فرودهایی که پشت سر گذاشته، به این نتیجه دست یافته که بایستی بین حق و تکلیف و حقوق انسانی و اجتماعی، ویژگی شخص حاکم و چگونگی حکومت، و رعایت حقوق انسانی و الاهی پیوند برقرار کند و این به اعتقاد من یک رنسانس دیگر است.
در ادامه این گفت‏وگو، نوع نگاه روشن‏فکرانی که سکولاریسم را ترویج می‏کنند، اساس و بنیان ولایت فقیه در جمهوری اسلامی، شکاف میان اراده حکومت و خواست اقشاری از مردم کشور، جایگاه ولایت فقیه در بحث جدایی دین از سیاست، راهکارهای مقابله با تبلیغات گسترده استکبار جهانی بر علیه ولایت فقیه، جایگاه اقلیت و اکثریت در نظام ولایت فقیه، نقش مدرنیته و کپی‏برداری از اقتصاد و فرهنگ غربی در تقویت یا تضعیف ولایت‏فقیه، ارزیابی تقابل جهانی‏شدن با ولایت فقیه، مورد بحث قرار گرفته است.

تبلیغات