آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اطلاعات، 12/12/81
آیا در یک نظام دموکراتیک می‏شود امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ در نظام‏های دمکراسی غربی اصل امر به معروف و نهی از منکر نه تنها مطلوب نیست بلکه خلاف قانون است؛ یعنی می‏توان از دست کسی که مطابق این ضابطه شرعی عمل می‏کند، شکایت کرد و او را به زندان انداخت. امّا می‏توان به کسی که در خیابان‏های یک کشور اسلامی تظاهر به فسق کند، تذکر داد و حتی طی مراتبی جلوی او را گرفت و این کار نه تنها ناپسند نیست بلکه واجب است.
برای اینکه بفهمیم نظام اجتماعی یک کشور چه نوع نظامی است باید سه مطلب را در مورد آن بررسی کنیم: اولاً ماهیت آن نظام (دلیل وجودی آن) چیست؟ این مسئله در قانون اساسی هر کشوری مطرح شده است و در قانون اساسی ما نیز با این بیان آمده است: «ما ملت ایران دور هم جمع شده‏ایم و به خود سازمان داده‏ایم تا با اجرای احکام شرع و دین مبین اسلام به آن کمالی که خداوند متعال مشخص کرد (مسیر الی الله) برسیم» این دلیل وجودی ماست؛ در صورتی که در قانون اساسی آمریکا و فرانسه چیزی دیگر و در قالب آزادی‏های فردی بیان شده است. نکته دوم، ملاک سیطره حکومت است که به آن قاعده مشروعیت گویند. بزرگ‏ترین ویژگی حکومت سیطره است. حکومت امر و نهی دارد. در نظام جمهوری اسلامی این سیطره با قاعده ولایت فقیه توصیه شده است؛ اما در نظام غربی، ملاک مشروعیت سیطره «رضایت عمومی» است. و اما نکته سوم روش حکمرانی می‏باشد. در اصل‏های مختلف قانون اساسی ما آمده است که روش حکمرانی در جمهوری اسلامی در همه امور از طریق مراجعه مستقیم یا غیرمستقیم به رأی مردم یعنی انتخابات است. امّا در دموکراسی لیبرال، دموکراسی روش حکمرانی است. در این روش، باید برای مسائل مختلف به آرای عمومی، به‏طور مستقیم یا غیر مستقیم، مراجعه شود و البته نحوه رجوع به آرای عمومی هم شرایطی دارد.
حال سؤال ابتدایی مقاله را این‏گونه پاسخ می‏دهیم که اجرای امر به معروف و نهی از منکر جوهر نظام اسلامی را کاملاً روشن می‏کند؛ یعنی با عمومی شدن و پا گرفتن این مسئله در جامعه ما، دموکراسی اسلامی چهره خود را کاملاً آشکار کرده و اثرات فراوانی از خود به جا خواهد گذاشت.

تبلیغات