آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

پگاه حوزه، 10/12/81
دین و سیاست در عرصه حیات اجتماعی بشر جدایی ناپذیرند و همواره بر یکدیگر تأثیرگذار بوده‏اند. و به همین دلیل در این مقاله نقش ادیان بزرگی مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت در سیاست مورد کنکاش قرار گرفته است. هدف ادیان علاوه بر پرداختن به امور معنوی و اخروی، تحصیل قدرت و تملک عرصه‏های سیاسی بوده است تا جایی که داعیه جهان شمولی داشته‏اند. از سوی دیگر، همین حضور فعال دین در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی بشر موجب گردیده که سیاسیون و دولتمردان جهت حفظ حکومت و ایجاد مشروعیت همواره از دین استفاده ابزاری نمایند. ازاین‏رو مذهب و سیاست دو حوزه تفکیک‏ناپذیر در زندگی اجتماعی بشر بوده‏اند.
نویسنده، جامعه‏شناسی سیاسی را ملزم به بررسی نقش نهاد دین در سیاست، در کنار بررسی سایر عوامل می‏داند؛ چرا که در غیر این صورت حکومت دچار آفت خواهد شد. برای بیان درستی این مدعا به تولد دوباره مذهب، معنویت و اخلاق در دنیای سکولاریزه غرب و ظهور نهضت‏ها و جنبش‏های فکری و فیزیکی مبنی بر فکر مذهبی، در سراسر جهان، اشاره می‏نماید و نمونه‏هایی را در کشورهای ایران، نیکاراگوئه، آرژانتین و ترکیه برمی‏شمارد. نویسنده در ادامه بیان می‏کند که امروزه جامعه‏شناسی سیاسیِ مذهب، از شاخه‏های مظلوم جامعه‏شناسی سیاسی است که چارچوب علمی خود را نیافته است؛ زیرا به نظر عده‏ای از اندیشمندان سیاسی، دوران طلایی ایدئولوژی و مذهب با داعیه سیاسی و سامان‏بخشی حکومت بر اساس مفاهیم دینی، به‏سرآمده است و این نظریه ناشی از افراطی‏گری کلیسا در قرون وسطی است. از زمان ماکیاولی، حکومت‏ها روند سکولار شدن را آغاز می‏کنند؛ چرا که او موضوع سیاست را مردم، و تحقق رضای مردم را موجب رضایت خداوند دانست بدین‏ترتیب، انسان و بالتبع عقل او محور و معیار امور و حکومت گردید. نویسنده، برخی ادیان مانند اسلام و مسیحیت (گرایش کاتولیک) و نیز کنفوسیوس را مذاهب باز می‏داند که با آغوش باز، انسان‏ها را به سوی خود می‏خوانند و نیز داعیه سیاسی داشته و خواهان حکومت کردن می‏باشند.
نویسنده سکولاریزه شدن سیاست و حکومت را عکس‏العملی به شرایط قرون وُسطی می‏داند. پس از قرون وُسطی، غرب دچار رفتار تفریطی شد و دین را به حریم شخصی انسان منحصر نمود که همان حوزه ارتباط انسان با خداست. اما امروزه بسیاری از متفکران غربی تمدن غرب را در سراشیبی سقوط و مرگ می‏بینند و ازاین‏رو، برخی راه نجات را توسل به معنویت می‏دانند.

تبلیغات