آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

کیهان، 8/12/81
این مقاله با دادن گزارشی از محرومیت‏های زنان در طول تاریخ، به مقایسه اجمالی جایگاه و ارزش زن در ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام می‏پردازد و بیان می‏دارد که در دین زرتشت، ریاست مخصوص مرد است و زن طُفیلی و از حقوق انسانی و اجتماعی محروم است و باید تحت اطاعت و بندگی مرد باشد. هر چند در جایی از اوستا به همتایی زن و مرد اشاره شده، ولی از آثار مکتوبِ زرتشت به دست می‏آید که زن به عنوان عنصری برای زادن و
حفظ نسل، ایفای نقش می‏کند و در این آیین همیشه تولد پسر دل‏پسندتر از تولد دختر بوده است.
دین یهود، آفرینش حوا را از یکی از دنده‏های آدم می‏داند و معتقد است مار (شیطان) ابتدا حوا را فریب داد و او از درختی که خوردن میوه‏اش ممنوع بود خورد و از آن به شوهر خود داد. در این آیین، حق طلاق نیز منحصر به مرد است و او می‏تواند با این مجوز که زن ِ خود را نمی‏پسندد، طلاق‏نامه‏ای نوشته و او را از خانه بیرون کند.
آیین مسیحیت نیز می‏گوید که شیطان ابتدا حوا را فریب داد و خداوند، درد زایمان را برای رستگاری او قرار داد. به اعتقاد این دین، حق تعلیم دادن از زن سلب شده تا نتواند بر شوهر خود مسلط شود. طلاق دادن زن و نکاح با زن مطلّقه در انجیل حکم زنا را دارد.
اما قرآن زن را دارای اراده و اختیار و روح کامل انسانی می‏داند و نیز زن و مرد را از سرشت واحد دانسته و در داستان فریب شیطان، ضمیر تثنیه می‏آورد و می‏فرماید که هر دوی آنها فریب خوردند. و برای اثبات استعدادهای روحانی و معنوی زن و مقامات او، نمونه‏هایی چون مریم را مثال می‏زند که در محراب عبادت با ملائکه سخن می‏گفت و روزیِ او از غیب می‏رسید. و نیز هم زن و هم مرد را مسئول اعمال خود می‏داند. در مورد استقلال اقتصادی نیز تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. بیعت گرفتن از زنان، احترام به پدر و مادر، به ویژه احترام مضاعف به مادر و مسئله ارث بردن زنان، همگی نشان از این دارد که اسلام برای زن ارزش فوق‏العاده‏ای قائل است.
نویسنده در پایان چنین نتیجه‏گیری می‏کند که اسلام، اولین و کامل‏ترین مذهبی است که در اصلاح امور زنان و تعالی و ترقی آنان قدم‏هایی بس مؤثر برداشته و کوشش‏های فراوانی انجام داده است.

تبلیغات