آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

هم‏بستگى، 2/11/81
این مقاله بر آن است که ماهیت جهانى شدن، ویژگى‏ها و آثار آن و جایگاه ایران را در برخورد با این پدیده مورد بررسى قرار دهد. از جهانى شدن تعاریف مختلفى ارائه شده است که با توجه به آنها مى‏توان گفت: «جهانى شدن مجموعه پیچیده‏اى از فرایندهاى متمایز، اما مرتبط اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى و نیز نظامى و سیاسى است که از طریق آنها مناسبات اجتماعى در دوره‏اى طولانى از تاریخ و در مقیاسى جهانى و قابل دسترس در سطح جهان تحول یافته است.» در واقع، یک قلمرو عمومى در سطح جهان به وجود آمده است، که آدمى بازیگر اصلى آن و جامعه جهانى صحنه اصلى بروز توانایى‏هاى اوست.
بسیارى از نویسندگان ویژگى‏هاى اصلى عصر جهانى شدن را مفاهیمى چون ظهور دهکده الکترونیک جهانى، پیدایش قبیله جهانى، انقلاب اطلاعاتى، فشردگى زمان و جهان، گسترش جهان آگاهى، پایان جغرافیا و عصر سیبرنتیک دانسته‏اند. جهانى شدن به شکلى تمامى زمینه‏هاى زندگى را تحت تأثیر قرار مى‏دهد: 1. زندگى خصوصى و شخصى 2. اقتصاد 3. تضعیف دولت ملى 4. گسترش نهادهاى سیاسى جهانى. پرسشى که در برخورد با پدیده جهانى شدن مطرح مى‏شود، این است که اگر به جهانى شدن به شکل یک فرآیند بنگریم، مدیران این فرآیند، ذینفع‏هاى این روند و استفاده کنندگان از آن چه کسانى هستند؟
پاسخ‏هاى متفاوتى به این پرسش داده شده است، اما رویکرد این مقاله مبتنى بر اجتناب‏ناپذیر بودن فرایندجهانى شدن است و به همین دلیل انطباق و همگام شدن سنجیده و منطقى با آن را راه حل مى‏داند. مقاومت‏هایى در این زمینه از سوى برخى مطرح شده‏اند که عبارتند از: طرفدارى از محیط‏زیست، تقویت و گسترش جنبش زنان، دفاع از حقوق بشر، برابرى قومى و گسترش مردم سالارى.
کشور ایران به توسعه‏اى همه جانبه، پایدار و درون‏زا نیاز دارد. با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران بسیارى از مجراهاى تعامل ایران با جهان به صورت گریزناپذیر از این مسیر عبور مى‏کند و این واقعیتى است که محور مواجهه کشور ما را با پدیده جهانى شدن تشکیل مى‏دهد، بنابراین ایران نیاز به ارتباط مورد نیاز براى توسعه مخازن نفت و گاز کشور دارد. بهره‏گیرى از فرصت‏ها یا قرار گرفتن در معرض تهدیدهاى ناشى از پدیده جهانى شدن به‏طور مستقیم تابع سیاست‏هاى متنوع در عرصه ملى خواهد بود.

تبلیغات