آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

کیهان، 6/11/81
در میان عباداتى که در اسلام واجب گردیده است، بدون تردید ارزش و اهمیت نماز از همه بیشتر است. شکل فارسى واژه نماز از لفظ پهلوى نماک گرفته شده که به معنى خم شدن و تعظیم کردن است و به تدریج در معناى «صلاة» یعنى نماز مسلمانان استفاده شده است. پس از اشاره‏اى اجمالى به معناى لغوى و ریشه‏یابى واژه نماز و صلاة و همچنین نگاهى به کاربردهاى قرآنى لفظ صلاة، نویسنده دو پرسش مطرح مى‏کند:
1. وجوب نماز قبل از اسلام در آیین‏هاى آسمانى دیگر
2. کیفیت نماز در آن ادیان و تفاوت آن با نماز مسلمانان.
نویسنده در پاسخ به پرسش نخست با استفاده از آیات قرآن وجود نماز در ادیان دیگر را ثابت مى‏کند چرا که بهترین وسیله براى نزدیکى به خداوند است. در پاسخ به پرسش دوم نیز با تکیه بر آیات قرآن مشخص مى‏شود که براى مثال نماز دیگر ادیان، رکوع نداشته است و یا فاقد حمد و سوره بوده است چرا که هنوز قرآن نازل نشده بود و یا سلام تشهد که مخصوص مسلمانان است. همچنین جهت قبله نیز در دیگر ادیان با قبله در اسلام متفاوت بوده است.
نویسنده در ادامه به کیفیت نماز در اسلام و روند واجب شدن آن از طرف خداوند متعال مى‏پردازد. دستور خداوند در شب معراج که امت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله هر شبانه روز در پنج وعده نماز بخوانند از مسلمات تاریخ اسلام است و مطابق بیان نورانى پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در شب معراج تمام انبیاء الاهى به امر خداوند به پیامبر اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله اقتدا کردند و اولین اذان گفته شد و نماز اقامه گردید. همچنین ترتیب ذکرهاى نماز و افعال آن و کیفیت وضو در همین شب به پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آموخته شد. البته ابتدا پنجاه نماز تشریع گردید، ولى با درخواست نبى اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به پنج نماز یومیّه تبدیل شد و خداوند فرمود که در همین پنج نماز اجر پنجاه نماز را قرار خواهد دهد. تعداد رکعات نیز ابتدا ده رکعت بود و بعد از تولد امام حسن علیه‏السلام و امام حسین علیه‏السلام ، پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله هفت رکعت بر آن افزود و خداوند این عمل را امضا فرمود:
افزوده شدن قنوت نیز در سال چهارم هجرى پس از واقعه بئر معونه (که در آن چهل نفر از رجال علمى اسلام که حافظ قرآن و احکام بودند، به شهادت رسیدند) اتفاق افتاد. ناراحتى پیامبر از این حادثه به اندازه‏اى بود که تا یک ماه در قنوت نماز صبح بر قاتلان آنها با اسم و رسم نفرین مى‏کرد و این آغاز قنوت بود»

تبلیغات