آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جمهورى اسلامى، 13 و 20/11/81
در این مقاله 18 دلیل از دلایل بى‏ثباتى حکومت‏ها از دیدگاه نهج‏البلاغه ذکر شده است که این دلایل عبارتند از:
1. نداشتن اتحاد و همدلى: که شاید مهم‏ترین عامل است چرا که حضرت در توبیخ یاران خود، غلبه اهل شام بر ایشان را به دلیل اتحاد آنان در باطل و تفرقه ایشان در حق معرفى مى‏فرماید.
2. عدم تبعیت از امام: که خود به نوعى محصول عدم اتحاد و همدلى است؛ به ویژه اگر رهبر، برگزیده خدا باشد و به لحاظ داشتن عصمت برترى خاصى بر سایر مردم داشته باشد.
3. عدم عبرت آموزى از گذشتگان.
4. ترس از جنگ و دشمن.
5 . اعراض از سنت نبوى: که در اثر تلاش دشمن پس از فتنه سقیفه بنى‏ساعده رفته رفته به فراموشى سپرده شد.
6. رجعت به گذشته و احیاى آداب و رسوم جاهلى.
7. در افتادن با حق: که مراد از حق دین اسلام است.
8 . شبهه افکنى و بدعت گزارى.
9. کنار گذاشتن قرآن.
10. تغییر ارزش‏ها و هنجارهاى جامعه.
11. ترک امر به معروف و نهى از منکر.
12. دورى از نعمت اسلام.
13. پیروى از رهبران ناسالم.
14. عدم رعایت حقوق مردم.
15. فقر اقتصادى، فرهنگى و سیاسى.
16. دنیا پرستى.
17. خودخواهى و خودپسندى.
18. لقمه حرام.
نویسنده پس از ذکر این دلایل مهم‏ترین دلیل را از دید فرامذهبى عدم اتحاد و همدلى مى‏داند ولى از دید اسلام مهم‏ترین دلیل را دورى از نعمت اسلام بیان مى‏کند. زیرا دلایل دیگر، مانند نداشتن همدلى و اتحاد، اعراض از سنت نبوى، مهجوریت قرآن و... مجموعه‏اى از فاصله گرفتن و دورى از نعمت اسلام اصیل است.
سپس به ارزیابى جامعه اسلامى ایران پس از پیروزى انقلاب اسلامى مى‏پردازد و روند سست شدن اعتقاد و پاى‏بندى برخى افراد بعد از دوران دفاع مقدس را محصول پرداختن افراطى به تجملات و مصرف‏گرایى و به‏طور کلى امور دنیوى مى‏داند. و به این نتیجه مى‏رسد که روزگار با هیچ کس و هیچ قوم و ملّتى عقد اخوت و برادرى نبسته است و آنجا که اراده‏ها یکسان، همدلى و اتحاد بارز بوده و عزم و اراده جمعى تعیین کننده و تأثیر گذار بوده است، پیروزى و سربلندى جوامع و به تبع آن ارتقاء جمعى حاصل شده است. اما غلبه‏گسستگى، خودخواهى و خودمحورى در قالب بى‏دینى و از یاد بردن خدا و آخرت، ثمره‏اى جز فلاکت و انحطاط در بر نداشته است، اگر چه معصوم در رأس حکومت باشد.

تبلیغات