نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

انتخاب، 9 و10/11/81
ادیان بزرگ جهان، با مدعیات جهان شمولى که دارند، مخاطبان خود را فراتر از فرهنگ و یا سرزمینى خاص قرار مى‏دهند. با وجود این، در یکى ـ دو دهه اخیر، شاهد شکل نوینى از جهانى شدن بوده‏ایم که برچسب خود را بر تمامى پدیده‏ها و فرآیندها نهاده است و در آن، هر پدیده‏اى، با محور جهانى شدن، شکل و سرشت نوینى به خود گرفته است. در این نظم جدید، برداشتى که از جهانى شدن دین وجود دارد، دستخوش تحولات مى‏شود. نویسنده مقاله حاضر، با این پیش فرض، به نقاط فراز و فرود این برداشت جدید مى‏پردازد و در این راه، نمونه‏هاى بسیارى از فرهنگ‏هاى گوناگون و شیوه مواجهه آنها با تحولات جدید و پژواک این تحولات را بر فرهنگ دینى‏شان مى‏کاود.
پیشرفت‏هاى مهم و قابل توجه عرصه ارتباطات، این امکان را براى هر دین ـ و حتى براى جنبش‏هاى دینى کوچک ـ فراهم ساخته است که در فراسوى مرزهاى ملى اشاعه یابند. این شتاب سریع «عصر ارتباطات» به ظهور پدیده‏اى به نام «جهانى شدن دین» منجر شده است. هرچند پیش‏بینى روند جهانى شدن دین ناممکن است اما مى‏توان حدس زد که در آینده، اطلاعات دینى، به‏طور فزاینده‏اى، با روش‏هایى متفاوت از روش‏هاى پیشین جریان خواهد یافت؛ اشکال نوینى از نهادهاى دینى شکل خواهد گرفت و مضمون فعالیت‏ها و آموزه‏هاى آنها تغییرات پرآشوب و متلاطم‏ترى را نسبت به گذشته تجربه خواهد کرد. امروزه این پیشرفت فن آورى، حتى نظام اعتقادات ما را تغییر داده است. گسترش جغرافیایى و اجتماعى اطلاعات باعث شده است اطلاعاتى که پیش‏تر قلمرو مطلق اعضاى محدود گروه‏هاى ویژه‏اى بود، هم اکنون، به صورت فزاینده و به روش‏هاى گوناگون، در دسترس «دیگران» قرار گیرد.
از سویى، با پیشرفت در وسایل تبادل اطلاعات و به‏وجود آمدن «شبکه»هایى متفاوت از شبکه‏هاى اجتماعى سنتى، احتمالاً شاهد افراد زیادى خواهیم بود که از علم تخصصى پیشرفته‏ترى، در مقایسه با متخصصان حرفه‏اى آن رشته، برخوردارند. در رابطه با دین، ممکن است کسانى که اساسا به عنوان متخصصان مذهبى تربیت نشده‏اند، نسبت به کشیشان، راهبان یا مبلغان مذهبى، علم دینىِ بیشترى داشته باشند. این پدیده را مى‏توان «تغییر جایگاه‏هاى فکرى» نامید.
جهانى شدن فرهنگى در ویژگى‏هایى خاص، با دیگر فرآیندهاى جهانى شدن اشتراک دارد: کم‏رنگ کردن یا از میان بردن مرزها و آشکار شدن هم‏زمان حوادث در مقیاس جهانى. باید افزود اصلى که مطابق آن، این امور رخ مى‏نمایند، اصل رقابت در یک بازار آزاد است.
وقتى این دید از جهانى شدن در مذهب به‏کار گرفته شود، مى‏توان گفت که شاهد تغییر دائمى و پایدار در شکل مرسوم مذهب خواهیم بود. در مقابل، فعالیت‏هاى گروه‏هاى مذهبى واجد ویژگى فزاینده رقابت آزاد در مقیاس جهانى خواهد بود. به علاوه، این امکان وجود دارد که شاهد تغییرات شگرفى در ساختار سنتى ادیان تاریخى باشیم.
فرآیند جهانى شدن باعث تغییرات عمده‏اى در نهاد مذهب؛ تعالیم، شعائر و فعالیت‏ها؛ و محیط‏هاى فکرى علاقه‏مندانِ دین خواهد شد.
نویسنده، نخست به پدیده «دین چند ملیتى» مى‏پردازد. دین چند ملیتى، در واقع، براساس روش‏هاى نوین تبلیغ سازمان یافته است. شرایط جارى جهانى، همان‏گونه که بر فعالیت‏هاى اقتصادى شرکت‏هاى چند ملیتى اثر گذاشته است، بر فعالیت‏هاى تبلیغى نهادهاى مذهبى نیز مؤثر بوده است.
بیشترین امکان تغییر در تعالیم و شعائر، آمیزش و ترکیب اجزاى متفاوت مذاهب است. این پدیده، در جوامعى که سنت‏هاى مذهبى متعددى حضور دارند، کاملاً طبیعى است. اما میان اشکال کلاسیک آمیزش و آنچه امروزه رخ مى‏دهد، تفاوتى وجود دارد: امروزه تعالیم و شعائر دینى با آگاهى و با حالت ستیزه‏جویانه در هم ادغام مى‏شوند؛ ادغامى که تقریبا بر اساس اطلاعات در دسترس، و بدون نیاز به هرگونه ارتباط واقعى رخ مى‏دهد.

تبلیغات