آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اطلاعات، 3/11/81
هیچ آموزه‏اى از آموزه‏هاى بشرى بیهوده، و هیچ تجربه‏اى بى‏اعتبار نیست. اما هنگامى که وحى مسیر هدایت را براى انسان مشخص مى‏کند، از میان تجربه‏هاى ارزشمند، اقلام و تصاویرى را محل تابش خود قرار مى‏دهد که انسان را به سوى مقصودى هدایت مى‏کنند. انسان نیاز دارد که در شرایط گوناگون به جهات مختلف رو کند، لذا وحى نسبت به نیازى که انسان در آن شرایط دارد، به برخى پدیده‏ها اشاره مى‏کند.
اولین اثر وحى «ربانیت» نیست تا انسان از دنیا بریده شود و متوجه آخرت گردد، بلکه اولین گام‏هاى وحى، نوع زندگى در این دنیا و گزینش‏هاى این جهانى است که انسان براى زیستن، چه چیزهایى را انتخاب یا از خود دور کند. بر این اساس، وحى مى‏تواند مدت‏هاى مدید به تجربه‏هاى دنیایى انسان اشاره کند؛ یعنى انسان در شرایطى قرار گیرد که قرآن یک راه یا تجربه را بر راه و تجربه‏اى دیگر برترى بخشد.
در بساط زندگى عادى است که وقتى اراده مى‏شود موسى زنده بماند، از میان چند گزینه فکرى، که مادر موسى براى پنهان کردن و نجات دادن فرزندش دارد، به او وحى مى‏شود که فرزند خود را به رود نیل اندازد. وحى به گزینه‏اى که ظاهرا نگران کننده و حقیقتا نجات بخش است، اشاره مى‏کند.
آدمى به همان میزان که باید متوجه آخرت باشد، نیاز دارد به زندگى دنیا نیز همت گمارد، و وحى به همان میزان که انسان‏ها را آسمانى مى‏کند، اشاراتى دارد که انسان‏ها را به زندگى وابسته مى‏کند و از مرگ مى‏رهاند. وحى یک پدیده زنده است؛ چیزى نیست که در تاریخ و به عنوان یک پدیده تاریخى و مربوط به یک قطعه از تاریخ زندگانى انسان‏ها تلقى گردد. اینجاست که مسئوولیت خطیر عالمان دین روشن مى‏شود. مفسر و مترجم آگاه به دانش وحیانى و متون قدسى، مفهوم و روح وحیانیت را به تجربه‏هاى نوین متوجه مى‏سازد و در شعاع این نور، به سوى گزینه‏هاى برتر رهنمون مى‏گردد.
بسیار اتفاق مى‏افتد که وحى پرمخاطره‏ترین گزینه‏ها را به انسان معرفى مى‏کند و آن خطرناک‏ترین مورد، از نظر باطن انسان، درست‏ترین و مطلوب‏ترین است.

تبلیغات