نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

آفتاب یزد، 3/10/81
در این مقاله با اشاره به اهمیت و نقش حیاتی خانواده در سلامت و شکوفایی جوامع بشری و با ارائه بعضی از اصول قانون اساسی که اهمیت خانواده را به رسمیت شناخته و فراهم آوردن زمینه تشکیل و بالندگی این نهاد را از وظایف حکومت اسلامی دانسته است، این سؤال مطرح شده که راستی در دو دهه گذشته کدام قوانین و مقررات را در راستای ایجاد تسهیلات لازم برای ازدواجِ افراد تدوین کرده‏ایم و به مرحله اجرا درآورده‏ایم؟ پاسداری و حفاظت از قداست خانواده را چگونه و از چه راه‏هایی تأمین کرده‏ایم؟ و...
در ادامه ضمن تأکید بر تأثیر کاهش یا از بین رفتن مشکلات، مسائل و بحران‏های خانوادگی، در رخت بر بستن مصائب و معضلات و ناهنجاری‏های اجتماعی از جامعه، معنویت و اخلاقْ بهترین عامل تقویت خانواده معرفی شده است. آن‏گاه سقوط و بحران اخلاقی در جوامع مدرن و پیش‏رفته صنعتی، شاهدی بر عدم کفایت زندگی مادیِ صرف در پاسخگویی به نیازهای گوناگون بشر مطرح شده است. سپس آمده است: در چنین اوضاع و احوالی که بر بشر حیران و سرگردان می‏گذرد، عاملی که می‏تواند نقش مهم و آرامش‏بخشی را در رابطه با فرد و اجتماع ایفا نماید، بدون شک اصول اخلاقی معنوی است که اعتقادات مذهبی نیز در مرکز دایره آن قرار دارد. به‏ویژه در دنیای ماشین‏زده امروز، مذهب دریچه‏ای روشن است به فردای مبهم زندگی انسان‏ها؛ انسان‏هایی مسخ شده و بیگانه از خویشتن خویش. اگرچه خود در این میان جای بحث دارد که کدام مذهب؟ و با کدامین معیار؟ و با به‏کارگیری چه روش‏ها و اصولی؟ نه آنچنان که در قرون وسطا و تحت تأثیر عواملی چند به نام مسیحیت بر مردم معتقد و محروم آن دوره تحمیل می‏شد؛ بلکه مذهبی پویا، پیشرو و در یک کلام، موتور محرکه جامعه و عامل بازدارنده نیرومند از کج‏رفتاری‏ها و انحرافات.
نویسنده که معتقد است بهترین ملاک و معیار برای تشخیص سلامت جامعه «ارزش‏های» موجود و رایج آن جامعه است، در پایان مقاله خود توصیه‏هایی را به مثابه راهکارهای عملی برای نهادینه کردن اخلاق و معنویت در خانواده و جامعه بیان می‏کند که برخی از آنها عبارت است از: انجام اصلاحات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... مناسب، به نحوی که عملاً جامعه به اهمیت و کاربرد اصول اخلاقی و معنوی پی ببرد و در صدد اجرای آنها برآید؛ تبلیغات سالم، سازنده و مفید با محتوایی گیرا و عمیق با استفاده از رسانه‏های گروهی به‏خصوص در زمینه خانواده؛ برخورد اصولی و منطقی با انحرافات و کج‏رفتاری‏ها به جای ترویج برخورد فیزیکی و... .

تبلیغات