نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جام‏جم، 23/9/81
این نوشتار حاصل گفت‏وگویی درباره رابطه علم و دین در جوامع اسلامی معاصر است که با بررسی دلایل نظری دین‏گریزی در جوامع مختلف، به‏ویژه جوامع اسلامی، آغاز می‏شود. پهنه و گستره زندگی فرهنگی کشورهای اسلامی در حال تأثیرپذیری از گستره فرهنگ غرب است. از همین رو، فرهنگ مبتنی بر اعتقادات اسلامی روزبه‏روز مجال تنگ‏تری می‏یابد. پیامد این امر، شکل‏گیری نوعی دین‏گریزی در جوامع اسلامی است.
از سویی، علومی که در کشورهای اروپایی تنظیم شده‏اند، هرچند در علومِ تنظیم‏شده در کشورهای اسلامی ریشه دارند، مبانی دینی خود را از دست داده‏اند و به اصطلاح، سکولار شده‏اند. علم سکولار، از آنجاکه در جهان‏بینی غیرالاهی ریشه دارد، بدنه‏ای را می‏سازد که نقش دین را کم‏رنگ جلوه می‏دهد. به عبارت دیگر، منطق علوم جدید، منطق دین‏گریزی است و نوعی دین‏گریزی ایجاد می‏کند. با این همه، علم، به خودی خود، دین‏گریز نیست؛ چرا که علم و دین آفریده دو وجود نیستند. خداوند دو کتاب نوشته است: کتاب قران و کتاب طبیعت. این هر دو مکمل هم هستند؛ نه معارض یکدیگر. بنابراین اگر به عالم خارج «علم حقیقی» پیدا کنیم (همان علوم مادی)، این علم با دین حقیقی سازگار خواهد بود.
آقای زاهد در مورد رابطه علم و دین می‏گوید: محدوده‏ای که عقل، قادر به پی‏گیری، بررسی و تجربه آن است، همان حوزه علم است، و آنچه با کمک عقل قادر به درک آن نیستیم، در حوزه دین قرار می‏گیرد. پس علم و دین مکمل یکدیگرند. اما گاه تعارض‏هایی نیز میان این دو رخ می‏نماید. این تعارض بیشتر از دو طریق به وجود می‏آید: (1) دریافت غلط علمی؛
(2) شناخت ناصحیح دینی.
برای رفع این تعارض، باید علم خود به عالم واقع، و نیز علم خود در رابطه با دین را پالایش کنیم. هم‏چنین گفتنی است یکی از عواملی که می‏تواند علم را متعارض با دین جلوه دهد، تفسیر مبتنی بر منطق متفاوت با مطالعات دینی است. اگر منطق علمی ما، با منطقی که از آن برای مطالعات دینی استفاده می‏کنیم، متفاوت باشد، تعارض پیش می‏آید. خودِ پیش‏فرض ِ جدایی علوم طبیعی از دین نیز از جمله عوامل تعارض این دو در عمل می‏باشد.
ولی دو عنصر مهم وجود دارد که ما را به از میان بردن این تعارض قادر می‏سازد: (1) اینکه جهان‏بینی ما در زمینه علمی و دینی هماهنگ باشد؛ (2) اینکه در مطالعه علم و دین از منطق یکسانی برخورد باشیم.
مقاله، در ادامه، به این پرسش می‏پردازد که چرا هرچه دستاوردهای علم جدید جای بیشتری را در فرهنگ ما اشغال می‏کنند، عرصه بر معارف دینی تنگ‏تر می‏گردد.

تبلیغات