حقوق شهروند ایرانی از عهد باستان تا امروز
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ایران، 16/9/81
نویسنده به مناسبت پنجاه و چهارمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، با اشاره به بندهای مثبتی از این اعلامیه، رویکردی به مبانی حقوق بشر در ایران دارد و گزارشی از روند رعایت و احترام به حقوق بشر در ایران ارائه میکند. به زعم او، نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ایران باستان و در زمان کورش هخامنشی صادر شده است؛ چراکه کورش با سنتشکنی، از شیوه مرسوم آن زمان احتراز میکند و بردهداری و اسیرآزاری را ممنوع مینماید. داریوش نیز در زمان خود دادنامهای تنظیم میکند و برای اینکه این دادنامه درست اجرا گردد، شورایی تشکیل میدهد که برکار شهربانان و ایالتهای امپراطوری نظارت کند تا از تبعیض نژادی، مذهبی و زبانی جلوگیری شود. در زمان هخامنشی، حق پناهندگی افراد در کشورهای دیگر مراعات میشده است. در دوران اشکانیان نیز حکومت بر مشارکت مردم مبتنی بوده و در این دوره اصل تساوی زوجین وجود داشته است. در ایران بعد از اسلام، به حقوق بشر اقبال بیشتری شد. اسلام همه انسانها را برابر میداند و برتری را در تقوا معرفی میکند. نویسنده چنین نتیجه میگیرد که در میهن عزیزمان اصول حاکم بر حقوق بشر بهصورت بالقوه موجود است و بسیاری از حقوق فطری انسانها مراعات میگردد و اگر کاستیهایی به چشم میآید، با تلاش مردم و نمایندگان مجلس برطرف خواهد شد.
نویسنده به مناسبت پنجاه و چهارمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، با اشاره به بندهای مثبتی از این اعلامیه، رویکردی به مبانی حقوق بشر در ایران دارد و گزارشی از روند رعایت و احترام به حقوق بشر در ایران ارائه میکند. به زعم او، نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ایران باستان و در زمان کورش هخامنشی صادر شده است؛ چراکه کورش با سنتشکنی، از شیوه مرسوم آن زمان احتراز میکند و بردهداری و اسیرآزاری را ممنوع مینماید. داریوش نیز در زمان خود دادنامهای تنظیم میکند و برای اینکه این دادنامه درست اجرا گردد، شورایی تشکیل میدهد که برکار شهربانان و ایالتهای امپراطوری نظارت کند تا از تبعیض نژادی، مذهبی و زبانی جلوگیری شود. در زمان هخامنشی، حق پناهندگی افراد در کشورهای دیگر مراعات میشده است. در دوران اشکانیان نیز حکومت بر مشارکت مردم مبتنی بوده و در این دوره اصل تساوی زوجین وجود داشته است. در ایران بعد از اسلام، به حقوق بشر اقبال بیشتری شد. اسلام همه انسانها را برابر میداند و برتری را در تقوا معرفی میکند. نویسنده چنین نتیجه میگیرد که در میهن عزیزمان اصول حاکم بر حقوق بشر بهصورت بالقوه موجود است و بسیاری از حقوق فطری انسانها مراعات میگردد و اگر کاستیهایی به چشم میآید، با تلاش مردم و نمایندگان مجلس برطرف خواهد شد.