آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

مردم‏سالاری ،5/9/81
متن اصلی این مقاله، در مجله تاریخ معاصر به چاپ رسیده است. به عقیده نویسنده، جهان غرب تصور صحیحی از جهان اسلام و اسلام سیاسی ندارد و همین امر موجب تصمیم‏های اشتباهی شده است که از آن جمله می‏توان به سرکوبی گروه‏های اسلامی، به رسمیت شناختن حکومت‏های دیکتاتوری در کشورهای اسلامی و نادیده گرفتن نقض آشکار حقوق بشر توسط این حکومت‏ها اشاره کرد. نویسنده مسلمانان را در تفسیرهایشان از اسلام متفاوت می‏داند و معتقد است بیشتر مسلمانان، اسلام را دین صلح و آرامش و عدالت اجتماعی در سایه رعایت قوانین خداوند می‏دانند. بنابراین جهان غرب نباید باورها و اعمال زشت اقلیتی محدود را به اسلام و اصول‏گرایی اسلامی نسبت دهد.
در این مقاله، به‏طور تلویحی به واقعی نبودن دموکراسی‏خواهی آمریکا و غرب اشاره شده و آمده است: «برای رهبران غرب، دموکراسی در خاورمیانه به معنای تبدیل کشورهای قدیمی و دوست به کشورهای مستقل و غیرقابل‏پیش‏بینی است که نگرانی‏های غرب را از اینکه نتواند به منابع نفتی دسترسی داشته باشد، بیشتر می‏کند. بنابراین از نظر غربی‏ها ثبات خاورمیانه غالبا به صورت حفظ وضعیت موجود مورد نظر قرار می‏گیرد». درجای دیگری از مقاله آمده است: سکوت آمریکا و کشورهای غربی و حمایت‏های سیاسی و اقتصادی‏شان از حکومت‏های دیکتاتورِ دست نشانده در کشورهای اسلامی، همدستی در جرم، و علامتی از خط‏مشی دوگانه آنها در نهادینه کردن دموکراسی است، و این به خشونت‏های سیاسی منجر می‏شود.
در پایان، نویسنده با هشدار به حمایت‏های ناقص و غیرواقعی از دموکراسی می‏نویسد: «حمایت از دموکراسی و حقوق بشر زمانی مؤثرتر است که در سراسر دنیا به صورت یکسانی به‏کار رود، و برخورد با حوادث اسلامی به صورت مجزا و

تبلیغات