دل آرام گیرد به یاد خدای
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
جامجم، 10 و 11/9/81
این مقاله در دو بخش، رابطه دین با خوشبختی را توضیح میدهد و هدف همه آموزههای دینی را در راستای تحقق سعادت و خوشبختی انسان تفسیر میکند.
در بخش اول، با عنوان «دل آرام گیرد به یاد خدای»، نخست هدف از خلقت انسان را تنها تأمین خوشبختی او میداند و در این باره به آیاتی از قرآن کریم استشهاد مینماید؛ از جمله این که خداوند میفرماید: من جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند؛ یا میفرماید: مرا عبادت کنید که عبادت من «راه مستقیم» است. پس در این آیه، عبادت خدا به «راه مستقیم» تفسیر شده است. آنگاه نویسنده با استفاده از آیه «اهْدِنا الصرَاط الْمُستَقیمَ * صِرَاط الَّذینَ أنْعَمْت عَلَیْهِمْ،» (فاتحه 1: 6 و 7) توضیح معنای راه مستقیم را از خود قرآن جویا میشود و نتیجه میگیرد که راه مستقیم، راهی است که انسان را به نعمتها و خوشبختی میرساند.
در ادامه، زیرِ عنوان دین و خوشبختی با استفاده از بیان نورانی آیات و روایات، این نکته تبیین شده است که دین، حرفی جز خوشبختی و کمال انسان ندارد؛ زیرا هرچه در آیات و روایات داریم، یقینا در سعادت فردی و اجتماعی مؤثر است.
در پایان، به رابطه نماز و قرآن ـ به عنوان مصداقهایی از آموزههای دینی ـ با خوشبختی پرداخته شده است و توضیح داده میشود که نماز خواندن و تلاوت قرآن باید به گونهای باشد که هدف آنها، یعنی آرامش روانی و نشاط روحی انسان، که بخش اعظم خوشبختی انسان را تشکیل میدهد، تأمین شود.
در بخش دوم مطلوبیت دنیا از نگاه دین بیان گردیده است و شرایطی برای بهرهمندی صحیح از نعمتهای دنیایی ذکر شده است. با آن شرایط، دنیا و نعمتهای آن، انسان را به خوشبختی میرسانند. در دین هم اینگونه بهرهمندی از دنیا نکوهش نشده است؛ بلکه آنچه نکوهش شده، حب دنیا و دلبستگی به آن است.
چگونگی تأثیر ایمان و باورهای دینی در خوشبختی آدمی موضوع دیگری است که نویسنده بدان پرداخته است.
این مقاله در دو بخش، رابطه دین با خوشبختی را توضیح میدهد و هدف همه آموزههای دینی را در راستای تحقق سعادت و خوشبختی انسان تفسیر میکند.
در بخش اول، با عنوان «دل آرام گیرد به یاد خدای»، نخست هدف از خلقت انسان را تنها تأمین خوشبختی او میداند و در این باره به آیاتی از قرآن کریم استشهاد مینماید؛ از جمله این که خداوند میفرماید: من جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند؛ یا میفرماید: مرا عبادت کنید که عبادت من «راه مستقیم» است. پس در این آیه، عبادت خدا به «راه مستقیم» تفسیر شده است. آنگاه نویسنده با استفاده از آیه «اهْدِنا الصرَاط الْمُستَقیمَ * صِرَاط الَّذینَ أنْعَمْت عَلَیْهِمْ،» (فاتحه 1: 6 و 7) توضیح معنای راه مستقیم را از خود قرآن جویا میشود و نتیجه میگیرد که راه مستقیم، راهی است که انسان را به نعمتها و خوشبختی میرساند.
در ادامه، زیرِ عنوان دین و خوشبختی با استفاده از بیان نورانی آیات و روایات، این نکته تبیین شده است که دین، حرفی جز خوشبختی و کمال انسان ندارد؛ زیرا هرچه در آیات و روایات داریم، یقینا در سعادت فردی و اجتماعی مؤثر است.
در پایان، به رابطه نماز و قرآن ـ به عنوان مصداقهایی از آموزههای دینی ـ با خوشبختی پرداخته شده است و توضیح داده میشود که نماز خواندن و تلاوت قرآن باید به گونهای باشد که هدف آنها، یعنی آرامش روانی و نشاط روحی انسان، که بخش اعظم خوشبختی انسان را تشکیل میدهد، تأمین شود.
در بخش دوم مطلوبیت دنیا از نگاه دین بیان گردیده است و شرایطی برای بهرهمندی صحیح از نعمتهای دنیایی ذکر شده است. با آن شرایط، دنیا و نعمتهای آن، انسان را به خوشبختی میرسانند. در دین هم اینگونه بهرهمندی از دنیا نکوهش نشده است؛ بلکه آنچه نکوهش شده، حب دنیا و دلبستگی به آن است.
چگونگی تأثیر ایمان و باورهای دینی در خوشبختی آدمی موضوع دیگری است که نویسنده بدان پرداخته است.