آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اطلاعات، 3/9/81
به نظر ابن‏خلدون، «تجمل» یکی از مهم‏ترین دلایل سیر جوامع به سوی شهرنشینی و تمدن است. تجمل مورد بحث در مقدمه تاریخ را می‏توان فزونی رفاه در معیشت دانست، به‏گونه‏ای که موجب پرداختن به نیازهای غیرضروری و غرق‏شدن در ناز و نعمت و آسایش گردد. حال سخن بر سر آن است که چگونه وضع معیشت حاکمان، تجملی و رفاه‏زده می‏شود، یا چگونه اخلاق و رسوم تجمل‏خواهی در شیوه مدیریت ایشان پدید می‏آید، و سرانجام این‏که چنین امری چه نتایجی در تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ابن‏خلدون به بار می‏آورد. مقاله حاضر تجمل و رفاه‏زدگی را، هم در زندگی و معیشت شخصی حاکم و هم در شیوه حکومت‏داری و مدیریت آنان، بررسی می‏کند؛ چراکه تاریخ شاهد حاکمانی بوده است که خود زندگی ساده‏ای داشته‏اند، اما در مدیریت امور کشور و اموال عمومی و... گرفتار تشریفات بوده‏اند و یا نسبت به تجمل و رفاه زدگی زیردستان خویش تغافل می‏کرده‏اند.
از نظر ابن‏خلدون، مهم‏ترین علت تجمل‏خواهی را باید در خود روند توسعه مدنیت و میل به گسترش رفاه، صنعت و تجارت دانست. به عبارت دیگر، اگر دولت (سلطان) با هر انگیزه‏ای، عزم خودآگاهانه بر مراقبت تجمل در حکومت نداشته باشد، از اقتضائات طبیعی توسعه شهرنشینی، که گسترش رفاه و فرهنگ بهره‏مندی از لذت‏ها و خوشی‏های دنیا را درپی دارد، آن است که سلطان و دربار او نیز به این جریان تن دهند.
دومین علت را می‏توان علاقه به تشبه و پیروی از حکومت پیشین دانست.
دو عاملی که بر شمرده شد، علل زمینه سازی هستند که کافی است تن دادن به خواست‏های طبیعی و نفسانی انسان بدون در نظر آوردن ملاحظات سیاسی یا غایات شرعی به آنها اضافه شود تا تجمل و رفاه‏زدگی حاکمان در زندگی و نحوه مدیریت رخ نماید. در نظر ابن‏خلدون، هرگاه اسراف و تبذیر والیان در اموال، به زندگی تجملی و خوش‏گذرانه آنها اضافه شود، دوران زوال و انحطاط دولت آغاز می‏گردد.
نویسنده، در ادامه، به پیامدهای تجمل در حکومت از نگاه ابن‏خلدون پرداخته است: نخستین ثمره تجمل در زندگی و مدیریت حاکمان، در تغییر اخلاق و رسوم شخصی و حکومتی ایشان آشکار خواهد شد. این فرهنگ جدید، به سبب برخورداری حکومت از قدرت و عصبیت، در سطحی بالاتر از رفاه عمومی و یا در شکلی متفاوت با فرهنگ عموم است؛ اگر چنین باشد یا اگر با مبانی و شعارهایی که در ظاهر تبلیغ می‏شود، تعارض داشته باشد، بی‏شک بحران و تنش‏های جدی در پی خواهد داشت. بروز سیاسی این امر، در شکل تشدید احساس تقابل و جدایی حاکمان از مردم و نیز تشدید خودکامگی و عصبیت حاکمان برای حفظ مقام خود خواهد بود.
ابن‏خلدون دومین پیامد (اجتماعی) تجمل در حکومت را تغییر فرهنگ معیشتی و عادت‏های طبقات پایین‏تر مردم می‏داند. سومین پیامد آن نیز که جنبه اقتصادی دارد، نابه‏سامان شدن بنیان‏های مالی و اقتصادی کشور است.

تبلیغات