آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

«جهانى‏شدن‏» رویدادى ناگهانى و جدید نیست; بلکه از گذشته وجود داشته و اکنون تنها بر سرعت آن افزوده شده است . تاسیس سازمان ملل متحد، انتشار نظریه‏هایى چون «دهکده جهانى‏» و «موج سوم‏» ، پایان جنگ سرد، اتحاد پولى کشورهاى اروپایى، گسترش روزافزون سازمان‏ها و اتحادیه‏هاى اقتصادى، ادغام بانک‏ها و بازارهاى بزرگ جهان و ... همگى از پیش‏زمینه‏هاى بروز این پدیده بوده است . همچنین رشد و پیشرفت‏شگفت‏انگیز فن‏آورى حمل و نقل و رایانه، و انقلاب انفورماتیک (دهه 1980) بر شدت بروز آن افزوده است .

نویسنده مقاله حاضر، ابتدا به بیان نظرات موافقان و مخالفان «جهانى‏شدن‏» مى‏پردازد . برخى بر این باورند که دیگر دولت - ملت‏ها تصمیم‏گیرندگان اصلى نیستند و در سیاست جهانى، قدرت از دولت‏هاى محصور در مرزهاى جغرافیایى به مراکزى منتقل مى‏شود که قادر به تکاپو در جهان‏اند . در همین طیف، گروهى نیز جهان‏گرایى را به مثابه گسترش روند رو به توسعه تجارت جهانى دانسته‏اند .
مانوئل کاستل جهان‏گرایى را ظهور نوعى جامعه شبکه‏اى مى‏داند که در ادامه حرکت‏سرمایه‏دارى، پهنه اقتصاد، جامعه و فرهنگ را در بر مى‏گیرد . دیوید هلد این پدیده را حرکتى به سوى نوعى «دموکراسى جهان‏شهرى‏» ارزیابى مى‏کند که کثرت فرهنگى و اقتصادى را نیز در خود خواهد داشت .
در مقابل این نگرش مثبت‏به «جهانى‏شدن‏» ، اندیشمندان بسیارى نیز به مخالفت‏با آن پرداخته‏اند . بخشى از این مخالفت‏ها متاثر از نگرش‏هاى فراصنعتى (پست‏مدرن) هستند که در آثار دریدا، زیگموند باومن و ... آمده‏اند .
پاره‏اى از مخالفان، این پدیده را ادغام بازارهاى جهان در یکدیگر، و در نهایت، سر فرود آوردن جهان در برابر قدرت‏هاى جهانى بازار مى‏دانند . در نظر اینان، جهانى‏شدن رقابتى بى‏قید و شرط است که براى کشورهاى غنى، درآمد بیشتر و براى کشورهاى فقیر، فقر بیشتر به ارمغان مى‏آورد .
نویسنده در ادامه به این نکته مى‏پردازد که جهانى‏شدن، بر خلاف تصور عموم، تنها ناظر به اقتصاد جهانى نیست، بلکه تمام ابعاد فرهنگى، اقتصادى، سیاسى و اجتماعى را در بر مى‏گیرد .
سلطه سیاسى و اقتصادى را مى‏توان به چالش کشید; اما هنگامى که فرهنگ غربى جانشین فرهنگ بومى مى‏شود، در واقع، سلطه نهادینه مى‏گردد . جهانى‏شدن، در مفهوم مطلوبیت کالاهاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، زمانى امکان‏پذیر است که ارزش‏هاى غربى در آحاد جامعه مطلوبیت‏یابند . امروزه این فرهنگ غربى است که ارزش‏هاى حاکم بر «روشن‏نگرى هدایت‏شده از بالا» را در بسیارى از کشورهاى غیرغربى، شکل، جهت و عینیت مى‏بخشد .
جام جم، 1/5/81

تبلیغات