آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

نویسنده مقاله، ضمن تبیین مفهوم ارتداد و رجوع به سابقه تاریخى آن، معتقد است نباید احکام فقهى‏اى را که براى مرتد بیان شده است‏با احکام دادگاه‏هاى تفتیش عقاید مقایسه کرد; چراکه این احکام فقهى همواره ناظر به امورى هستند که در آنها به منافع مادى و معنوى جامعه تعرض شود . نویسنده بر این باور است که اولین برخورد جدى با مسئله ارتداد در زمان ابوبکر صورت گرفته و آن نیز به‏هیچ‏وجه با مفهوم امروزین ارتداد سنخیت نداشته است; چراکه متهمان به ارتداد در آن زمان، کسانى بودند که از پرداخت مالیات‏هاى شرعى امتناع مى‏ورزیدند و طبیعتا حکومت نیز در مقابل آنان مى‏ایستاد . در قرآن نیز حکم ارتداد بیان نشده است و از مجموع روایات نیز این‏گونه برمى‏آید که ارتداد نوعى جسارت در مقابل فضاى معنوى و دینى و علایق مذهبى مردم محسوب مى‏شود .

ایران، 2 و 3/5/81
قبلی

تبلیغات