وحی؛ واسطه ای میان خدا و انسان
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
این گفتوگو درباره وحى و ماهیت آن است که در کتاب وحى و افعال گفتارى، نوشته آقاى علیرضا قائمىنیا به بحث گذاشته شده است . ایشان مىگوید: درباره سرشت وحى سه دیدگاه مطرح است: 1 . دیدگاه وحى گزارهاى، که معتقد است آنچه بر پیامبر القا شده، اطلاعاتى است که سرشت زبانى ندارد; هرچند ممکن است در قالب جملات زبانى ادا شود; 2 . دیدگاهى که مىگوید حقیقت وحى، همان مواجهه پیامبر با خداست (تجربه نبوى) و پیامبر تفاسیرى از آن مواجهه دارد، هیچ پیام و گزارهاى رد و بدل نمىشود; 3 . دیدگاه سوم، همان وحى گفتارى است و متاثر از فلسفه زبان «جانآستین» مىباشد . آستین پدیده تکلم را نوعى «فعل» مىداند که سه جنبه دارد: فعل گفتار (بر زبان آوردن جملات) ; فعل ضمن گفتار (انتقال معانى به مخاطب) ; و فعل بعد گفتار (تاثیرى که در مخاطب پدید مىآید) .
برایناساس، وحى نیز یکى از افعال خدا و در حقیقت صفت فعل اوست . از ثمرات این نظریه، هماهنگى با ظواهر آیاتى است که بر انزال، عربى بودن و صورت زبانى داشتن قرآن تکیه مىکند، و نیز هماهنگى با آیات تشریعى قرآن و فراهم آوردن امکان استنباط «باید» ها از «هست» ها در حیطه قرآن .
نویسنده در انتها به نقد نظریه «بسط تجربه نبوى» پرداخته، آن را رد مىکند .
برایناساس، وحى نیز یکى از افعال خدا و در حقیقت صفت فعل اوست . از ثمرات این نظریه، هماهنگى با ظواهر آیاتى است که بر انزال، عربى بودن و صورت زبانى داشتن قرآن تکیه مىکند، و نیز هماهنگى با آیات تشریعى قرآن و فراهم آوردن امکان استنباط «باید» ها از «هست» ها در حیطه قرآن .
نویسنده در انتها به نقد نظریه «بسط تجربه نبوى» پرداخته، آن را رد مىکند .