عقلانیت در نگاه هابرماس
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
مقاله به بررسى دیدگاههاى هابرماس در باب عقلانیت مىپردازد . به گمان هابرماس، شناختبر اساس سلیقه، فرهنگ و تاریخ شکل مىگیرد . او بین شناخت توصیفى با هدف سلطه بر طبیعت، شناخت هنجارى با هدف درک روابط تفاهمى میان گروههاى اجتماعى، و شناخت انتقادى با هدف آگاهى بخشیدن به آدمى و آزادسازى او از سلطه خودابزارى تمایز مىنهد . خلا موجود در جهان حاضر، فقدان شناخت انتقادى، و سلطه تمامعیار شناخت توصیفى و هنجارى است . هابرماس یک مدرنیست است و درعینحال مدرنیته حاکم را نقد مىکند . او معتقد است در ابتداى پیدایش مدرنیته، بین عقلانیت ابزارى و عقلانیت تفاهمى رابطه دیالکتیکى وجود داشت; ولى اکنون با سلطه عقلانیت ابزارى، عقلانیت تفاهمى رنگ باخته است . او همسو با فرانکفورتىها، انسان را اسیر سرمایهدارى مىبیند; ولى برخلاف آنان معتقد به راه رهایى است و آن را گسترش عقلانیت ارتباطى مىداند . عقلانیت ارتباطى و فرهنگى ضامن آزادى حقیقى و تنها راه رسیدن به واقعیت است، و تنها راه حاکمیت این مهم، گسترش حوزه عمومى با وساطت روشنفکران مستقل و آزاد است . آلترناتیو پیشنهادى هابرماس براى سیستم، که عرصه حاکمیت عقلانیت ابزارى است، گسستن روابط اقتدارآمیز و تکثربخشیدن به شیوههاى زندگى در چارچوب زیستجهان است . به نظر او، پروسه شکلگیرى عقیده و اراده عمومى خارج از حیطه قدرت، شرط اساسى براى تکوین «اراده دموکراتیک» است .
حتى مذاهب نیز مىتوانند با هم سازگار باشند . از دید معرفتشناختى، هابرماس برخلاف پوزیتیویستها به وجود شناختهاى عینى، از جمله خود ذهن، باور دارد . او پستمدرنیستها را نیز به نقد مىکشد و معتقد به وجود حقیقت مستقل از قدرت است .
مقاله با نگاهى گذرا به نقدهاى وارد بر هابرماس پایان مىیابد .
انتخاب، 10/5/81
حتى مذاهب نیز مىتوانند با هم سازگار باشند . از دید معرفتشناختى، هابرماس برخلاف پوزیتیویستها به وجود شناختهاى عینى، از جمله خود ذهن، باور دارد . او پستمدرنیستها را نیز به نقد مىکشد و معتقد به وجود حقیقت مستقل از قدرت است .
مقاله با نگاهى گذرا به نقدهاى وارد بر هابرماس پایان مىیابد .
انتخاب، 10/5/81