ریشه یابی مبانی امت و ملت در فقه سیاسی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
نویسنده با هدف بررسى جایگاه دو مفهوم «ملت» و «امت» در فقه سیاسى، به ارائهى تعریفهاى گوناگون از «ملت» مىپردازد و برخى عناصر مورد اتفاق در تشکیل یک ملت را ذکر مىکند . به عقیدهى برخى از محققان، این واژه از natio] » به معناى «نژاد و نسل» گرفته شده است و به ویژگىهاى قومى اشاره مىکند . در جهان معاصر، ملتبه گروهى اطلاق مىشود که در سرزمینى مشخص سکونت مىکنند و پیوندهاى تاریخى و فرهنگى مشترکى دارند . اما این واژه در متون دینى به معناى «آیین و روش» آمده است (ملة ابیکم ابر هیم، حج: 78) و اطلاق آن بر پیروان یک روش، مجازى است . برخلاف مفهوم «امت» که بر وفادارى ملى تکیه مىکند و برخاسته از دوران مدرنیتهى غرب است، واژهى «امت» ، به معناى «پیروان یک دین و آیین» ، بر وفادارى دینى تکیه دارد و برگرفته از تاریخ و سنت اسلامى است .
نویسنده با اشاره به آیات و روایات اسلامى نتیجه مىگیرد که قراردادهاى جغرافیایى هیچ اعتبارى در تشکیل ملتها ندارند . اسلام آشکارا تمایز نژادى را نفى مىکند و با محور قرار دادن دین، همهى مسلمانان را برادر، اعضاى یک خانواده، و نسبتبه یکدیگر مسئول مىداند (چیزى که لویى گاردهى فرانسوى آن را «غرور مسلمانى» مىنامد) . البته اسلام تعدد اقوام و ملتها (شعوب) را به منزلهى امرى تکوینى، پذیرفته است و با آن برخورد حذفى نمىکند (و جعلنکم شعوبا و قبآلل لتعارفوا، حجرات: 13) ; لکن ملاک برترى را تنها تقواى الاهى مىداند .
مردمسالارى، 18/4/81
نویسنده با اشاره به آیات و روایات اسلامى نتیجه مىگیرد که قراردادهاى جغرافیایى هیچ اعتبارى در تشکیل ملتها ندارند . اسلام آشکارا تمایز نژادى را نفى مىکند و با محور قرار دادن دین، همهى مسلمانان را برادر، اعضاى یک خانواده، و نسبتبه یکدیگر مسئول مىداند (چیزى که لویى گاردهى فرانسوى آن را «غرور مسلمانى» مىنامد) . البته اسلام تعدد اقوام و ملتها (شعوب) را به منزلهى امرى تکوینى، پذیرفته است و با آن برخورد حذفى نمىکند (و جعلنکم شعوبا و قبآلل لتعارفوا، حجرات: 13) ; لکن ملاک برترى را تنها تقواى الاهى مىداند .
مردمسالارى، 18/4/81