نفوذ سکولاریسم؛ مشکل اصلی جهان اسلام
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پروفسور نقیب العطاس در این گفتوگو به مسئلهى زبان و لزوم بازخوانى واژهها و مفاهیم از دیدگاه اسلام اشاره مىکند و آن را یکى از ضرورىترین نیازهاى جهان اسلام مىشمارد . وى معتقد استیک واژه ممکن است معانى گوناگونى در دیدگاههاى مختلف داشته باشد; براى نمونه، قرآن کریم دنیا و جهان هستى را «آیهى» خداوند مىداند; اما دیدگاه سکولاریستى دربارهى دنیا، نهتنها اصرارى بر ارتباط دادن جهان ماده با ماوراى طبیعت ندارد، بلکه آن را انکار مىکند . همچنین اسلام به هدف دانش اشاره مىکند; اما غرب دغدغه هدف ندارد . اسلام انسان را موجودى اخروى مىداند که با مرگ به جایگاه اصلىاش باز مىگردد، و سعادت او را به شکلى متفاوت از نگاه غربى تفسیر مىکند . تفاوت دیدگاه غرب با اسلام در زمینهى امورى چون حقوق بشر، آزادى، عدالت و ارزشهاى اخلاقى، به معناى تفاوت دو دیدگاه در ماهیت این مفاهیم است .
دکتر عطاس یکى از ویژگىهاى مفاهیم اسلامى را تاویلپذیرى آنها مىداند و معتقد استبررسى متون اسلامى باید بر اساس علم تفسیر و علم تاویل باشد . وى بر آن است که اگر تفکر اسلامى به درستى تفهیم و سپس تدریس شود، سایر دانشها را در بر خواهد گرفت و اسلامى کردن دانشها محقق خواهد شد .
جامجم، 8/4/81
دکتر عطاس یکى از ویژگىهاى مفاهیم اسلامى را تاویلپذیرى آنها مىداند و معتقد استبررسى متون اسلامى باید بر اساس علم تفسیر و علم تاویل باشد . وى بر آن است که اگر تفکر اسلامى به درستى تفهیم و سپس تدریس شود، سایر دانشها را در بر خواهد گرفت و اسلامى کردن دانشها محقق خواهد شد .
جامجم، 8/4/81