غیر دینی شدن چگونه اتفاق می افتد؟
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پیتر برگر، اندیشمند غربى، در این مقاله به بررسى وضعیت نهاد دین در جهان امروز (عمدتا غرب) پرداخته است . پیشتر، دین تنها منبع مشروعیت و یگانه منادى ساختن جهانى مشترک بود، و آموزههایش جنبهى عمومى و الزامى داشت; اما امروزه با حاکمیت تفکر غیردینى، دین خصوصى شده و جنبهى فردگرایانه یافته است و به آن به مثابهى یک اولویت و انتخاب داوطلبانه، آن هم انتخابى فاقد محتواى الزامآور، نگریسته مىشود . کثرتگرایى حاکم بر جوامع موجب شده است دین به منزلهى نهادى در عرض سایر نهادها رخ نماید و تغییراتى ساختارى در آن به وجود آید . به دلیل از دست دادن حق انحصارى نظارت، دین مجبور است مانند سایر نهادها دستبه بازاریابى بزند; در نتیجه ساختارى همچون ساختار سایر نهادها مىپذیرد تا بتواند جایگاه اجتماعى خود را حفظ کند و به مناسبات خود با سایر نهادها ادامه دهد . منطق این ساختار، منطق دیوانسالارانه، و رفتار رهبران دینى بر اساس عملگرایى (پراگماتیسم) خواهد بود (تبلیغات به نفع دولت، تامین بودجه از دولت و بخش خصوصى و . .). . کثرتگرایى دینى موجب تعدیل محتواى دین نیز خواهد شد; زیرا در سیستم عرضه و تقاضاى حاکم بر جامعهى کثرتگرا، که عملا مورد پذیرش نهاد دینى است، هیچ الزامى در پذیرش یک کالا (توصیههاى دینى) از سوى مصرفکنندگان (مردم) وجود ندارد; از این رو نهاد دین مجبور استسلیقهها و ذائقههاى مردم را لحاظ کند و طبعا گرایش مردم به سمت آن دسته از محصولات دینى خواهد بود که با تفکر غیردینى حاکم سازگارتر باشد . این روند، در نهایتبه حذف نسبى یا کلى عناصر ماوراى طبیعى یا لااقل به تاکیدزدایى از آنها مىانجامد، و در مقابل بر جنبههاى خصوصى دین (اخلاق، آرامش روح و . .). بیشتر تاکید خواهد شد; روندى که موجب مىشود دین در حد سایر نهادهاى دنیایى تنزل کند و حتى نتواند پا به پاى آنها در حوزههاى عمومى (سیاست و . .). تاثیرگذار باشد و اندیشمندان دینى نیز نتوانند خود را در موضع اقلیتهاى روشنفکر احساس کنند .
صبح صادق، ش 56
صبح صادق، ش 56