القاعده؛ تشکیلاتی مدرن!
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
دکتر فرهاد خسرو خاور پژوهشگر ایرانى در مؤسسه مطالعات عالى علوم اجتماعى فرانسه است . او تحقیقى در خصوص «شهادت و الگوهاى شهادتطلبى» از طریق گفتوگو با زندانیان مسلمان در فرانسه انجام داده است . در این گفتوگو به ویژگىهایى که دکتر خسرو خاور از زندانیان القاعده دریافت کرده اشاره مىشود . برداشت آقاى خسرو خاور این است که القاعده گروهى مدرن و تا حدى غیر ایدئولوژیک است .متن
شما با زندانیان القاعده گفتوگو کردهاید . مهمترین ویژگى شخصیتى و طبقاتى این افراد چیست؟
برخلاف مبارزان ایرانى، فلسطینى، الجزایرى و چچنى که عمدتا از قشرهاى مردمى به نوعى مستضعف هستند و جامعهى دیگرى را جز جامعهى خود نمىشناسند، اعضاى القاعده اکثرا افرادى «چندفرهنگى» و «چندملیتى» هستند . به این معنا که مدتهاى طولانىاى را در غرب زندگى کردهاند و با فرهنگ غرب آشنایند . بسیارى از آنان به چند زبان تکلم مىکنند و فاقد نگاه و نگرش سنتى در روابط اجتماعى مذهبى هستند . بسیارى از این اعضا به هیچ وجه به طبقهى پایین اجتماعى تعلق ندارند و عمدهى آنان از طبقات متوسط و پولدار جامعه به شمار مىآیند . مدرن بودن یکى از ویژگىهاى القاعده است .
پس چگونه است که این افراد با ویژگىهاى مدرن به گروهى ملحق مىشوند که در برابر جامعهى مدرن ایستادگى مىکند؟
پس از پایان جنگ افغانستان موضوع رابطهى عربستان با آمریکا مطرح شد; به طورى که استقرار نظامیان امریکایى در عربستان بر برخى از مسلمانان سعودى گران آمد و عکسالعمل آنان از جمله بن لادن را به همراه داشت . بنلادن در نهایت از ملیت عربستان خلع شد و این امر به شکلگیرى گروهى انجامید که شدیدا قدرت امریکا را در منطقه و کشورهاى مسلماننشین زیر سؤال مىبرد .
چه انگیزه و ویژگى مشترکى باعثشده که مبارزه این افراد با دنیاى مدرن یا امریکا شکل بگیرد؟
آنچه خودشان مطرح مىکنند این است که احساس حقارت نسبتبه دنیاى غرب و گستاخى غرب، انگیزهى اصلى آنان براى این مبارزه است . بسیارى از اعضاى القاعده پس از رفتن به غرب عضو این گروه شدهاند . در واقع اینگونه نبوده که از ابتدا و قبل از رفتن به غرب گرایش ضد غربى و ضد امریکایى در این افراد وجود داشته باشد، بلکه روابط اجتماعى و نوع نگاه به اقلیتهاى مسلمان در غرب تاثیر گذار بوده است .
نمىتوان گفت دغدغهى القاعده صرفا مسئلهى اسلام یا بنیادگرایى است; چراکه در بسیارى از این افراد، گرایشات مذهبى و اسلامى عمیق نیست، یا قبل از پیوستن به القاعده اساسا گرایشات مذهبى نداشتهاند .
مفهوم شهادت در نظر اعضاى القاعده چیست؟ آیا مبتنى بر ایدئولوژى است؟
گرایش و ایدئولوژى اسلامى و مذهبى علتشهادتطلبى یا جهاد آنان نیست; چون توجیه آنان دربارهى این مسئله از نگرشى عمیق به اسلام بر نمىخیزد .
مهمترین نگرانى غرب از القاعده به چه دلیل است؟ آیا نگرانىها ناشى از دلایل ایدئولوژیکى استیا سیاسى و امنیتى؟
بیشتر جنبهى سیاسى و امنیتى دارد; چراکه القاعده ایدئولوژى منسجم و یکپارچهاى ندارد . ایدههاى القاعده در تجربیات آنان از جامعهى غرب، و روابط سیاسى - اجتماعى و فرهنگى ایشان در این جامعه ریشه دارد و هیچ یک از اعضاى آن تولید ایدئولوژیکى نداشتهاند و این هم از ویژگىهاى القاعده و تمایز آن با سایر گروههاى فعال گذشته چون کمونیستها یا بنیادگرایان است که داراى ایدئولوژى قومى بودهاند .
آیا احتمال نوزایى چنین گروههایى در آینده وجود دارد؟
القاعده پدیدهى دنیاى مدرن است; جایى که فرهنگهاى مختلف در هم تنیده شده است، و مسئلهى قومیتها نیز دقیقا همین جا شکل مىگیرد . احساس قومیتى و خودمختارى فرهنگى پس از مدرنیزاسیون رخ مىدهد، و احتمال نوزایى چنین گروههایى در آینده نیز وجود دارد .
اشاره
آقاى خسرو خاور تشکیلات القاعده را مدرن مىداند و ویژگىهایى که بر اساس آنها القاعده مدرن به حساب آمده عبارتند از: تکلم به چند زبان، آشنایى با فرهنگ غرب، تعلق نداشتن به طبقات پایین اجتماعى، فقدان نگرش سنتى در روابط اجتماعى . از این ویژگى آخر که بگذریم، بقیهى ویژگىها امورى نیستند که موجب مدرن شدن باشند . مدرن بودن نیازمند یک نوع نگرش بنیادین در عرصهى اندیشه، حقوق، اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ است . مدرن بودن یک تفکر و یک شیوهى زیست است، نه صرفا آشنایى با یک شیوهى زیست . ویژگىهایى که یک گروه را مدرن مىسازد عبارتند از: غیر دینى اندیشیدن و براى جهان تفسیرى غیر الاهى عرضه داشتن، و اعتقاد به سکولاریسم، اومانیسم و دموکراسى . گفتنى است ویژگىهاى دیگرى نیز براى مدرن بودن ذکر شده است، که البته آن ویژگىها میان همهى اندیشههاى مدرن مشترک نیستند; براى مثال فردگرایى یا کثرتگرایى از ویژگىهاى اندیشهى لیبرال هستند که کمونیسم و سوسیالیسم، که آنها نیز مدرناند، فاقد آنهایند .
بنابراین نمىتوان تشکیلات القاعده را مدرن به حساب آورد; زیرا آنان، دست کم براى به دست آوردن حمایت نیروهاى دینگرا، بر ایدئولوژى دینى تکیه مىکردند و مىکوشیدند تا عملکرد خود را بر پایهى احکام دینى توجیه کنند; از این رو فعالیتهاى خود را «جهاد» و کشتگان خویش را «شهید» و ... مىخواندند .
البته این سخن درست است که «القاعده پدیدهى دنیاى مدرن است; جایى که فرهنگهاى مختلف در هم تنیده شده است .»
فرهنگ و پژوهش، ش 89
برخلاف مبارزان ایرانى، فلسطینى، الجزایرى و چچنى که عمدتا از قشرهاى مردمى به نوعى مستضعف هستند و جامعهى دیگرى را جز جامعهى خود نمىشناسند، اعضاى القاعده اکثرا افرادى «چندفرهنگى» و «چندملیتى» هستند . به این معنا که مدتهاى طولانىاى را در غرب زندگى کردهاند و با فرهنگ غرب آشنایند . بسیارى از آنان به چند زبان تکلم مىکنند و فاقد نگاه و نگرش سنتى در روابط اجتماعى مذهبى هستند . بسیارى از این اعضا به هیچ وجه به طبقهى پایین اجتماعى تعلق ندارند و عمدهى آنان از طبقات متوسط و پولدار جامعه به شمار مىآیند . مدرن بودن یکى از ویژگىهاى القاعده است .
پس چگونه است که این افراد با ویژگىهاى مدرن به گروهى ملحق مىشوند که در برابر جامعهى مدرن ایستادگى مىکند؟
پس از پایان جنگ افغانستان موضوع رابطهى عربستان با آمریکا مطرح شد; به طورى که استقرار نظامیان امریکایى در عربستان بر برخى از مسلمانان سعودى گران آمد و عکسالعمل آنان از جمله بن لادن را به همراه داشت . بنلادن در نهایت از ملیت عربستان خلع شد و این امر به شکلگیرى گروهى انجامید که شدیدا قدرت امریکا را در منطقه و کشورهاى مسلماننشین زیر سؤال مىبرد .
چه انگیزه و ویژگى مشترکى باعثشده که مبارزه این افراد با دنیاى مدرن یا امریکا شکل بگیرد؟
آنچه خودشان مطرح مىکنند این است که احساس حقارت نسبتبه دنیاى غرب و گستاخى غرب، انگیزهى اصلى آنان براى این مبارزه است . بسیارى از اعضاى القاعده پس از رفتن به غرب عضو این گروه شدهاند . در واقع اینگونه نبوده که از ابتدا و قبل از رفتن به غرب گرایش ضد غربى و ضد امریکایى در این افراد وجود داشته باشد، بلکه روابط اجتماعى و نوع نگاه به اقلیتهاى مسلمان در غرب تاثیر گذار بوده است .
نمىتوان گفت دغدغهى القاعده صرفا مسئلهى اسلام یا بنیادگرایى است; چراکه در بسیارى از این افراد، گرایشات مذهبى و اسلامى عمیق نیست، یا قبل از پیوستن به القاعده اساسا گرایشات مذهبى نداشتهاند .
مفهوم شهادت در نظر اعضاى القاعده چیست؟ آیا مبتنى بر ایدئولوژى است؟
گرایش و ایدئولوژى اسلامى و مذهبى علتشهادتطلبى یا جهاد آنان نیست; چون توجیه آنان دربارهى این مسئله از نگرشى عمیق به اسلام بر نمىخیزد .
مهمترین نگرانى غرب از القاعده به چه دلیل است؟ آیا نگرانىها ناشى از دلایل ایدئولوژیکى استیا سیاسى و امنیتى؟
بیشتر جنبهى سیاسى و امنیتى دارد; چراکه القاعده ایدئولوژى منسجم و یکپارچهاى ندارد . ایدههاى القاعده در تجربیات آنان از جامعهى غرب، و روابط سیاسى - اجتماعى و فرهنگى ایشان در این جامعه ریشه دارد و هیچ یک از اعضاى آن تولید ایدئولوژیکى نداشتهاند و این هم از ویژگىهاى القاعده و تمایز آن با سایر گروههاى فعال گذشته چون کمونیستها یا بنیادگرایان است که داراى ایدئولوژى قومى بودهاند .
آیا احتمال نوزایى چنین گروههایى در آینده وجود دارد؟
القاعده پدیدهى دنیاى مدرن است; جایى که فرهنگهاى مختلف در هم تنیده شده است، و مسئلهى قومیتها نیز دقیقا همین جا شکل مىگیرد . احساس قومیتى و خودمختارى فرهنگى پس از مدرنیزاسیون رخ مىدهد، و احتمال نوزایى چنین گروههایى در آینده نیز وجود دارد .
اشاره
آقاى خسرو خاور تشکیلات القاعده را مدرن مىداند و ویژگىهایى که بر اساس آنها القاعده مدرن به حساب آمده عبارتند از: تکلم به چند زبان، آشنایى با فرهنگ غرب، تعلق نداشتن به طبقات پایین اجتماعى، فقدان نگرش سنتى در روابط اجتماعى . از این ویژگى آخر که بگذریم، بقیهى ویژگىها امورى نیستند که موجب مدرن شدن باشند . مدرن بودن نیازمند یک نوع نگرش بنیادین در عرصهى اندیشه، حقوق، اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ است . مدرن بودن یک تفکر و یک شیوهى زیست است، نه صرفا آشنایى با یک شیوهى زیست . ویژگىهایى که یک گروه را مدرن مىسازد عبارتند از: غیر دینى اندیشیدن و براى جهان تفسیرى غیر الاهى عرضه داشتن، و اعتقاد به سکولاریسم، اومانیسم و دموکراسى . گفتنى است ویژگىهاى دیگرى نیز براى مدرن بودن ذکر شده است، که البته آن ویژگىها میان همهى اندیشههاى مدرن مشترک نیستند; براى مثال فردگرایى یا کثرتگرایى از ویژگىهاى اندیشهى لیبرال هستند که کمونیسم و سوسیالیسم، که آنها نیز مدرناند، فاقد آنهایند .
بنابراین نمىتوان تشکیلات القاعده را مدرن به حساب آورد; زیرا آنان، دست کم براى به دست آوردن حمایت نیروهاى دینگرا، بر ایدئولوژى دینى تکیه مىکردند و مىکوشیدند تا عملکرد خود را بر پایهى احکام دینى توجیه کنند; از این رو فعالیتهاى خود را «جهاد» و کشتگان خویش را «شهید» و ... مىخواندند .
البته این سخن درست است که «القاعده پدیدهى دنیاى مدرن است; جایى که فرهنگهاى مختلف در هم تنیده شده است .»
فرهنگ و پژوهش، ش 89