اثر بخشی بازی درمانی کودک محور بر افزایش جرأت ورزی و مهارت های اجتماعی کودکان طلاق پیش دبستانی شهر مهاباد (مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)
آرشیو
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور (CCPT) بر افزایش جرئت مندی و مهارتهای اجتماعی در کودکان طلاق پیش دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان طلاق پیش دبستانی شهر مهاباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 20 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) موردمطالعه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 1 ساعت) به مدت پنج هفته تحت آموزش بازی درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. همچنین، داده ها با استفاده از مقیاس جرئت ورزی گمبریل و ریچی (1975) و مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی تراسکات (1989) جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: با کنترل اثرات پیش آزمون، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش بازی درمانی منجر به تفاوت بین گروه آزمایش و گروه کنترل شده است. به این معنا که آموزش بازی درمانی، جرئت مندی و مهارتهای اجتماعی کودکان طلاق پیش دبستانی را بهبود بخشیده است. بحث: بازی درمانی کودک محور می تواند عامل مؤثری در افزایش جرئتورزی و مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی باشد. بنابراین این رویکرد درمانی توجه ویژه معلمان و متصدیان آموزشی را می طلبد.The Effectiveness of Child-Centered Play Therapy on Increasing Assertiveness and Social Skills of Preschool Children of a Divorced Family
Introduction: The major aim of the current research wasto assesstheadequacyof Child-Centered play treatment (CCPT) on increasing assertiveness and social skills in preschool children of divorced families.
Method: The research method used for the present study was a quasi-experimental strategywith a pre-test-post-testplanwithtestand controlgroups. Thefactualpopulaceincluded all preschool children of a divorced family in Mahabad (A city in West Azerbaijan province, Iran) in the academic year 2022-2023. Twenty children were chosenby the Convenience Sampling method and were studied after they werearbitrarilydesignatedtoexploratoryand controlgroups(10 subjects in eachbunch). The experimental group underwent play therapy training for 10 sessions (1 hour each) for five weeks and the control group did not receive any training., The data were collected using a Gambrill-Richey Assertiveness Scale (1975) and a Social Skills Rating Scale (ROSS) (Truscott, 1989).
Findings: The results were analyzed utilizingmultivariateexaminationof covariance (MANCOVA). By controlling the pre-testimpacts, thecomes aboutofexaminationof covarianceshowedthat playtreatmentpreparationwas drivenby acontrastbetween theexploratorybunchand the controlgathering.That is, playtreatmentpreparationhasmade stridesin theconfidenceand socialabilitiesof preschool children of adivorced family (P <0.05).
Discussion: It can be inferred that child-centered play therapy can be an effective element in increasing assertiveness and social skills, therefore, requires special consideration from teachers and those involved in education.