آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدلی جامع در تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی است که تا حد امکان حالات مختلف تجاری سازی را پوشش داده و ذی نفعان درگیر در این حوزه را در جهت پاسخ گویی به پرسش های فرارو توانمند سازد. مولفه های مدل پیشنهادی پژوهش با مطالعه تطبیقی مدل های تجاری سازی دانشگاه های دنیا و نیز با نظرسنجی از خبرگان این حوزه شناسایی شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی است و جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق شامل 73 دانشگاه از پنج قاره است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور اعتباریابی، مدل نهایی به 37 صاحب نظر ارائه شد. این مطالعه روی بررسی تطبیقی مدل های تجاری سازی 73 دانشگاه دنیا متمرکز است و  مدل بهبود یافته ای ارائه می دهد که می تواند در افزایش بهره وری سازوکار تجاری سازی دانشگاه های کشور مفید واقع شود. این مدل جدید با بهره مندی از مزایای تمام مدل ها، فاقد برخی از معایب مدل های قبلی است. طراحی مدل مذکور به گونه ای صورت پذیرفته تا بتواند راهگشای افرادی باشد که در عمل به دنبال کنش تجاری سازی دانشگاهی هستند. دلایل برتری این مدل نسبت به 73 مدل مطالعه شده در طی فرایند تحقیق، از یک سو جامعیت آن با توجه به مدل های جدید تحقیقات خارجی(کارکردی و نه فرایندی) و از سوی دیگر، توجه به معیارها و عواملی است که در تحقیقات داخلی و مصاحبه با صاحب نظران به دست آمده است.

Commercialization model of university research findings based on comparative study

The purpose of this research is to present a comprehensive model for commercialization the university research findings to cover the different commercialization cases as far as possible, and to empower the stakeholders involved in this area in order to response the questions ahead. The components of the research proposed model are recognized by comparative study of commercialization models of the world universities, and also by the survey of experts’ views in this area. This research is an applied one with a comparative method, and its statistical population including 73 universities from five continents which were selected by purposive sampling method. The final model was presented to 37 experts in order to be validated. This study is focused on the comparative survey of commercialization models of 73 world universities; and it offers an improved one which can be useful in increasing the productivity of commercialization mechanism of the country universities. While utilizing the advantages of all the models, this new one lacks of disadvantages of the other previous models. Its design has been done in such away that can help those who are seeking practically the university commercialization action. Its comprehensiveness considering the new models of foreign researches (functional not process one) from one hand, and paying attention to criteria and factors obtained through domestic researches and interviews with the experts from the other hand, are the reasons of superiority of this model with respect to 73 models studied during the research process.

تبلیغات