آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

امروزه با جهانی شدن زنجیره های تامین استفاده از سیستم های حمل ونقل کارآمد برای توزیع کالاها می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه های لجستیکی و افزایش رضایتمندی مشتریان بگذارد. بنابراین در این مقاله هدف توسعه یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط استوار برای طراحی شبکه حمل ونقل ترکیبی ریل و جاده است. در این مدل با توجه به ماهیت استراتژیک تصمیم گیری طراحی شبکه لجستیکی، تقاضاهای مشتریان و هم چنین هزینه های حمل ونقل، از عدم قطعیت برخوردار است. در مدل احتمالی مبتنی بر سناریوی ارائه شده، دو هدف مورد توجه قرار گرفته است. هدف اول از نقطه نظر اقتصادی بر حداقل نمودن هزینه ها و هدف دوم از دیدگاه کاهش ریسک تصمیم گیری بر حداقل نمودن حداکثر تاسف سناریوهای محتمل در چارچوب برنامه ریزی استوار تمرکز می کند. در مدل احتمالی مبتنی بر سناریو متغیرهای سطح اول مکان های بهینه برای استقرار تسهیلات تعویض مد حمل ونقل را مشخص کرده و متغیرهای سطح دوم میزان بار حمل شده توسط هر یک از روش های حمل ونقل جاده ای و حمل ونقل ترکیبی ریل و جاده را تعیین می کند. در ادامه برای نمایش صحت مدل توسعه داده شده و کارایی آن مطالعه موردی حمل ونقل ترکیبی سیمان بین تعدادی از مبادی و مقاصد سیمان در کشور ایران انجام شده و در مورد انتخاب تعداد و مکان پایانه های چندوجهی شبکه حمل ونقل ترکیبی از بین ایستگاه های تشکیلاتی شبکه ریلی کشور و هم چنین تخصیص جریان بار و تعیین میزان سیمان حمل شده توسط شبکه جاده ای و ترکیبی از طریق شبکه ریلی و جاده ای کشور تصمیم گیری شده است.

تبلیغات