رشد روز افزون ارتباطات از طریق شبکه تلفن همراه و مطرح شدن تعداد مشترکان خطوط همراه و دسترسی به پهنای باند ارتباطی به عنوان شاخص های توسعه یافتگی، نقش غیر قابل انکاری در ایجاد مزایای رقابتی در رشد و توسعه سازمان ها و همچنین ایجاد اکو سیستم های درآمدی نوین ترسیم می نماید. ارائه خدمات ارزش افزوده به عنوان یکی از خدمات نوین در بستر تلفن همراه نیازمند بازیگرانی از قبیل تأمین کنندگان محتوا، شرکتهای واسطه و اپراتورها است. تشکیل این زنجیره تامین خدمات چالش هایی را نیز از قبیل مدیریت تقاضا، پیش بینی صحیح تقاضا و مدل سازی رفتار مشتریان جهت پاسخگویی صحیح را به همراه می آورد. تغییرات سریع تقاضا در ارائه خدمات ارزش افزوده در تشکیل اثر شلاق چرمی بسیار تأثیر گذار است. پدیده مذکور از اثرات تشدید شونده ی تغییرات تقاضای مشتریان در حین انتقال به سطح های دیگر زنجیره تامین، ناشی میشود. مقاله حاضر با توجه به وجود اثر "خودرگرسیو شرطی" در دادههای تقاضای مشتریان طی دوره زمانی معین، از مدل های خانواده ARCH برای پیش بینی تقاضای دورههای آتی استفاده می نماید. لذا نتایج مربوط به تأثیر پیش بینی تقاضا با استفاده از سه مدل خانواده ARCH بر "اثر شلاق چرمی" بیان گر این موضوع است که مدل ARMA(1,1)/EGARCH(1,1) دارای برتری نسبت به مدل های GARCH و GJR در تحلیل روند تقاضا است.