آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

تحولات دنیای کسب وکار و الزامات جدید و تجارت عصر کنونی، زمینه ظهور و بروز نگرشهای جدیدی را فراهم میکند که ضروری است موردتوجه متصدیان عرصه تولید و تجارت قرار گیرد. در همین راستا رویکردها و نگرشهای جدیدی پیرامون موضوع زنجیره تأمین گسترش یافته است که الزامات زیست محیطی آن را به سمت سبز بودن سوق میدهد. در این پژوهش سعی شده است تا علاوه بر تأمین کنندگانی که به طور مستقیم با شرکت در ارتباط اند و قطعات موردنیاز را تأمین میکنند، تأمین کنندگانی که مواد اولیه سازندگان قطعات را فراهم میکنند نیز به عنوان لایه دوم تأمین موردبررسی قرار گیرند و تأمینکنندگان بهینه در هر دو لایه انتخاب شوند. با در نظر گرفتن مفاهیم لایه اول و دوم و اعداد » لایه دوم « تأمینکنندگان و همچنین فاکتور سبز با استفاده از روش ارائه شده معیاری باعنوان فازی مرتبط با آن محاسبه میشود تا در رتبهبندی تأمینکنندگان لایه اول به روش تاپسیس فازی سلسله مراتبی بر اساس سطوح مختلف آلفا به کار گرفته شود؛ بنابراین هدف این پژوهش، پایهگذاری یک رویکرد سیستماتیک برای ارزیابی و انتخاب دو لایه از تأمینکنندگان با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی است. اعتبار مدل با استفاده از مثال عددی از شرکت تولیدکننده اجاق گاز موردبررسی قرار میگیرد.

تبلیغات