فلسفه در سنت اسلامی و عقلانیت نقادانه
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
پوپر از جمله بنیانگذاران رویکرد تطوری به معرفتشناسی است. رویکرد عقلانیت نقادانه که او مدافع آن است، از کسی که پذیرای آن میشود، انتظار دارد دائما در تکاپوی معرفتی برای فرارَوی از موقعیت کنونی باشد. این مسؤولیت سنگین میتواند مانع از آن شود که کسانی منطق این رویکرد را تا به انتها پیگیری کنند. پوپر برخلاف بیکن، این نکته را پذیرفته که همه آدمیان با اذهان پربار از تجربهها و دانستههای پیشین با جهان و آنچه که در آن است مواجه میشوند.
شخص، با بضاعتی که دارد اندیشیدن را آغاز میکند اما باید بکوشد که محصول نظری و معرفتی خود را در معرض نقادی قرار دهد. در این رویکرد، هیچ جزمی پذیرفته نیست و در هر نوبت باید با درسگیری از خطاها، آموزههای مناسبتری را گزین کرد. این آموزههای تازه گزین شده، زمینهای تازه برای اندیشیدن در ترازهای جدیدتر فراهم میسازند و اندیشههای تازه مجددا نقادی میشوند و این سیر دائما ادامه دارد.
پوپر در اندیشههای چارچوب بیان میدارد که مدهای روشنفکری، قدرت اندیشیدن را از افراد سلب میکنند. تخصصگرایی افراطی به این معنی که شخص، تبدیل به یک موجود تک بُعدی میشود نیز به نحوی دیگر موجب فلج شدن ذهن و ضمیر میشود.
شخص، با بضاعتی که دارد اندیشیدن را آغاز میکند اما باید بکوشد که محصول نظری و معرفتی خود را در معرض نقادی قرار دهد. در این رویکرد، هیچ جزمی پذیرفته نیست و در هر نوبت باید با درسگیری از خطاها، آموزههای مناسبتری را گزین کرد. این آموزههای تازه گزین شده، زمینهای تازه برای اندیشیدن در ترازهای جدیدتر فراهم میسازند و اندیشههای تازه مجددا نقادی میشوند و این سیر دائما ادامه دارد.
پوپر در اندیشههای چارچوب بیان میدارد که مدهای روشنفکری، قدرت اندیشیدن را از افراد سلب میکنند. تخصصگرایی افراطی به این معنی که شخص، تبدیل به یک موجود تک بُعدی میشود نیز به نحوی دیگر موجب فلج شدن ذهن و ضمیر میشود.