Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 10 بهار 1397 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی کارکردهای انجمن های خبرگی آنلاین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انجمن خبرگی تحلیل تم تحلیل عاملی اکتشافی مدیریت دانش نرم افزار ارتباطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 534
امروزه تشکیل انجمن های خبرگی از طریق نرم افزارهای ارتباطی موبایلی بیشتر شده، از این رو به مطالعه در این زمینه و کارکردهای آن توجه می شود. این پژوهش ضمن شناسایی کارکردهای مثبتِ انجمن های خبرگی از طریق تکنیک تحلیل تم، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دسته بندی آنها پرداخته است. پژوهش به روش آمیخته از نوع متوالی کیفی، کمی انجام شده است. در بخش کیفی از منابع کتابخانه ای و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی، کارکردها از طریق مرور مبانی نظری، احصا شده اند. جامعه آماری بخش کمی را افراد شاغل در سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی تشکیل می دهد که از طریق نرم افزارهای ارتباطی نظیر وایبر، واتس آپ و تلگرام در گروه های ایجادشده در گوشی های همراه خود با همکاران عضو هستند. همچنین روش نمونه گیری این بخش، در دو مرحله انتخاب گروه ها و انتخاب افراد، هدفمند است. 446 نفر در قالب 19 گروهِ نمونه، به پرسشنامه پاسخ داده اند. 38 تم اصلی شناسایی شد که در شش دسته نوآوری و حل مسئله، مبادله دانش و اطلاعات، هویت جمعی، دانشگری، توسعه مستمر، کسب و خلق ارزش جا گرفته اند.
۲.

نقش عوامل فنی و اقتصادی در طراحی مدل هوشمند فازی اولویت گذاری پروژه های صنعتی: رویکرد سیستم خبره فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پایگاه دانش سیستم های خبره فازی عوامل اقتصادی عوامل فنی منطق فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 752 تعداد دانلود : 752
هدف این مقاله، طراحی یک سیستم خبره فازی برای اولویت گذاری و انتخاب پروژه های صنعتی مناسب بر مبنای معیارهای معتبر و بین المللی در محیط فازی است تا ریسک ناشی از انتخاب نادرست تا حد امکان کاهش یابد. هدف از طرح مسئله پژوهش، بهینه سازی تصمیم، افزایش بازدهی تولید و کاهش ریسک سرمایه گذاری و در نهایت توسعه است. در این مقاله به چگونگی طراحی و استفاده از سیستم خبره فازی و همچنین نقش عوامل فنی و اقتصادی در طراحی مدل برای انتخاب پروژه های صنعتی پرداخته شده است. برای تحلیل داده ها، ورودی ها و خروجی های فازی، تشکیل پایگاه قواعد، ایجاد خروجی سیستم خبره و فازی زدایی کردن آنها و واسط گرافیکی، از ابزار ماژول سیستم استنتاج فازی نرم افزار متلب استفاده شده است. به منظور اعتبارسنجی پژوهش، مطالعه موردی انجام گرفت و بین خروجی های سیستم پیشنهادشده با نظر خبرگان مقایسه ای به عمل آمد و به تأیید رسید. این سیستم، به اولویت گذاری و انتخاب پروژه های صنعتی و ارائه توصیه های دقیق تر، کمک می کند.
۳.

تدوین استراتژی نوسازی سامانه های بانکداری متمرکز در بانک های تجاری کشور (مطالعه موردی: یکی از بانک های تجارتی کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانکداری متمرکز تدوین استراتژی روش AHP روش SWOT روش QSPM

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 754
با گذشت بیش از دو دهه از عمر سامانه های بانکداری متمرکز بانک های کشور، اکنون ناکارآمدی و پاسخگو نبودن آنها نسبت به رفع نیازهای صنعت بانکداری روشن شده و نوسازی آنها به یکی از دغدغه های جدی مدیران بانک ها مبدل شده است. مشتریان بانک به صورت برخط، در تمام ساعات روز و تمام روزهای هفته از کانال هایی مانند خودپردازها، پایانه های فروش و اینترنت، از خدمات این سامانه ها استفاده می کنند. اندک وقفه ای در ارائه این خدمات، بانک ها را با بحران های جدی مواجه می کند؛ از این رو انتخاب استراتژی مناسب برای نو سازی آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهشگر با توزیع پرسشنامه ای بین مدیران ارشد و متخصصان بانک، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر نوسازی را شناسایی کرد؛ سپس با توزیع پرسشنامه دیگری، به مطالعه و شناسایی عوامل یاد شده در بانک پرداخت. پس از تشکیل ماتریس های IFE و EFE و تکمیل پرسشنامه توزیع شده، قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها شناخته شدند. پس از تبیین استراتژی ها با روش SWOT و وزن دهی به شاخص ها با استفاده از روش AHP، استراتژی های منتخب به کمک روش QSPM رتبه بندی شدند و استراتژی با بالاترین رتبه به عنوان مناسب ترین استراتژی نوسازی مشخص شد.
۴.

به کارگیری تکنیک های دسته بندی ترکیبی رأی گیری با توافق سطح بالا برای تفکیک بیماری التهاب روده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم رأی گیری با توافق سطح بالا الگوریتم های ترکیبی دسته بندی بیماری التهاب روده تشخیص نویز نمودار مشخصه های عامل گیرنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 216 تعداد دانلود : 69
به دلیل پیچیدگی تصمیمات پزشکی، کاربرد سیستم های هوشمند برای پشتیبانی از این تصمیمات افزایش یافته است. در این پژوهش از قابلیت پنج الگوریتم مختلف ماشین بردار پشتیبان، درخت تصمیم گیری، نایو بیزین، نزدیک ترین همسایه و جنگل تصادفی، یک دسته بند ترکیبی ساخته شده که برای به دست آوردن نتیجه آرای این دسته بند، از رویکرد رأی گیری با توافق سطح بالا به منظور ارزیابی و پیش بینی استفاده می شود. با توجه به اهمیت درگیری اعضای بدن نسبت به بیماری التهاب روده، در ارزیابی و مقایسه نتایج به دست آمده، دسته بند ترکیبی پیشنهاد شده برای تفکیک دو نوع بیماری التهاب روده (کرون و کولیت) به درصد صحت بالاتری دست یافته است. نتیجه پژوهش و مقایسه روش ها با توجه به آزمایش های انجام شده نشان داد، بالاترین صحت پیش بینی (98 درصد) در دسته بندی ترکیبی پیشنهادشده (رأی گیری با توافق سطح بالا) به دست آمده است. در گام آخر، مدل ساخته شده با استفاده از نمودار مشخصه های عامل گیرنده ROC ارزیابی شد و مساحت زیر نمودار AUC به دست آمد.
۵.

ارائه مدلی پویا برای پذیرش فناوری رایانش ابری با استفاده از تکنیک دیماتل و رویکرد پویایی سیستم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پویایی شناسی سیستم تکنیک دیماتل رایانش ابری فناوری اطلاعات مدل پذیرش فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 539 تعداد دانلود : 388
رایانش ابری روش نوینی برای ارائه منابع محاسباتی و افزایش توان محاسباتی در سازمان هاست و با وجود مزایای فراوانی که دارد، به دلیل موانعی از جمله مسائل امنیتی فراگیر نشده و به دغدغه ای برای مدیران فناوری اطلاعات سازمان ها تبدیل شده است. در این مقاله پس از بررسی مبانی نظری موضوع و مرور تحقیقات پیشین، متغیرهای مؤثر بر پذیرش فناوری و به طور خاص فناوری رایانش ابری استخراج شد؛ سپس با استفاده از تکنیک دیماتل میزان نفوذپذیری و نحوه تأثیرگذاری متغیرها مشخص گردید. با استفاده از روش پویایی سیستم، مدلی برای نشان دادن پویایی های موجود در پذیرش فناوری رایانش ابری در سازمان ها طراحی شد و اعتبار مدل با روش های ارزیابی مدل های پویا و با استفاده از نرم افزار ونسیم بررسی شد و به تأیید خبرگان رسید. در انتها سناریوهای مختلفی برای حالات مختلف متغیرهای مدل پیشنهاد شده مطرح گردید و اجرای این سناریوها در مدل پیشنهادی شبیه سازی شد. نتایج نشان داد افزایش امنیت اطلاعات، پشتیبانی دولت و آموزش کاربران سبب افزایش پذیرش و استفاده از فناوری رایانش ابری می شود.
۶.

استخراج و مقایسه نقشه سلسله مراتبی ارزش برای یک محصول با درگیری بالا در فروشگاه های مجازی و سنتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: درگیری بالا فروشگاه مجازی و سنتی فن نردبانی نظریه ابزار هدف نقشه سلسله مراتبی ارزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 257 تعداد دانلود : 557
در مطالعه حاضر تلاش می شود با استخراج نقشه سلسله مراتبی ارزش و به کمک نظریه ابزار هدف، چرایی رفتار خریداران لپ تاپ از فروشگاه های مجازی و سنتی شناسایی شود. داده های لازم برای اجرای پژوهش از 40 دانشجو جمع آوری شده است که 20 نفر از آنان ضمن اعتماد بیشتر به فروشگاه مجازی، تجربه جست وجوی لپ تاپ، کسب اطلاعات و خرید آن را از این نوع فروشگاه داشتند و 20 نفر دیگر به فروشگاه سنتی اعتماد بیشتری داشته و خرید لپ تاپ را از این نوع فروشگاه انجام دادند. با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه ها، 6 ویژگی، 13 پیامد و 5 ارزش برای فروشگاه مجازی و 7 ویژگی، 16 پیامد و 5 ارزش برای فروشگاه سنتی شناسایی شد و بر اساس آن، نقشه تجمیعی سلسله مراتبی ارزش برای هر فروشگاه ترسیم گردید. در نقشه مربوط به فروشگاه های مجازی زنجیره «امکان ایجاد پروفایل شخصی، سفارشی سازی، پیشنهاد های منحصربه فرد، تخفیف و ارزشمند بودن» و برای فروشگاه سنتی زنجیره «چانه زنی، تأثیرگذاری بر قیمت، صرفه جویی، استفاده از منابع در مصارف دیگر و رفاه بیشتر» بیشترین تداعی را داشتند.
۷.

ارائه چارچوبی برای مفهوم سازی دفتر مدیریت دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکمرانی دانش دفتر مدیریت دانش ساختار مدیریت دانش مدیر ارشد دانش مفهوم سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 197 تعداد دانلود : 726
طراحی ساختار مؤثر برای مدیریت دانش، از عوامل حیاتی موفقیت آن در سازمان است. لازمه دستیابی به منافع پایدار و مستمر از مدیریت دانش نیز، ساختاردهی به آن و هویت بخشی به خبرگان این حوزه در ساختار سازمان است. این مقاله به مفهوم سازی دفتر مدیریت دانش به عنوان ساختار سازمانی مناسب برای مدیریت مؤثر دانش پرداخته و برای این منظور، از روش تحقیق فراترکیب استفاده کرده است. از 198 منبع یافت شده، طی مراحل اجرای فراترکیب 12 مقاله منطبق بر معیارهای پذیرفته شده بود. در نتیجه ترکیب یافته ها، مفهوم دفتر مدیریت دانش با 54 کد و 12 مفهوم در چهار مقوله هدف (راهبردی و عملیاتی)، ساختار (متمرکز، نامتمرکز و ترکیبی)، کارکرد (استراتژی ها، فرایندها و سازوکارها) و نقش (کمیته مدیریت دانش، مدیر ارشد دانش، مدیر دانش و متخصصان دانش) شکل گرفت. سازمان ها می توانند از نتیجه این پژوهش برای ایجاد ساختار مدیریت دانش مناسب برای خود بهره مند شوند. طبق بررسی های انجام شده محققان، هیچ مقاله ای که با این جامعیت و روش به مفهوم سازی دفتر مدیریت دانش پرداخته باشد، یافت نشد و از این لحاظ مقاله دارای نوآوری است.
۸.

چگونگی ایجاد ارزش کسب وکار از طریق فناوری اطلاعات (مطالعه موردی در تولید خودرو)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش فناوری اطلاعات ارزش کسب وکار فناوری اطلاعات بهره وری فناوری اطلاعات سهم فناوری اطلاعات در کسب وکار سهم فناوری اطلاعات در تولید خودرو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 308 تعداد دانلود : 192
این پژوهش با هدف تدوین مدل ارزش کسب وکار فناوری اطلاعات به منظور تبیین ارزش فناوری اطلاعات در کسب وکار و اندازه گیری سهم فناوری اطلاعات در عملکرد سازمان اجرا شده است. برای بررسی همه جانبه موضوع با استفاده از داده های کیفی، از روش تحقیق آمیخته با طرح ترکیبی متوالی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق در مرحله نخست مطالعه موردی با ماهیت اکتشافی و در مرحله دوم گروه های کانونی است. شرکت سایپا به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید خودرو در ایران به عنوان مورد/نمونه انتخاب شده است. داده های مختلف کیفی با رویکرد مصاحبه، بررسی اسنادی و مشاهده گردآوری و تحلیل شدند. یافته های تحقیق، مؤلفه ها و ابعاد مدل ارزش کسب وکار فناوری اطلاعات در تولید خودرو را شناسایی کرد که شامل روابط بین ابعاد مختلف مدل و قضایای نظری در خصوص سهم فناوری اطلاعات در ایجاد ارزش کسب وکار است. به منظور اطمینان از تعمیم پذیری نتایج، ضمن مقایسه یافته ها با پیشینه تحقیق، از کفایت نظری مدل اکتشافی اطمینان حاصل شد.
۹.

بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت های نرم افزاری ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تسهیم دانش سرمایه رابطه ای سرمایه ساختاری سرمایه فکری نوآوری سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 952 تعداد دانلود : 594
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فکری و تسهیم دانش بر نوآوری سازمانی در چارچوب مدل معادلات ساختاری است. داده های لازم با استفاده از پرسشنامه و از بین 30 شرکت نرم افزاری فعال در شهر تهران که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده بودند، گردآوری شده است. پس از تأیید پایایی و روایی ابزارها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی، داده های به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد سرمایه فکری بر تسهیم دانش (27/0= β) و نوآوری سازمانی (48/0= β) تأثیر مثبت و معناداری می گذارد. همچنین بر اساس یافته ها، تسهیم دانش با ضریبی برابر با 30/0 تأثیر مثبتی بر نوآوری دارد. از طرفی دیگر، تسهیم دانش بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی نقش میانجی داشته و سرمایه فکری علاوه بر تأثیر مستقیم بر نوآوری از طریق تسهیم دانش تأثیر غیرمستقیمی نیز بر نوآوری سازمانی دارد.
۱۰.

بررسی تأثیر شایستگی هوش تجاری بر فرایند مدیریت ارتباط با مشتری: مطالعه تجربی در صنعت بانکداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رابطه شایستگی قابلیت شایستگی هوش تجاری مدل سازی معادلات ساختاری مدیریت ارتباط با مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 454 تعداد دانلود : 69
امروزه، ایجاد روابط بلندمدت و مؤثر با مشتریان یکی از مؤلفه های کلیدی درک اولویت ها و نیازهای آنها و کسب مزیت رقابتی است. همچنین، سازمان ها با نیاز فزاینده به اطلاعات و دانش تحلیلی درباره مشتریان، بازار، رقبا، محیط سازمانی و سایر عوامل مؤثر بر کسب و کار مواجه اند که باعث توجه به هوش تجاری به عنوان راه حلی برای پاسخ به این نیاز شده است. هدف این پژوهش، مطالعه نقش شایستگی هوش تجاری در بهبود فرایند مدیریت ارتباط با مشتری است. به این منظور بر اساس مرور ادبیات و تئوری رابطه شایستگی قابلیت، یک مدل مفهومی دربرگیرنده ابعاد شایستگی هوش تجاری و فرایندهای مدیریت ارتباط با مشتری ارائه شده است. داده های پژوهش از حوزه بانکداری جمع آوری شده و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تجربی نشان داد شایستگی هوش تجاری سازمان از نظر برخورداری از شایستگی های مدیریتی، فنی و فرهنگی، بر ارتقای قابلیت های فرایند مدیریت ارتباط با مشتری شامل فرایندهای آغاز، حفظ و خاتمه ارتباط با مشتری، تأثیر مثبت و شایان توجهی دارد.
۱۱.

عوامل مؤثر بر موفقیت شبکه اجتماعی حرفه ای- تخصصی: یافته های مطالعه کیفی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیاست گذار شبکه اجتماعی حرفه ای تخصصی عوامل موفقیت کاربر مطالعه کیفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 670
شبکه های اجتماعی حرفه ای تخصصی گونه ای از جوامع برخط نوپدید به شمار می روند که پذیرای کاربران دانشگاهی و محتوای علمی در بستر اینترنت هستند. بی شک موفقیت این گونه شبکه ها در گرو دستیابی مدیران و سیاست گذاران آنها به دانش منسجم و کاربردی از عوامل موفقیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در بررسی پیشینه پژوهش مشخص شد که به عوامل مؤثر بر موفقیت این شبکه ها پرداخته نشده است. از این رو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر موفقیت شبکه اجتماعی حرفه ای تخصصی با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی و با تمرکز بر تجربه های سیاست گذاران و کاربران شبکه اجتماعی «انجمن» است. بر پایه یافته های این پژوهش، عوامل موفقیت از دید سیاست گذار در شش طبقه اصلی آمادگی جامعه برای پذیرش، اعتبار نهاد دارنده، پشتیبانی گروه مدیریت، انگیزش کاربران، کارایی وبگاه و اثربخشی سامانه مدیریت و کنترل دسته بندی شد؛ اما این عوامل از دید کاربران در چهار دسته اصلی انگیزه فردی، برقراری ارتباطات مؤثر، پویایی محتوا و جذابیت وبگاه قرار گرفت. روی آوری به این عوامل می تواند به کاربست سیاست ها و تصمیم های فراگیرتر برای افزایش انگیزه حضور و مشارکت کاربران بینجامد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹