Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 10 تابستان 1397 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و رفتار جست وجوی اطلاعات دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تفکر استراتژیک تفکر بازتابی تفکر بازتنظیمی تفکر سیستمی رفتار جست وجوی اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 61 تعداد دانلود : 896
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مهارت تفکر استراتژیک و رفتار جست وجوی اطلاعات دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اجرا شده است. 202 نفر از جامعه آماری 400 نفره برای حجم نمونه این پژوهش انتخاب شده اند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری و تحلیل داده ها پیمایشی محسوب می شود. داده های تحقیق بر اساس ابزار سنجش مهارت های تفکر استراتژیک پیساپیا (برای متغیر مستقل) و مدل رفتار جست وجوی اطلاعات انجمن کتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی (برای متغیر وابسته) و از طریق آزمون همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری و آزمون رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان داد بین ابعاد مهارت تفکر استراتژیک و رفتارجست وجوی اطلاعات دانشجویان کارشناسی دانشکده مدیریت، مهارت تفکر بازتنظیمی که به معنای خلق ارزش های جدید و دوری از تفکرات کلیشه ای است، موجب بیشترین مقدار تغییر در رفتار جست وجوی اطلاعات دانشجویان مدیریت می شود.
۲.

ارائه روش فراابتکاری مبتنی بر تصمیم گیری چندمعیاره در حل مسئله اجتماع یابی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجتماع یابی الگوریتم ژنتیک بهینه سازی تاپسیس شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 685 تعداد دانلود : 136
یکی از مسائل مهم در زمینه شبکه های اجتماعی، مسئله اجتماع یابی است. هدف اجتماع یابی، افرازبندی شبکه به بخش هایی است که ارتباط میان اعضای شبکه در این نواحی متراکم است. به دلیل ارتباط پررنگ اعضای شبکه در این بخش ها، می توان این اعضا را متعلق به یک اجتماع دانست. تحقیقات بسیاری به توسعه الگوریتم های متعدد در حل این مسائل پرداخته اند. در این پژوهش نیز یک الگوریتم ژنتیک مبتنی بر روش تصمیم گیری چندمعیاره تاپسیس ارائه شده است. در الگوریتم پیشنهادی، عملگرهای تقاطع و جهش بر جواب هایی اعمال می شوند که روش تاپسیس به دست می دهد. برازندگی جواب ها بر اساس شاخص های پودمانگی و چگالی پودمانگی مشخص می شود. در ادامه این مقاله، کارایی الگوریتم پیشنهادی نسبت به الگوریتم ژنتیک کلاسیک و یک الگوریتم حریصانه از طریق انجام آزمایش های عددی سنجیده شد که نتایج نشان از برتری الگوریتم پیشنهادی داشت.
۳.

کاربرد الگوریتم های یادگیری ماشین در متن کاوی با رویکرد آنالیز احساس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آنالیز احساس شبکه های عصبی ماشین بردار پشتیبان متن کاوی نایو بیز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 199 تعداد دانلود : 204
تخصیص نظرها و متن های منتشر شده کاربران در فضای مجازی به طبقاتی با احساسات مثبت یا منفی، در تحقیق های مربوط به متن کاوی اهمیت بسیار زیادی دارد. هدف این مقاله، استفاده و مقایسه روش های یادگیری ماشین در طبقه بندی متن های فارسی بر اساس احساسات کاربران فعال در فضای مجازی است. داده های پژوهش، مجموعه نظرهای منتشرشده درباره فیلم های ایرانی و خارجی در بازه زمانی 1392 تا 1395 در سایت های سینمایی و نقد فیلم فارسی زبان است. پیش از به کارگیری الگوریتم ها، فرایند پیش پردازش داده ها بر اساس تبدیل آنها به نویسه، حذف ایست واژه ها و تحلیل چند واژه ای انجام گرفت. برای طبقه بندی داده ها، الگوریتم های با نظارت نایوبیز، ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در آزمون خارج از نمونه با وجود دقت عددی بیشتر الگوریتم نایوبیز بر شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان بر نایوبیز، برتری آماری نایوبیز بر شبکه های عصبی و ماشین بردار پشتیبان بر نایوبیز اثبات نشد. با وجود این، نتایج تحقیق گویای برتری معنادار الگوریتم ماشین بردار پشتیبان بر شبکه های عصبی در دقت طبقه بندی در سطح اطمینان 5 درصد است.
۴.

شناسایی حوزه های عملکردی و مشکلات LMS (مطالعه موردی: مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش عالی حوزه های عملکردی سیستم های مدیریت یادگیری فرایندهای یادگیری یادگیری الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 204 تعداد دانلود : 132
فرایندهای یادگیری در حال توسعه و نوآوری هستند. رویکردهای جدید یادگیری، موجب توسعه فناوری برای یادگیری بهتر و افزایش نوآوری در نظام برنامه ریزی درسی می شوند. فناوری اطلاعات و ابزارهای آن، زمینه های لازم برای به کارگیری روش های جدید یادگیری را به وجود می آورند و به همین دلیل، یادگیری الکترونیکی یکی از مهم ترین کاربردهای فناوری اطلاعات در جهان مطرح شده است. مزیت های نظام آموزش مجازی موجب استفاده روزافزون از این شیوه آموزش در مراکز دانشگاهی شده است. این مقاله با هدف شناسایی حوزه های عملکردی LMS دانشگاه تهران و بر اساس مدل مفهومی مشخص، مشکلات موجود در هر یک از ابعاد آن را بیان می کند. نحوه گردآوری داده ها در این تحقیق، مصاحبه به روش گروه های کانونی، مشاهده و بررسی سیستم این دانشگاه، مطالعه مستندات و مقایسه آن با سیستم سایر دانشگاه هاست. نتایج پژوهش به روش تحلیل تم نشان می دهد در ابعاد ارتباطات و همکاری سیستم، مشکلات با اهمیت تری وجود دارد. همچنین از دیدگاه محققان، عمده مشکلات به ماژول های آزمایش و ارزیابی، پایگاه داده، سیستمی و زیرساختی مربوط می شود.
۵.

اعضای تیم های پروژه چه نوع دانشی را پنهان می کنند؟ (مطالعه موردی: شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (اُیکو))(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پنهان سازی پیچیدگی دانش تیم پروژه مرتبط بودن دانش با وظایف منحصربه فرد بودن دانش هزینه انتقال دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 838
پنهان سازی دانش، یکی از مفاهیم جدید در بحث مدیریت دانش سازمانی است. اگرچه ماهیت روابط بین اعضای تیم های پروژه تأثیر بسزایی در رفتارهای پنهان سازی دانش می گذارد، ویژگی های دانش نیز می تواند بر پنهان سازی دانش تأثیرگذار باشد. با مطالعه رفتار تیم های پروژه، هدف پژوهش حاضر بررسی این است که چه ویژگی هایی از دانش منتقل شده بین اعضای تیم، موجب پنهان سازی یا تسهیم آن می شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کمی بوده و با روش پیمایش انجام گرفته است. مدل پژوهش شامل چهار متغیر پیچیدگی دانش، منحصربه فرد بودن دانش، مرتبط بودن دانش با وظایف و هزینه انتقال دانش است که بر اساس پیشینه نظری و با نظر سنجی از خبرگان مطرح در حوزه مدیریت دانش به دست آمده است. با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان اعضای تیم های پروژه ای با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب و در نهایت، اجرای آزمون هایی مانند تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل رگرسیون، این نتیجه به دست آمد که ویژگی منحصربه فرد بودن دانش بیشترین تأثیر را بر پنهان سازی دانش می گذارد.
۶.

ارائه الگوریتم متن کاوی به منظور تشخیص حس در متن های فارسی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آنالیز احساس اندیشه کاوی داده کاوی متن کاوی وب کاوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 923 تعداد دانلود : 801
در متن کاوی متن های فارسی، در زمینه چگونگی استخراج ویژگی ها برای دسته بندی و بررسی نظرها در سایت های اجتماعی به منظور تشخیص قطبیت متن، مطالعاتی انجام شده است. هدف این پژوهش، ارائه الگوریتمی برای آنالیز حس متن فارسی، بر اساس شش حس پایه خوشحالی، ناراحتی، ترس، خشم، تعجب و تنفر است. در این پژوهش، آنالیز احساس به روش غیرنظارتی مبتنی بر لغتنامه انجام شده است. تشخیص حس جمله فقط با در نظر گرفتن یک لغت عاطفی دقت زیادی ندارد؛ زیرا عوامل دیگری نیز در جمله مانند تشدیدکننده ها و نفی کننده ها وجود دارند که روی حس متن تأثیر می گذارند. از این رو، الگوریتم به شش روش با در نظر گرفتن ویژگی های متفاوت نوشته شده است. در روش اول الگوریتم قابلیت تشخیص یک لغت عاطفی درون جمله را دارد؛ سپس قابلیت تشخیص تشدیدکننده، نفی کننده و لغات ایست اضافه می شود. نتایج به دست آمده از اجرای الگوریتم ها روی دو نمونه داده، نشان می دهد با در نظر گرفتن ویژگی های بیشتر، دقت الگوریتم نیز افزایش می یابد که در آن عاملِ قسمتی از سخن، بیشترین تأثیر را دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹