Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 8 بهار 1395 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

کاربرد قواعد کشفی و الگوریتم ژنتیک در ساخت مدل ARMA برای پیش بینی سری زمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک پنجره لغزان پیش بینی سری زمانی تخمین مدل ARMA قواعد کشفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 256 تعداد دانلود : 754
برای پیش بینی سری زمانی ابتدا باید مدل مناسبی از آن ساخته شود. تعیین ابعاد و تخمین پارامترهای مناسب برای مدل ARMA سری زمانی، چالشی است که علاوه بر روش های متداول آماری، از طریق محاسبات هوشمند نیز به آن توجه شده است. در این مقاله استفاده از الگوریتم ژنتیک برای تخمین پارامترهای مدل ARMA و قواعد کشفی برای تعیین ابعاد مدل ارائه می شود. قواعد کشفی بر اساس ویژگی های سری زمانی استخراج می شوند. داده ها به روش پنجره لغزان در پیش بینی به کار می روند. مدل بر اساس معیار اطلاعاتی بیزین و پیش بینی بر اساس دو معیار مجذور متوسط مربعات خطا و متوسط قدر مطلق درصد خطا ارزیابی می شود. روش ارائه شده روی هشت سری زمانی با ویژگی های مختلف به کار رفته و نتایج آن با نتایج روش آماری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد در تمام موارد، روش ارائه شده همسان یا بهتر از روش کلاسیک عمل می کند.
۲.

بررسی هم راستایی قابلیت ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزایای هوش تجاری ( مطالعه موردی: شرکت های کوچک و متوسط شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجزای هوش تجاری قابلیت های هوش تجاری مدل بلوغ گارتنر مزایای هوش تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 813 تعداد دانلود : 447
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان هم راستایی قابلیت ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزیت های هوش تجاری بر اساس مدل بلوغ گارتنر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی به شمار می رود و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 149 شرکت کوچک و متوسط شکل داده است که براساس جدول مورگان با روش نمونه گیری خوشه ای، نمونه ای با حجم 108 شرکت انتخاب شد و در نهایت با جمع آوری 100 پرسشنامه از این شرکت ها، مدل سازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش به کار برده شد. نتایج نشان می دهد میان قابلیت های هوش تجاری و اجزای آن رابطه معنادار وجود دارد و متغیر تعدیل کننده سطوح بلوغ هوش تجاری، در این زمینه تأثیری ندارد. همچنین تنها میان قابلیت های هوش تجاری و مزیت های آن رابطه مستقیم وجود دارد و متغیر میانجی اجزای هوش تجاری، نمی تواند رابطه غیرمستقیمی میان قابلیت های هوش تجاری و مزیت های هوش تجاری برقرار کند، از این رو هیچ رابطه معناداری میان اجزای هوش تجاری و مزیت های آن مشاهده نشد.
۳.

توسعه مدل علّی عوامل انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش سازمانی بر اساس رویکرد فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بلوغ مدیریت دانش رویکرد فراترکیب مدل علی و معلولی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 444 تعداد دانلود : 684
شناسایی کامل و جامع عوامل مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش و برهم کنش میان آنها در گذر زمان، مدیران را در شناخت رفتار سیستم مدیریت دانش یاری می کند و با ارائه بینشی صحیح از سازوکار رسیدن به سطح بلوغ مطلوب، آنها را در مسیر به کارگیری تصمیمات مناسب برای بهره گیری از مدیریت دانش در راستای اهداف راهبردی سازمان سوق می دهد. در این پژوهش، نخست ادبیات پژوهش های مرتبط بررسی شد، سپس به کمک روش پژوهش کیفی فراترکیب، ابعاد و مؤلفه های مرتبط با رشد مدیریت دانش و روابط بین آنها شناسایی شده و با مشورت و توافق تمام خبرگان، به تأیید رسید. نتایج به دست آمده شامل 63 کد شده است که در نُه بعد و دو مقوله طبقه بندی شدند. در نهایت به کمک این نتایج و روابط بین آنها، مدل علّی عوامل انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش ارائه شده است. نتایج پژوهش پیش رو، می تواند چارچوب مناسبی برای اصلاح مدل های ذهنی مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت دانش باشد و به ارائه مدل های تحلیل پویا و سیاست های مناسب در راستای ارتقای بلوغ مدیریت دانش در سازمان ها منجر شود.
۴.

ارزیابی سطح امنیت در تجارت الکترونیک با استفاده از آنتروپی شانون و تئوری دمپستر.شافر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آنتروپی شانون امنیت تجارت الکترونیک دمپستر شافر عدم قطعیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 197 تعداد دانلود : 753
هدف پژوهش حاضر، توسعه روش و ساختاری است که بتوان از طریق آن به ارزیابی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت های مختلف با بهره مندی از نظر کارشناسان مختلف پرداخت. در این پژوهش، روش آنتروپی شانون در کنار تئوری دمپستر شافر قرار گرفته است تا از این طریق بتوان سطح نهایی امنیت را اندازه گیری کرد. با توجه به اینکه پژوهش حاضر مبتنی بر تیم تصمیم برای جمع آوری داده است، جمع آوری داده ها در دو مرحله به اجرا درآمد؛ در مرحله اول داده های مختص به تعیین وزن معیارها گردآوری شدند و در مرحله بعد داده های سطح امنیت معیارها با برگزاری مصاحبه و بهره مندی از تیم تصمیم چهار شرکت بازرگانی شهر مشهد که آماده همکاری بودند، جمع آوری شدند. سپس میزان اهمیت معیارهای امنیت، سطح امنیت هر معیار و سطح کلی امنیت در شرکت های بازرگانی مطالعه شده تعیین شد. نتایج نهایی پژوهش نشان داد سطح کلی امنیت برای سه شرکت بالاست، اما برای شرکت چهارم متوسط است.
۵.

ارائه روشی جدید برای بخش بندی مشتریان بر اساس میزان وفاداری آن ها و تعریف راهبردهایی مناسب برای هر بخش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی وفاداری مشتریان بخش بندی مشتریان داده کاوی عمده فروشی مواد غذایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 484
ارزیابی وفاداری مشتریان می تواند درراستای بهبود فرایندهای کسب وکار تأثیر مهمی داشته باشد. روش های معمول ارزیابی وفاداری مشتریان، صرفاً با تکیه بر سه مؤلفه تازگی (R)، تعداد دفعات (F) و ارزش پولی (M) طراحی شده اند. در این پژوهش چند عامل مؤثر دیگر شامل تعداد کالاهای خریداری شده، تعداد کالاهای برگشتی، مبلغ تخفیف و تأخیر در توزیع به تحلیل اضافه شدند و تأثیر هر یک بر بالارفتن کیفیت ارزیابی سنجیده شد. هدف پژوهش ارائه مدلی جدید برای بخش بندی مشتریان براساس میزان وفاداری آنها و تعیین راهبردهایی مناسب برای هر بخش است. مجموعه داده این پژوهش به یکی از عمده فروشی های مواد غذایی اختصاص دارد. داده ها در نرم افزار Clementine و با استفاده از شبکه های عصبی MLP، RBF و الگوریتم K-means تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد روش پیشنهادی بالاترین سطح دقت را در پیش بینی میزان وفاداری مشتریان دارد. براساس روش پیشنهادی، مشتریان از نظر وفاداری به پنج خوشه (مشتریان وفادار؛ بالقوه؛ جدید؛ از دست رفته و مشتریان روی گردان) تقسیم شدند که ویژگی های هر خوشه براساس وضعیت هفت عامل بیان شد و براساس این ویژگی ها راهبردهای مناسبی برای مدیریت مشتریان هر بخش ارائه شد.
۶.

بررسی تأثیر استقرار کارت هوشمند سلامت بر کیفیت خدمات بهداشتی درمانی (پیمایشی در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی شهید دکتر بهشتی قم)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پرونده الکترونیک سلامت سلامت الکترونیک کارت هوشمند سلامت کیفیت خدمات بهداشتی درمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 382 تعداد دانلود : 522
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از کارت هوشمند سلامت بر ابعاد کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری آن کلیه پزشکان، پرستاران و کارشناسان مدارک پزشکی شاغل در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم (444 نفر) است. برای تحلیل داده ها از 124 پرسشنامه استفاده شده است. روش نمونه گیری استفاده شده روش طبقه ای نسبی است و در طبقات مد نظر نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شده است. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های کولموگروف اسمیرنوف ویلکاکسون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و ماتریس عوامل دوران استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که استقرار کارت هوشمند سلامت بر کیفیت خدمات بهداشتی درمانی تأثیر مثبت و معنا داری دارد و در میان شش بعد کیفیت خدمات بررسی شده بر ابعاد قابلیت اطمینان و ملموسات تأثیر بیشتری دارد. تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که نظرها درباره تأثیر استقرار کارت هوشمند سلامت بر کیفیت خدمات درمانی ارتباط معنا داری با جنسیت و سطح تحصیلات دارد و همچنین متغیر بحث شده ارتباط معنا داری با متغیر سن، سابقه فعالیت ندارد.
۷.

ارائه مدلی مرجع برای تبیین الزامات امنیتی در حوزه یادگیری الکترونیکی از نگاه ذی نفعان مختلف(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الزامات امنیتی ذی نفعان مدل مرجع یادگیری الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 516 تعداد دانلود : 477
توسعه کاربردها و خدمات یادگیری الکترونیکی در بستر شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی در کنار ارتقای کمّی و کیفی قلمرو فعالیت و نوع خدمات و دامنه ارائه آنها ، سبب گسترش روزافزون تهدیدهایی شده است که کمابیش همین شبکه ها و زیرساخت های مخابراتی، محمل بروز آنها هستند. این موضوع پرداخت درست و کارآمد الزامات امنیتی را به ضرورتی اجتناب ناپذیر نزد تصمیم سازان امنیتی این حوزه تبدیل کرده است. بر این اساس، در مقاله حاضر تلاش شده است با بهره مندی از یافته های سایر پژوهش ها و تجربه های مؤثر در حوزه امنیت یادگیری الکترونیکی و به کمک روش فراترکیب، مدلی مرجع برای تبیین الزامات امنیتی در حوزه مطالعه شده ارائه شود. ساختاری که جایگاه تعریف الزامات امنیتی یادگیری الکترونیکی را مشخص می کند و می تواند به عنوان مرجعی برای تبیین الزامات امنیتی این حوزه به کار گرفته شود.
۸.

اولویت بندی کاربردهای فناوری اینترنت اشیا در بخش بهداشت و درمان ایران: محرکی برای توسعه پایدار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اینترنت اشیا توسعه پایدار سلامت هوشمند فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 215 تعداد دانلود : 935
توجه به سلامت یکی از زمینه های توسعه پایدار در کشورهاست. فناوری اینترنت اشیا در این بخش کاربردهای متنوعی دارد که در ایران بررسی نشده است. هدف این پژوهش اولویت بندی کاربردهای اینترنت اشیا در بخش بهداشت و در مان ایران برای دستیابی به توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ ابزار گردآوری اطلاعات، توصیفی به شمار می رود و با توجه به روش پژوهش (فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی) در میان پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی تک مقطعی است. پس از جمع آوری ماتریس های مقایسه های زوجی توافقی، به شاخص ها وزنی اختصاص یافت و اولویت کاربردهای فناوری اینترنت اشیا تعیین شد. بر اساس یافته های پژوهش، شاخص های کامیابی اقتصادی و کیفیت زندگی به ترتیب بیشترین اهمیت را برای توسعه پایدار اینترنت اشیا در بخش سلامت ایران دارند. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، مهم ترین اولویت در ایران برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا در بخش بهداشت و درمان، به ترتیب کاربردهای «مدیریت بیماری های مزمن»، «نظارت بر بیماران»، «کنترل آلودگی» و «تشخیص افتادن» شناخته شدند.
۹.

ارائه مدل استراتژیک برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک های تجاری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آمادگی بیرونی آمادگی درونی بانکداری الکترونیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 192 تعداد دانلود : 677
هدف از این پژوهش، ارائه مدل استراتژیک برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک های تجاری ایران است. از این رو تلاش شده است ضمن بررسی عوامل محیطی و سازمانی بانک های تجاری کشور (ملت، ملی، صادرات، تجارت، پارسیان، سامان، اقتصاد نوین و کارآفرین) در قالب مدل، اثر این عوامل بر توسعه بانکداری الکترونیک در بانک های تجاری کشور بررسی و تحلیل شود. این مدل به کمک مصاحبه و ابزار پرسشنامه، به روش پیمایشی روی نمونه آماری 287 نفره، متشکل از مدیران و کارشناسان واحدهای مرتبط به بانکداری الکترونیک در بانک های تجاری کشور آزمایش شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی روابط بین متغیرها از نرم افزار SPSS، LISREL و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که در بعد عوامل سازمانی؛ مدیریت ارشد و منابع انسانی، در بعد عوامل کلان؛ محیط اجتماعی و فرهنگی و در بعد عوامل محیطی خرد مشتریان و فشار رقابتی بیشترین تأثیر را در توسعه بانکداری الکترونیک دارند.
۱۰.

تبیین مؤلفه های اصلی مدل های کسب و کار الکترونیکی براساس رویکرد سیستمی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تحلیل محتوا رویکرد سیستمی کسب و کار الکترونیکی مؤلفه های مدل کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 893 تعداد دانلود : 197
با توجه به تغییر و تحولات سریع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، کارآفرینان و مدیران مخاطره جو به شناخت و تغییر مداوم مدل کسب و کار سازمان خود نیاز دارند که پیش نیاز آن شناخت مؤلفه های مدل کسب و کار است. از این رو در این مقاله از راهبرد های پژوهشی تحلیل محتوا و پیمایشی و نیز آزمون های آماری آنتروپی شانون، توزیع دوجمله ای و فریدمن استفاده شد تا مجموعه کامل و پذیرفته شده ای از مؤلفه های مدل های کسب و کار تبیین شود، به شکلی که نخست دانش جدیدی به این حوزه افزوده شود و دوم اینکه مدیران سازمان ها به واسطه مؤلفه های پیشنهادی بتوانند از سازمان خود درک بهتری به دست آورند و امکان ارزیابی و تغییر مدل کسب و کارشان فراهم شود. براساس نتایج به دست آمده، مدل درآمدی، مدل ارزش و مدل فعالیت ها سه مؤلفه اصلی از 15 مؤلفه شناسایی شده برای مدل های کسب و کار الکترونیکی هستند. از این رو توجه به آنها در ارزیابی و تغییر مدل کسب و کار الزامی است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹