Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 7 زمستان 1394 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در فرایند پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان با رویکرد گسترش عملکرد کیفیت در گروه صنعتی بهمن دیزل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی منابع سازمان تحلیل عاملی اکتشافی عوامل بحرانی موفقیت گسترش عملکرد کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58 تعداد دانلود : 613
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در فرایند پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع در گروه بهمن دیزل است. با شناسایی و اولویت بندی این عوامل می توان ریسک پیاده سازی سیستم برنامه ریزی را کاهش داد و به اختصاص منابع مناسب برای بودجه بندی صحیح، هدفدار و بهینه پرداخت. بدین منظور، پرسشنامه ای از عوامل بحرانی موفقیت تدوین شد و در اختیار جامعه پژوهش، شامل مدیران ارشد و مشاوران گروه بهمن قرار گرفت. به کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی، هفت عامل در گروه عوامل بحرانی قرار گرفت. به همین منظور، پس از طراحی مدل هفت عاملی، به کمک روش گسترش عملکرد کیفی 18 عامل فنی در رابطه با این هفت عامل شناسایی و اولویت بندی شدند. در نهایت مشخص شد با اجرای مدل هفت عاملی، 5/89 درصد از عوامل بحرانی موفقیت شناسایی خواهد شد؛ از این رو برای دستیابی به مدل یادشده، 18 عامل به منظور بودجه بندی هدف دار منابع به ترتیب اولویت پیشنهاد شد.
۲.

شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی برخط به کمک روش الکتره فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد الکتره فازی شبکه های اجتماعی برخط مدل الکتره نظریه فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304 تعداد دانلود : 241
اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفاده کاربران از خدمات برخط است. به همین دلیل هدف مقاله حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران در شبکه های اجتماعی الکترونیکی است. بنابراین در این پژوهش، ضمن معرفی مدلی برای عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران شبکه های اجتماعی برخط، به کمک روش الکتره فازی به رتبه بندی آنها پرداخته شده است. مسئله شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد از نوع مسائل تصمیم گیری چندمعیاره است؛ ضمن اینکه بیشتر عوامل مؤثر بر آن با ابهام همراه بوده و قطعی نیستند. به همین دلیل برای دسته بندی آنها از روش الکتره فازی بهره برده شده است. با اجرای این روش روی داده های جمع آوری شده از پرسشنامه، مشخص شد با توجه به انواع شبکه های اجتماعی، ویژگی های «کاربردپذیری»، «پشتیبانی از فناوری به روز»، «یکپارچگی» و «میزان برخورداری از اخلاق» در صدر عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران قرار دارند و به طورکلی «ویژگی های وبگاه» و «ویژگی های فناورانه» در مقایسه با «ویژگی های امنیتی»، «ویژگی های فردی اجتماعی» و «ویژگی های فرهنگی کاربر» از اهمیت بیشتری برخوردارند. نتایج به دست آمده از تحلیل حساسیت در تغییر وزن معیارها نیز نشان می دهد ابهام و عدم قطعیت در ورودی های مسئله تأثیری بر خروجی روش الکتره فازی نمی گذارد.
۳.

بررسی تأثیر یکپارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر عملکرد فروشگاه های خرده فروشی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی (مطالعه موردی: فروشگاه های شهر رشت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوسوتوانی سازمانی شرکت های خرده فروشی عملکرد شرکت فناوری اطلاعات یکپارچگی کانال های خرده فروشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 270 تعداد دانلود : 624
همزمان با پیشرفت فناوری، صنعت خرده فروشی به کمک فناوری اطلاعات در مقیاس وسیعی فرایند کسب وکار یکپارچه را از سنتی به کانال های آنلاین تغییر داده است. در این مقاله، تأثیر یکپارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت های خرده فروشی و همچنین نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی به مثابه قابلیت سازمان در بهره برداری و اکتشاف فرصت های رشد، در رابطه بین یکپارچگی کانال های خرده فروشی و عملکرد بررسی شده است. داده های پژوهش از شرکت های خرده فروشی زنجیره ای شهر رشت به دست آمده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت های خرده فروشی کلان شهر رشت است. از این جامعه آماری، 124 نفر از کارکنان به روش تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است؛ اطلاعات آن از طریق پرسشنامه جمع آوری و به کمک مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد ابعاد یکپارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد تأثیر می گذارد.
۴.

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش BYOD در سازمان ها با رویکردی فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پذیرش فناوری پیاده سازی فناوری تحلیل سلسله مراتبی فازی BYOD

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 39 تعداد دانلود : 894
به دنبال رشد روزافزون فناوری اطلاعات، سازمان ها در پی افزایش قابلیت دسترسی و مبادله داده ها با کمترین هزینه اند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر پذیرش BYOD است. BYOD سیاستی است که به کارکنان اجازه می دهد از دستگاه های شخصی مانند گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاپ برای وظایف سازمانی استفاده کنند. در پژوهش پیش رو به کمک دیدگاه خبرگان و بازخوانی پژوهش های پیشین، مدلی نوین برای سنجش اهمیت عامل های اثرگذار در پیاده سازی BYOD پیشنهاد شد. ساختار مدل پیشنهادشده از دو معیار اصلی تشکیل شده است که هر یک ده زیرمعیار را دربرمی گیرد. برای یافتن وزن هر عامل اثرگذار، روش تحلیل سلسله مراتبی فازی اصلاح شده به کار گرفته شد. با بهره مندی از پرسشنامه ویژه این روش، دیدگاه خبرگان گردآوری شد و به هر یک از معیارهای مدل وزنی اختصاص یافت. یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل سیاستی در رتبه نخست اهمیت قرار دارد و عوامل تمایل رفتاری در استفاده از فناوری در اولویت بعدی جای گرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش، نخستین مدل ارائه شده برای سنجش عامل های اثرگذار در پیاده سازی BYOD است و می توان آن را در پیاده سازی موفق BYOD به کار می رود.
۵.

بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمان در بانک های تجاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانک های تجاری عملکرد کارایی هوشمندی رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 265 تعداد دانلود : 605
اهمیت دستیابی به اطلاعات بازار که حاصل هوشمندی رقابتی سازمان است با تغییرات وسیعی که امروزه شرکت ها در حوزه های مختلف از جمله افزایش شدت رقابت، ورود فناوری های جدید، خصوصی سازی و مواردی مانند اینها در محیط رقابتی خود تجربه می کنند، بیش از پیش افزایش یافته و به شدت بر عملکرد سازمان تأثیر می گذارد. از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمان در بانک های تجاری اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از شاخه همبستگی است. جامعه آماری آن 22 بانک تجاری است که از 14 بانک همکاری کننده با پژوهش، 174 نفر برای نمونه آماری انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها در قالب مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهایSmartPLS و SPSS بررسی شدند. یافته ها نشان داد هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمانی تأثیر می گذارد. مؤلفه های هوشمندی رقابتی که هوشمندی رقبا، تکنولوژیکی، راهبردی اجتماعی و بازار را دربرمی گیرند نیز به ترتیب اولویت بر عملکرد سازمان تأثیرگذارند.
۶.

کاهش زمان بازگشت سرمایه از طریق مدیریت هوشمند توان مصرفی در مرکز داده دارای انرژی خورشیدی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی محاسبه هزینه انرژی مدل توزیع شده برق اضطراری مرکز داده منبع انرژی تجدیدپذیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 561 تعداد دانلود : 370
توجه به مسئله رشد هزینه و پیامدهای منفی مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی را به اولویتی اساسی در مراکز داده تبدیل کرده است. اگرچه استفاده از این منابع موجب کاهش آثار مخرب زیست محیطی مصرف سوخت های فسیلی می شود، هزینه زیاد راه اندازی نیروگاه و طبیعت نوسانی این منابع، استفاده از آن را محدود می کند؛ به گونه ای که بسیاری از گردانندگان مراکز داده ترجیح می دهند از منابع برق شهری استفاده کنند. در این مقاله روش های مدیریت توان مصرفی و کاهش هزینه با هدف کاهش زمان بازگشت سرمایه، مانند بهره مندی از فرصت های برآمده از الگوی محاسبه هزینه انرژی و مدل توزیع شده برق اضطراری (UPS)، بررسی شده است. واحد مدیریت هوشمند توان مصرفی (SPMU) پیشنهادشده، در هر فاصله زمانی با توجه به میزان انرژی خورشیدی در دسترس، قیمت برق شهری و وضعیت باتری های توزیع شده UPS، توزیع بهینه ای از توان ذخیره شده هر منبع ارائه می دهد و مدیریت شارژ و تخلیه باتری ها را بر عهده می گیرد. بر اساس نتایج، این روش زمان بازگشت سرمایه را بین 2/1 - 8/0 سال کاهش می دهد که به طور متوسط 36 درصد کمتر از روش مرسوم است.
۷.

کشف و یادگیری پدیده های استثنایی با بکارگیری تئوری استثنائات و رضایتمندی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تئوری استثنائات تئوری رضایتمندی داده کاوی یادگیری پایین به بالا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 940 تعداد دانلود : 271
منطق یادگیری از استثنائات چالش مهمی در حیطه داده کاوی و کشف دانش است. در این پژوهش بر اساس تئوری استثنائات و رضایتمندی، الگویی نوین برای بهبود شایان توجه میزان اعتماد و اطمینان به کشف و یادگیری از استثنائات ارائه می شود. ابتدا به کمک رویکرد تلفیقی پیشنهادی بر اساس تئوری استثنائات، حدود رفتار نرمال و استثنایی داده ها مشخص می شود و پس از آن با به کارگیری تئوری رضایتمندی، راه حل های رضایت بخش به دست می آید. استخراج دانش از داده های نرمال و استثنایی به کمک رویکرد یادگیری پایین به بالا و به کارگیری الگوریتم پیشنهادی RISE ارتقایافته صورت می گیرد. به منظور تعیین کارایی الگوی پیشنهادی، کشف سهام استثنایی در پایگاه اطلاعاتی بازار بورس ایران هدف قرار گرفت. برتری نتایج روش پیشنهادی با نتایج به دست آمده از به کارگیری سایر الگوریتم های داده کاوی، روزنه ای برای توجه به رویکرد پیشنهاد شده است. همچنین با بهره مندی از شاخص g-means میزان دقت این روش سنجیده شد. نتایج نشان داد روش پیشنهادشده از قابلیت شناسایی و یادگیری از داده های استثنایی برخوردار است.
۸.

بررسی عوامل مؤثر بر گسترش و استفاده از خدمات الکترونیک در صنعت گردشگری (موردمطالعه: استان اردبیل)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل عاملی خدمات الکترونیک گردشگری الکترونیک گردشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 601 تعداد دانلود : 226
با توجه به جایگاه گردشگری در توسعه کشور، ضروری است که به صورت مسئله عوامل مؤثر بر گسترش این صنعت از طریق رویکرد استفاده از خدمات الکترونیک در شهر اردبیل بررسی و تبیین شود. جامعه آماری پژوهش، آن دسته از گردشگرانی است که در سال 1392 به شهر اردبیل سفر کرده اند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده های پژوهش، پس از ترکیب چند پرسشنامه از محققان دیگر، پرسشنامه ای حاوی 51 سؤال طراحی شد. سؤال های پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی با به کارگیری نرم افزارهای SPSS و Lisrel بررسی شدند. نتایج تحلیل نشان داد عوامل شناسایی شده در پژوهش، بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک تأثیر می گذارد. در این میان، تأثیر متغیرهای اعتماد به دولت و اعتماد به فناوری از سایر عوامل بیشتر است. نتایج این پژوهش به شکل گیری مبنایی جدید برای دسته بندی عوامل مؤثر بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک در صنعت گردشگری انجامید که می تواند راهنمای مناسبی برای سازمان های فعال در زمینه گردشگری در طراحی سیستم های الکترونیکی باشد.
۹.

ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد ارتباطات سبز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات سبز ارزیابی عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات فناوری اطلاعات و ارتباطات محیط زیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 89 تعداد دانلود : 438
مدل های ارزیابی عملکرد واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا کنون از دیدگاه های متفاوتی به موضوع پرداخته اند. از آنجا که فناوری اطلاعات و ارتباطات از دو وجه تمایز مفید و مضر برای محیط زیست برخوردار است، این پژوهش با دخالت بعد محیط زیست، قصد دارد مدل جدید ارزیابی عملکرد را با توجه به محیط زیست ارائه کند. برای نیل به چنین مدلی از تلفیق معیارهای مدل جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، مدل کارت امتیازی متوازن فناوری اطلاعات و ارتباطات سبز، مدل مدیریت سبز ایران، استانداردهای سازمان جهانی ارتباطات و مدل های دیگر بهره برده شد و جامع ترین معیارهای مطرح با بازتعریفی در مفاهیم بنیادین چارچوب ارتباطات سبز ارائه شد. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، عوامل نهایی شناسایی شدند و به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی به هر یک وزنی اختصاص یافت و مدل هرم سبز ارزیابی عملکرد واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آمد.
۱۰.

بررسی جایگاه پارادایم های اخلاق در منشورهای اخلاقی با بهره مندی از روش فراترکیب (مورد مطالعه: منشور اخلاقی انجمن کامپیوتر (ماشین های حسابگر))(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پارادایم های اخلاق فراترکیب مدرنیسم منشور اخلاقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824 تعداد دانلود : 99
تمام پژوهش ها و اسناد، مبنای فلسفی دارند و با توجه به آنکه پارادایم به سیستم کلی اندیشیدن و تفکر اشاره دارد، می تواند مبنایی برای مشخص کردن الگوهای حاکم بر پژوهش ها باشد. با اینکه مباحث مختلفی در زمینه پارادایم های سیستم های اطلاعاتی، منشورها و آیین نامه های اخلاقی سازمان ها مطرح شده است، هنوز پژوهشی در این زمینه بنا بر اطلاعات در دسترس پژوهشگر به بررسی پارادایم حاکم بر این منشورها نپرداخته است. با توجه به این خلأ، هدف از پژوهش پیش رو تبیین جایگاه پارادایم های اخلاقی در منشور اخلاقی سازمان هایی است که در حوزه سیستم های اطلاعاتی فعالیت می کنند. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب و در نظر گرفتن شباهت های ظاهری و محتوایی، پارادایم های حاکم بر هر یک از بندهای منشور مشخص شده است. اطلاعات استخراج شده نشان داد پارادایم های پست مدرن و مدرنیسم، پارادایم های اخلاقی عمده در منشور اخلاقی انجمن کامپیوتر است که در مجموع، غلبه پارامترهای اخلاق کاربردی، مسئولیت اخلاقی، تربیت مقاومت گرا و سلطه ستیز، تربیت انتقادی و تربیت دموکراتیک در منشور اخلاقی انجمن کامپیوتر را نشان می دهد.
۱۱.

تحلیل شبکه اجتماعی هم تألیفی مقالات علمی سیستم های اطلاعاتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پایگاه وب علوم تحلیل شبکه اجتماعی سیستم های اطلاعاتی شبکه هم تألیفی علم سنجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 90 تعداد دانلود : 185
این پژوهش با به کارگیری شاخص های علم سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی به بررسی عملکرد کشورهای جهان در حوزه سیستم های اطلاعاتی طی سال های 2004 تا 2013 در پایگاه وب علوم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد شبکه هم تألیفی کشورهای جهان در این حوزه 166 گره و 21518 پیوند دارند. به طور کلی میانگین چگالی شبکه هم تألیفی نسبت به برخی حوزه ها بیشتر است و ساختار به نسبت پایدار و منسجمی دارد. هیچ مؤلفه منزوی در شبکه هم تألیفی وجود ندارد و بخش عمده ای از پیوند های ممکن در این شبکه به نمایش درآمده اند. با توجه به شاخص های مرکزیت بررسی شده، کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان اثرگذارترین کشورها در شبکه هم تألیفی سیستم های اطلاعاتی شناخته می شوند و می توانند گردش اطلاعات بین شبکه را کنترل کنند. با بهره گیری از یافته های این پژوهش، سیاستگذاران پژوهشی و برنامه ریزان دانشگاه های کشور می توانند تمهیدهایی را برای شکل گیری و تقویت پیوندهای مشارکتی با پژوهشگران کشورهای مهم و تأثیرگذار دنیا فراهم کنند و جایگاه مرکزیت کشور را افزایش دهند.
۱۲.

بازمهندسی فرآیند مدیریت در مدارس هوشمند ایران با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازمهندسی عوامل مؤثر فرایند مدیریت مدرسه هوشمند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 480 تعداد دانلود : 903
فرایند هوشمندسازی مدارس، کاستی هایی دارد که پژوهش حاضر درصدد برآمده است عوامل تأثیرگذار بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند را شناسایی و معرفی کند. این پژوهش رویکردی توسعه ای و کاربردی و روشی توصیفی پیمایشی در پیش گرفته است. همزمان با مطالعه میدانی، داده های پژوهش در قالب مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری، مدارس هوشمند وزارت آموزش وپرورش کشور است. نمونه گیری به روش هدف دار بود و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 36 سؤالی با عوامل تأثیرگذار بر فرایند مدیریت مدارس هوشمند در نظر گرفته شد. بخش اول هر سؤال، ضمن تعیین جایگاه عامل در فرایند مدیریت، تعلق عامل به یکی از حوزه های مدیریتی (برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل) را با دسته بندی دابرین مشخص می کرد و قسمت دوم سؤال، میزان اثرگذاری عامل بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند را نشان می داد. درنهایت عوامل مؤثر بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند، پس از شناسایی و اولویت بندی ، در گروه های وظیفه ای دابرین دسته بندی شدند و بر اساس این پژوهش، عوامل زیرمجموعه ای دسته ها، استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد اینترنت پرسرعت، بسترسازی، یکپارچه سازی و ارتقای توان علمی و شغلی، بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند 100 درصد تأثیرگذار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹