Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 9 بهار 1396 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی نوعی سیستم هوشمند برای کشف تقلب حاصل از حرکت القایی در معاملات بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالای ایران مبتنی بر شبکه بیزی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار القایی سیستم هوشمند شبکه بیزی قرارداد آتی کشف تقلب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 910 تعداد دانلود : 956
در بازار سهام، برخی سوداگران به منظور کسب منفعت بیشتر سعی می کنند به وسیله سفارش های صوری، سبب تأثیر هدفمند بر نوسان قیمت ها شوند و از وضعیت پیش آمده در قیمت ها سوءاستفاده کنند که به این عمل، حرکت القایی گفته می شود. به دلیل جمعیت آماری زیاد مشتریان، امکان نظارت چشمی یا نظارت سیستمی از طریق روش های سنتی برای کشف حرکت القایی وجود ندارد. پژوهش حاضر به دنبال ارائه سیستمی برای پیشگیری از وقوع حرکت القایی در معاملات بازار قرارداد های آتی سکه بورس کالای ایران مبتنی بر مدل سازی طبقه بند بیزی است. سیستم ارائه شده ضمن برخورداری از پیچیدگی زمانیِ چند جمله ای، به دلیل لحاظ کردن وابستگی های مهم میان ویژگی های مختلف داده، دقت زیادی دارد. برچسب گذاری اولیه داده ها با استفاده از خوشه بندی کا میانگین انجام گرفته است و آزمون مدل، تشابه 55/94 درصدی را میان نتیجه روش بیزی پیشنهادی و داده های برچسب گذاری شده نشان می دهد. استفاده از سیستم نوین ارائه شده به شناسایی افراد فریبکار در معاملات بازار از افراد سالم کمک به سزایی می کند.
۲.

طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری به منظور انتخاب پروژه ها و خدمات فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: شرکت توسن)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل سلسله مراتبی فازی خدمات فناوری اطلاعات سیستم پشتیبان تصمیم کارت ارزیابی متوازن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 468 تعداد دانلود : 548
امروزه با توجه به تمرکز جامعه جهانی بر حوزه خدمات فناوری اطلاعات و حرکت سازمان های بزرگ به سمت سودآوری از طریق ارائه خدمات متناسب با نیازهای سازمان و بازارهای کسب و کار، لازم است سازمان ها به پروژه های مربوط به این حوزه بیش از پیش توجه کنند؛ بدین منظور، شناسایی و انتخاب شاخص های خدمات فناوری اطلاعات و ارزیابی این خدمات و پروژه ها، از جمله روش های مؤثر بر افزایش سودآوری و اثربخشی فناوری اطلاعات در سازمان هاست. از این رو در پژوهش حاضر، پس از شناسایی شاخص های مؤثر در انتخاب پروژه ها و خدمات فناوری اطلاعات، به طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری بر مبنای روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شده است. همچنین تحلیل هایی به منظور بررسی میزان حساسیت معیارهای مختلف در برابر تغییر و نیز، میزان تأثیری که هر یک از آنها بر نتایج نهایی رتبه بندی دارند، توسط این سیستم صورت گرفت. در پایان پس از مقایسه نتایج این پژوهش و سایر پژوهش های انجام شده، مزیت های سیستم پشتیبان تصمیم پیشنهادی تشریح شده است.
۳.

کاربردهای داده کاوی متنی در حوزه مدیریت دانش زنجیره خدمات دولت الکترونیکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داده کاوی متنی دولت الکترونیکی زنجیره خدمات مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 325 تعداد دانلود : 647
سیستم های مدیریت دانش، کیفیت و بازدهی دانش استفاده شده در فرایند تصمیم گیری را بهبود می بخشند. حدود 80 درصد اطلاعات سازمان ها در فرمت های متنی هستند؛ به همین علت متن کاوی آن هم در حوزه مدیریت دانش زنجیره خدمات، بسیار مفید و با اهمیت است. به طور مثال، یکی از کاربرد های مهم متن کاوی به منظور مدیریت منابع روی خط اسناد دیجیتال و تجزیه و تحلیل اسناد درون سازمانی به کار برده می شود. پژوهش حاضر به اسناد و مدارک مبتنی بر متن اختصاص دارد که براساس ارسال نظرها، فرم های اطلاعات متنی و پرسشنامه های مبتنی بر روش تئوری زمینه ای تدوین شده است. در نخستین گام تحقیق، تکنیک های خوشه بندی به اجرا درآمد و در گام دوم، تکنیک قوانین انجمنی Apriori به منظور کشف و استخراج مفیدترین قوانین انجمنی اعمال شد. به بیانی، بر یکپارچه سازی تکنیک های داده کاوی متنی برای بهبود دقت رده بندی تأکید شده است. در کلاسه بندی مستندات با استفاده از تکنیک درخت تصمیم به کلاس های مربوط به آن، دقت کلاسه بندی کاهش یافت، اما استفاده از روش ارائه شده در این تحقیق، بهبود شایان توجهی در دقت رده بندی ایجاد کرد.
۴.

ارائه روش جدید شباهت یابی برای بهینه سازی کسب وکار در فروشگاه های اینترنتی با استفاده از تکنولوژی های زمان نرخ دهی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تُنُکی داده زمان نرخ دهی کاربر سیستم های پیشنهاددهنده فروشگاه های اینترنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 658 تعداد دانلود : 744
یکی از پیامدهای مهم گسترش اینترنت در عصر حاضر، پیدایش وبگاه های تجارت الکترونیکی است؛ اما تنوع اقلام عرضه شده می تواند انتخاب محصولات مناسب را برای مشتریان به فرایند پیچیده ای تبدیل کند. شرکت ها برای رفع این مشکل استفاده از سیستم های پیشنهاددهنده را توصیه می کنند. به دلیل درصد زیاد خطا در پالایش و ارائه پیشنهادها، معمولاً در این گونه سیستم ها از چند روش پایه برای پیشنهاد اقلام مورد علاقه کاربر استفاده می شود. روش پالایش همکارانه، یکی از موفق ترین روش های به کاررفته در این سیستم هاست؛ اما استفاده از این روش با افزایش تعداد کاربران و محصولات، مجموعه را با مشکلاتی مانند ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای کاربران جدید و تُنُکی داده مواجه می کند. به منظور رفع مشکل یادشده، در این پژوهش روش جدیدی معرفی شده است که با ادغام زمان نرخ دهی کاربران با معیار شباهت یابی پیرسون و همچنین ادغام تکنولوژی های معنایی و شبکه اجتماعی، راه حلی برای کاهش مشکل کاربران جدید و تنکی داده ها ارائه می کند. نتایج پیاده سازی الگوریتم ها نشان می دهد رویکرد ارائه شده عملکرد بهتر و صحت بیشتری دارد و پیش بینی های آن با سلیقه کاربران همخوانی بیشتری دارد.
۵.

اثر کیفیت سرویس های الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده بر رضایت مؤدیان مالیاتی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارائه سرویس رضایت کیفیت سرویس الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده محتوای سرویس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760 تعداد دانلود : 494
طراحی وب سایت های دولت الکترونیک با کیفیت سرویس نامناسب، یکی از مشکلات رایجِ دوران معاصر است. ارزیابی کاربران از کیفیت سرویس های الکترونیکی بر اساس ارزیابی آنها از کیفیت محتوا و ارائه سرویس است. در این پژوهش، ابتدا براساس مدل کیفیت سرویس دولت الکترونیک، مؤلفه های محتوا و ارائه سرویس مرتبط با سامانه مالیات بر ارزش افزوده در ایران شناسایی می شود؛ سپس نوعی مدل مفهومی برای بیان تأثیر این مؤلفه ها بر کیفیت سرویس و رضایت کاربران، توسعه داده خواهد شد. داده ها از طریق توزیع پرسشنامه الکترونیکی و با مطالعه موردی مؤدیان مالیاتی که از سرویس های سامانه مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنند، جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد مؤلفه های اجرای تراکنش و دسترس پذیری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر کیفیت محتوا و ارائه سرویس می گذارند. به علاوه، ارزیابی مثبت کاربران از کیفیت محتوا و ارائه سرویس بر ارزیابی مثبت آنها از کیفیت کلی سرویس مؤثر است. این پژوهش، طراحی یک وب سایت دولتی با کیفیت سرویس مؤثر و مبتنی بر نیازهای کاربران را به منظور رضایتمندی و تشویق آنها بر پذیرش و استمرار استفاده از این سرویس ها پیشنهاد می دهد.
۶.

مطالعه تطبیقی کسب وکارهای الکترونیکی در ایران در مقایسه با کسب وکارهای برتر در مقیاس جهانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تاپسیس تجارت الکترونیکی رتبه بندی مدل های کسب وکار الکترونیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 624 تعداد دانلود : 109
امروزه بخشی از درآمد ملی کشورهای پیشرفته را درآمدهای ناشی از کسب وکارهای الکترونیکی تشکیل می دهد؛ از این رو شناسایی این کسب وکارها و شناسایی اولویت های سیاستگذاری برای رشد کسب و کارهایی که سودمندی بیشتری به همراه دارند، از ضروریت های سیاستگذاری در این حیطه است. بدیهی است که شناخت وضع موجود کسب وکارهای الکترونیکی داخلی می تواند گام مهمی در سیاستگذاری اثربخش تر باشد. در این تحقیق به دنبال شناخت هرچه بهتر وضعیت مدل ها ی کسب وکار وب سایت های داخلی نسبت به مدل ها ی کسب وکار وب سایت های بین المللی هستیم. به این منظور، ضمن بررسی 100 وب سایت داخلی و خارجی برتر بر اساس رتبه بندی الکسا، مدل کسب وکار آنها تعیین شد؛ سپس فراوانی و میانگین رتبه کسب وکارهای الکترونیکی وب سایت های برتر در هر دسته تعیین شد و نتایج دو دسته با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان می دهد در فضای کسب وکارهای الکترونیکی ایرانی به کسب وکارهایی که در مقیاس بین المللی مقبولیت و مطلوبیت بیشتری دارند، کمتر توجه می شود.
۷.

کاهش ویژگی سیستم های اطلاعاتی ناقص بر مبنای تئوری مجموعه راف با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم رقابت استعماری تئوری مجموعه راف سیستم اطلاعاتی ناقص کاهش ویژگی منطق فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 900 تعداد دانلود : 634
در سال های اخیر، تئوری مجموعه راف به یکی از راه حل های قدرتمند در حل مسائل هوش مصنوعی همچون داده کاوی تبدیل شده است. اما نسخه کلاسیک تئوری مجموعه راف برای بحث کاهش ویژگی در سیستم های اطلاعاتی ناقص، چندان مناسب نیست. یک سیستم اطلاعاتی ناقص به جدول هایی از داده ها اطلاق می شود که برخی درایه های صفات آن مقداری ندارند. در این مقاله، راه حل نوینی که ترکیبی از الگوریتم رقابت استعماری و منطق فازی است، برای حل مسئله کاهش ویژگی سیستم های اطلاعاتی ناقص مبتنی بر تئوری مجموعه راف ارائه شده است. نتایج نشان داد استفاده از منطق فازی در کنترل پارامترهای الگوریتم رقابت استعماری مفید است و در مقایسه با نسخه کلاسیک الگوریتم، جواب های بهینه تری به دست می آورد. در روند اجرای این پروژه، تغییری روی داده های ناقص اعمال نشد و به آن همچون سیستم اطلاعاتی کامل نگاه شد. الگوریتم رقابت استعماری فازی به صورت هوشمند عمل کرده و برای کاهش ویژگی در سیستم های اطلاعاتی ناقص، نتایج مناسبی ارائه داد که درخور تأمل است.
۸.

ارائه چارچوب جامع راهبری فناوری اطلاعات و بومی سازی آن برای صنعت خودروی ایران (مطالعه موردی: مادرشرکت خودروی اطلس)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چارچوب جامع راهبری فناوری اطلاعات صنعت خودرو فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 726 تعداد دانلود : 596
با توجه به نبود چارچوب جامع راهبری فناوری اطلاعات، هدف اصلی پژوهش پیش رو، شناسایی همه مؤلفه های راهبری فناوری اطلاعات و ارائه آنها در قالب چارچوب جامع است. بومی سازی چارچوب ارائه شده برای صنعت خودرو، از اهداف فرعی پژوهش است. در این رابطه سؤال های مطرح شده عبارت اند از: چارچوب جامع راهبری فناوری اطلاعات چیست؟ مؤلفه های و اجزای تشکیل دهنده چارچوب جامع کدام اند؟ چارچوب جامع بومی سازی شده برای صنعت خودرو ایران چیست؟ با استفاده از روش کیفی فراترکیب، تمام پژوهش های اجراشده درخصوص راهبری فناوری اطلاعات بررسی شدند و از میان آنها 96 مقاله انتخاب شد. پس از بررسی کامل این مقاله ها و شناسایی پنج مقوله، 19 مفهوم و 79 کد راهبری، چارچوب جامع ارائه شد. برای بومی سازی، پرسشنامه ای بر مبنای مؤلفه های شناسایی شده طراحی شد و در اختیار خبرگان صنعت خودرو قرار گرفت. آزمون آماری داده های گردآوری شده، به تأیید نشدن مؤلفه گردش شغلی میان کارکری در صنعت خودرو انجامید. برای نشان دادن کاربردی بودن چارچوب، وضعیت مادرشرکت اطلس بر مبنای چارچوب بومی صنعت خودرو و با استفاده از نظر صاحب نظران آن ارزیابی شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹