Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 9 تابستان 1396 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل تضمین کیفیت برای سامانه های اطلاعاتی گردآوری و ثبت، سازمان دهی و اشاعه اطلاعات پایان نامه ها/ رساله های دانش آموختگان داخل کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تضمین کیفیت سامانه های اطلاعاتی تحقیقاتی سامانه های اطلاعاتی کنترل کیفیت ممیزی کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 500 تعداد دانلود : 869
تحولات چند دهه اخیر نشان می دهد به دلیل کاهش هزینه های زمانی و مالی و همچنین افزایش بهره وری، لازم است کیفیت اجزا و سامانه های موجود در سازمان ها بهبود یابند. سامانه های اطلاعاتی نیز شامل همین قواعد می شوند و برای افزایش بهره وری، رضایت کاربران و سرعت بخشی به اجزای آن، ضروری است در مراحل مختلف به جنبه های کیفی آنها توجه ویژه ای شود. در تحقیق پیش رو تلاش شده است برای سامانه های اطلاعاتی گردآوری و ثبت، سازمان دهی و اشاعه اطلاعات پایان نامه ها / رساله های دانش آموختگان داخل کشور، نظامی به منظور تضمین کیفیت پایه ریزی و اجرا شود که کلیه اجزا و مراحل سامانه اطلاعاتی را از جمع آوری، ثبت و ورود داده ها تا نمایه سازی و اشاعه اطلاعات دربرمی گیرد. این نظام بر اساس رویکرد بهبود مستمر در چرخه دمینگ، سازوکارها و فرایندهای سامانه اطلاعاتی خود را به شکلی تغییر و تحول می دهد که هرگونه توسعه و پیشرفت در سامانه با مد نظر قرار دادن استانداردهای موجود برای سامانه های اطلاعاتی و در نظر گرفتن جنبه ها و مسائل کیفی صورت پذیرد.
۲.

ارائه مدلی برای بررسی اثرگذاری شدت اعتماد میان کاربران در محیط رسانه های اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثرگذاری اجتماعی رسانه های اجتماعی شدت روابط اعتماد مدل تجزیه ماتریس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 140 تعداد دانلود : 622
اگرچه روابط اعتماد بیان شده میان کاربران در محیط رسانه های اجتماعی گواهی بر وجود اثرگذاری اجتماعی در آنهاست، میزان این اثرگذاری، به شدت اعتماد میان کاربران بستگی دارد. از این رو، در این مقاله از طریق توسعه روش تجزیه ماتریس، میزان اثرگذاری شدت اعتماد میان کاربران در پیش بینی امتیازهایی که کاربران به محصولات می دهند، بررسی شده است. برای این منظور ابتدا از طریق عوامل مبتنی بر شباهت، شدت اعتماد میان کاربران اندازه گیری شد، سپس این خصیصه به عنوان پارامتر اثرگذار به مدل تجزیه ماتریس اضافه شد. مدل پیشنهادی بر داده های جمع آوری شده از وب سایت نقد و بررسی محصولات اپینیونز، اعمال گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، با اضافه کردن پارامتر شدت اعتماد، میزان خطا کاهش می یابد و چنانچه وزن اعتماد بین کاربران از 8/0 بزرگ تر باشد، میزان کاهش خطا چشمگیرتر خواهد بود. بهبود نتایج به دست آمده از طریق تخمین دقیق تر امتیازها، گواهی بر تعیین درست این اثرگذاری ها است.
۳.

به کارگیری مجموعه های تئوری راف و تئوری خاکستری در روش های تصمیم گیری چند شاخصه برای ارزیابی و انتخاب سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی منابع سازمان تئوری مجموعه خاکستری تئوری مجموعه راف فرایند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری ویکور خاکستری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 888 تعداد دانلود : 386
با توجه به این مهم که انتخاب نامناسب سیستم برنامه ریزی منابع سازمان می تواند به خسارت های جبران ناپذیر و تحمیل هزینه های هنگفتی منجر شود، در این مطالعه تلاش شده است با استفاده از روش های تصمیم گیری چندشاخصه، مدلی برای کمک به ارزیابی و انتخاب مناسب ترین سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ارائه شود. از آنجا که تصمیم گیرندگان در ارزیابی گزینه ها و معیارهای پژوهش از ترجیحات غیرقطعی استفاده می کنند، به مفاهیمی نیاز داریم که در زمان دسترسی نداشتن به اطلاعات قطعی، به تصمیم گیرندگان کمک کند. در این پژوهش محققان برای ارزیابی و انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، از مجموعه تئوری راف و مجموعه تئوری خاکستری که در شرایط وجود اطلاعات غیرقطعی و ناکافی کارآمدند و نیز، روش های تصمیم گیری چندشاخصه استفاده کرده اند. نتایج پژوهش نشان داد معیار هزینه کل از زیرمعیارهای ویژگی های محصول و معیار قابلیت های فنی از زیرمعیارهای نیاز های سازمان، بالاترین وزن را به خود اختصاص داده اند. همچنین از میان گزینه های پژوهش، گزینه 6 مناسب ترین گزینه انتخاب شد.
۴.

شناسایی و تعیین اهمیت عوامل مؤثر بر بازاریابی ویروسی درحوزه نرم افزارهای کاربردی موبایل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی ویروسی تبلیغات دهان به دهان تبلیغات ویروسی شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 358
بازاریابی ویروسی با تکیه بر اصل دهان به دهان شدن تبلیغ و انتشار آن در شبکه اینترنت یا شبکه های تلفن، همراه است. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تعیین اهمیت عوامل مهم و تأثیرگذار بر بازاریابی ویروسی در حوزه نرم افزارهای کاربردی موبایل است. روش تحقیق این پژوهش از نظر ماهیت، آمیخته از نوع اکتشافی و از نظر هدف از جمله تحقیق های کاربردی است. با استفاده از تکنیک فراترکیب به شناسایی معیارهای مؤثر پرداخته شد و با استفاده از روش دلفی فازی اهمیت و درجه اهمیت عوامل شناسایی شده، تعیین گردید. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی، خبرگان فعال در عرصه بازاریابی ویروسی در صنعت نرم افزارهای کاربردی موبایل بودند که از بین آنان 30 نفر بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. نتیجه به دست آمده با استفاده از روش فراترکیب 26 معیار است. با استفاده از روش دلفی فازی 12 معیار سرعت (تازگی) پیام، جذابیت پیام، توانایی ارتباط با محصول، اخلاقی بودن، معتبر بودن منبع، نوع شخصیت افراد دریافت کننده پیام، انگیزه های افراد، احساسات افراد، فرهنگ جامعه، شهرت و اعتبار برند، قدرت برند و تصویر برند بیشترین نظرهای موافق را کسب کردند
۵.

شناسایی شاخص ها و عوامل کیفی مؤثر بر تولید و توزیع اطلاعات و دانش در پارک های علم و فناوری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران پارک علم و فناوری توزیع اطلاعات و دانش تولید اطلاعات و دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 791 تعداد دانلود : 107
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کیفی مؤثر بر تولید و توزیع اطلاعات و دانش در پارک های علم و فناوری ایران انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی است که با روش کیفی اجرا شده است. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش 10 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. یافته های پژوهش در رابطه با عوامل کیفی مؤثر بر تولید و توزیع اطلاعات و دانش در پارک های علم و فناوری ایران، استخراج 39 مؤلفه بود که به چهار مقوله سیاست داخلی و خارجی دولت ها؛ حمایت های مالی و اقتصادی؛ رفع موانع زیرساختی؛ و رفع موانع فرهنگی طبقه بندی شدند. نتایج با توجه به یافته های پژوهش نشان داد رفع موانع سیاسی، مالی و اقتصادی و زیرساختی و فرهنگی، تأثیر انکارناپذیری در افزایش تولید و توزیع اطلاعات و دانش در پارک های علم و فناوری ایران دارد.
۶.

ارائه رویکرد جدیدی برای بخش بندی مشتریان بر اساس تغییر رفتار خرید آنها در طول زمان در حوزه کسب وکار الکترونیک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش بندی مشتریان تغییر رفتار خرید داده کاوی مدل RFM

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 83 تعداد دانلود : 631
روش های معمول بخش بندی صرفاً باتکیه بر سه مؤلفه تأخر (R)، تعداد (F) و ارزش پولی (M) طراحی شده اند و تغییرات رفتاری مشتریان را در طول زمان در نظر نمی گیرند. بر این اساس برای دستیابی به بخش بندی مطلوب، هدف پژوهش حاضر به کارگیری مجموعه ای از محاسبات آماری از قبیل شیب خط و مشتق نسبت به زمان و روش های داده کاوی مانند K-means و نقشه های خودسازمانده (SOM) برای تعریف متغیرهایی جدید به منظور بررسی روند تغییرات رفتار خرید مشتریان است. نتایج پژوهش نشان می دهد در نظرگرفتن شیب خط تغییرات رفتار مشتریان (R، F و M) و ارزش بیشتر برای رفتارهای اخیر نسبت به رفتارهای گذشته در بخش بندی مشتریان، موجب افزایش دقت پیش بینی رفتار آتی و همگن تر شدن مشتریان هر بخش شده است. بر اساس روش پیشنهادی، مشتریان به چهار بخش بهترین، خرج کننده، تکرارکننده و از دست رفته دسته بندی شدند که به منظور شناخت بهتر و دقیق تر مشتریان بر اساس نحوه تغییر رفتار آنها، هر بخش نیز به دو زیربخش صعودی و نزولی طبقه بندی شد. درنهایت ضمن تشریح ویژگی هریک از بخش ها و زیربخش ها، راهبردهای مناسبی برای مدیریت مشتریان آنها ارائه شده است.
۷.

طراحی مدل مبتنی بر ارجاعات تجمعی به منظور بررسی کشف و تحلیل تغییرات علمی در حوزه کیفیت داده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل ارجاعات تحلیل تغییرات علمی علم سنجی کیفیت داده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 519 تعداد دانلود : 996
شناخت حوزه های علمی و بررسی تغییرات آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله با ارائه مدلی مبتنی بر ارجاعات تجمعی زمان مبنا، تغییرات علمی حوزه کیفیت داده بررسی و تحلیل شده است. از ویژگی های این مدل، قابلیت انطباق بر سایر حوزه ها و همچنین قابلیت نمایش کلیه تغییرات علمی از جمله تولد، ادغام، شکست یا مرگ یک حوزه علمی است. گام های اجرایی این مدل به ترتیب عبارت اند از: آماده سازی داده، استخراج مدل ارجاعات زمان مبنا، کشف مجامع علمی، اتصال مجامع علمی، استخراج مدل تغییرات، تحلیل تغییرات علمی. به منظور بررسی کیفیت مدل ارائه شده، کلیه مقالات به چاپ رسیده بین سال های 1970 تا 2009 که بیش از 7000 مقاله را شامل می شود، بررسی شدند. بر اساس مدل مبتنی بر ارجاعات تجمعی زمان مبنا، مشخص شد حوزه کیفیت داده در حوزه های مختلف در حال مطالعه است. همچنین بر اساس بررسی انجام شده، بین تعداد ارجاعات و رشد حوزه کیفیت داده، همبستگی 82 درصدی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت ارجاعات برای زنده ماندن و رشد حوزه های علمی است
۸.

بررسی تأثیر همکاری در صنعت فناوری اطلاعات بر عملکرد نوآوری در شرایط اجرای استراتژی هم رقابتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رقابت صنعت فناوری اطلاعات عملکرد نوآوری و هم رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 431
در محیط تجاری امروزی شرکت ها با فشارهای زیادی برای نوآوری و ایجاد دانش جدید مواجه اند که این مسائل آنها را وادار کرده مبالغ زیادی برای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری های با ریسک بالا، ایجاد منابع انحصاری و حتی حرکت به سوی محصولات با فناوری بالا و چرخه عمر کوتاه صرف کنند. در این میان، استراتژی هم رقابتی (رقابت و همکاری به صورت همزمان) برای شرکت هایی که به دنبال نوآوری به منظور رقابت در بازار جهانی امروزی هستند، ضروری است و فرصت های نوآوری زیادی برای آنها ایجاد می کند. در این پژوهش به بررسی تأثیر همکاری در صنعت فناوری اطلاعات بر عملکرد نوآوری در شرایط اجرای استراتژی هم رقابتی پرداخته می شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات در ایران شکل می دهد و داده ها از 180 شرکت جمع آوری شده اند. فرضیه ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار WARP PLS3 آزمایش شدند. یافته ها نشان دادند همکاری در صنعت و استراتژی هم رقابتی بر عملکرد نوآوری تأثیر دارد و استراتژی هم رقابتی رابطه بین همکاری در صنعت فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری را تعدیل می کند.
۹.

نتنوگرافی بر مبنای اطلاعات ناقص رویکردی جدید در تحلیل کامنت های کاربران اینترنتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اطلاعات ناقص کاربران اینترنت مردم نگاری نتنوگرافی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 994 تعداد دانلود : 97
نتنوگرافی رویکرد جدیدی در عرصه شبکه های اجتماعی و فضای ارتباطات اینترنتی است که پیشنهادها و نظرهای مشتریان را در قالب کامنت بررسی می کند. استفاده از تکنیک های کمی برای تحلیل، کشف معنا و شناسایی سیگنال های مربوط به نظرهای ناقص کاربران برای مدیران بسیار حیاتی است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش گراندد تئوری، بار معنایی و معیارهای مهم در کامنت های کاربران سایت خرید اینترنتی گوشی تلفن همراه شناسایی شد، سپس بر اساس تصمیم گیری مبتنی بر روابط اولویت فازی با اطلاعات ناقص، ارزش گذاری معیارها با بهره مندی از خبرگان صورت گرفت. تحلیل محتوای کامنت کاربران نشان داد شش ویژگی قیمت، زیبایی، سرعت پردازش، کیفیت صفحه نمایش، باتری و دوربین برای کاربران اهمیت دارد و ازمیان این ویژگی ها براساس روابط فازی با رویکرد ناقص، ویژگی زیبایی گوشی همراه با ارزش 27563/0 بیشترین اهمیت را برای کاربران دارد.
۱۰.

تصمیم گیری گروهی فازی برای شناسایی و اولویت بندی عوامل موفقیت مقابله با تقلب های بانکداری الکترونیک در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: امنیت بانکداری الکترونیک تصمیم گیری گروهی فازی تقلب فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 632 تعداد دانلود : 713
با افزایش بهره مندی از نظام های نوین بانکی و بانکداری الکترونیک در کشور، تقلب در این سیستم ها موضوعی است که مقابله نکردن با آن می تواند هزینه های بسیاری برای نظام بانکی و مشتریان بانکداری الکترونیک در پی داشته باشد. تقلب در سیستم بانکداری الکترونیکی نتیجه بی توجهی به برخی مشکلات امنیتی (از ضعف در سیستم های دسترسی تا کنترل های داخلی نامناسب) است. به طبع، شناسایی عوامل موفقیت مقابله با تقلب، می تواند برای توسعه دهندگان سیستم های بانکی در افزایش ضریب امنیتی این سیستم ها بسیار مفید باشد. در این مقاله تلاش شده است عوامل موفقیت مقابله با تقلب های بانکداری الکترونیک، شناسایی و وزن دهی شوند. به این منظور ابتدا با مرور ادبیات، عوامل بالقوه موفقیت در مقابله با تقلب در بانکداری الکترونیک شناسایی شدند، سپس با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره گروهی فازی و بهره مندی از نظر خبرگان حوزه بانکی، عوامل یاد شده مقایسه زوجی شده و وزن آنها به دست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد برای مقابله با تقلب در بانکداری الکترونیک، به ترتیب باید به عوامل فنی، عملیاتی، استراتژیک و مالی توجه کرد
۱۱.

مدل پیاده سازی مدیریت امنیت فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استاندارد ایزو 27001 بانکداری دارایی گواهی نامه مدیریت امنیت اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 363 تعداد دانلود : 606
بر اساس پیچیدگی و تفاوت فرایندیِ بانک های ایرانی با سایر کشورهای توسعه یافته و در راستای پیاده سازی اثربخش مدیریت امنیت در حوزه فناوری اطلاعات، تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده است. از این رو هدف از اجرای این پژوهش، ارائه مدل قدرتمند با انتخاب کنترل های امنیتی مناسب به منظور محافظت از دارایی های اطلاعاتی بانک هاست. در این مدل، ابتدا اصل های مندرج در استاندارد ایزو 27001 استخراج شد، سپس با مطالعه بهترین تجربه های جهان درباره موضوع از سال 2008 تا 2016، از طریق روش توصیفی و کیفی، نکات منطبق بر مدیریت امنیت اطلاعات در صنعت بانکداری به آن اضافه شد. در ادامه با مطالعه عملکرد بانک های ایرانی در خصوص برخورد با پیاده سازی نظام مدیریت امنیت فناوری اطلاعات به کمک ابزار اقدام پژوهی، بندهایی که مانع اجرایی شدن حقیقی این استاندارد می شد، حذف شدند و در نهایت یک مدل مفهومی، حاوی دستورالعمل های اجرایی با در نظر گرفتن کلیه اصول استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات و متمرکز بر ویژگی مؤسسه های بانکی ایران پیشنهاد شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹