Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 4 پاییز 1391 شماره 3 (پیاپی 12) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) از دیدگاه خبرگان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اولویت بندی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی شاخص انتخاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 482 تعداد دانلود : 147
سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی" یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد یکپارچه می کند. برای اجرای موفقیت آمیز پروژه ERP در سازمان، انتخاب یک سیستم مناسب با توجه به عوامل مؤثر و شاخص های متناسب ضرورت دارد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی است. در این پژوهش برای روایی ظاهری، از نظرات خبرگان و اساتید و برای پایایی ابزار پژوهش، یعنی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ (0/79) استفاده شد. هفت عامل اساسی در زمینه انتخاب ERP به روش تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی شدند که شامل مشخصات عمومی، هزینه پیاده سازی، قیمت، فروشنده، قابلیت های کارکردی نرم افزار، پیاده سازی و مدیریت پروژه، قابلیت کیفی نرم افزار بودند. همچنین برای انتخاب مناسب ERP پیشنهاداتی نیز ارائه شد.
۲.

شناسایی الگوهای ذهنی اساتید الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاددهنده: (پژوهشی برمبنای روش کیو)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی ذهنی دانشگاه تهران روش کیو مدرس الکترونیکی نقش یاددهنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 427 تعداد دانلود : 741
دستیابی به اهداف یادگیری الکترونیکی یکی از چالش هایی است که بسیاری از دانشگاه ها همانند دانشگاه تهران با آن مواجه است. از آنجا که مدرس در فضای الکترونیکی با ارائه شیوه های خلاقانه امور یادگیری را تسهیل و مدیریت می کند، تقویت این شیوه ها یکی از راه های دستیابی به اهداف آن است. اما یکی از عواملی که بر انتخاب این شیوه ها اثر می گذارد درک مدرسان نسبت به نقش خود در این حوزه نوین است و اهمیت درک نقش، تأثیری است که بر خروجی فرآیند یاددهی- یادگیری دارد. براساس گزارش مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران در سال 89، با توجه به میزان موفقیت فارغ التحصیلان،تنها 53/2 درصد اساتید درک درستی از نقش خود داشته، منطبق با این نظام، فعالیت کرده اند و سایرین با همان نگرش سنتیِ معلم محور، به تدریس مشغول بوده اند. با توجه به این مسئله، هدف پژوهش حاضر "شناسایی ذهنیت مدرسان الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاددهنده" است. در این راستا ابتدا تالار گفتمان درباره ی شیوه های عملکرد مدرسین الکترونیکی بررسی سپس نمونه ی معرفی از این گفتمان ها که نمایان گر نحوه ی تدریس الکترونیکی در دانشگاه تهران است، انتخاب و با استفاده از روش کیو، عبارات تالار گفتمان تحلیل و چهار الگوی ذهنی آشکار و نامگذاری می شود: انتقال دهنده دانش، مشارکت کننده، وساطت کننده و طراح محتوا. الگوی ذهنی انتقال دهنده دانش به دلیل آنکه تعداد بیشتری از مشارکت کنندگان روی آن دارای بار عاملی بودند و جایگاه مشارکت کنندگان نمایندهِ این الگوی ذهنی در مطالعه کیو مهم تلقی می شد، نسبت به سایر الگوها غالب است.
۳.

طراحی سیستم استنتاج فازی برای انتخاب خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک سپه)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانکداری الکترونیک خدمات الکترونیکی سیستم استنتاج فازی منطق فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 43 تعداد دانلود : 67
رشد و توسعه استفاده از اینترنت و خدمات الکترونیکی در صنعت بانکداری دنیا و به ویژه در کشور ما اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. این امر موجب شده تا رقابت تنگاتنگی بین بانک های دولتی و خصوصی برای استفاده از این خدمات به وجود آید که هر یک با ارائه خدمات بهتر سعی می کند مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. نحوه ی ارائه خدمات، کیفیت خدمات و ویژگی هایی که درمورد خدمات الکترونیکی بانک ها می توان مدنظر گرفت، از یک سو، ارتباط مستقیم با میزان گرایش و تمایل مشتریان به استفاده از این خدمات داشته، از سویی دیگر، بر میزان رضایت و وفاداری مشتریان بانکداری الکترونیکی مؤثر است. در چنین شرایطی طبیعتاً مشتریان این بانک ها نیز برای دریافت خدمات با کیفیت بالاتر انتظارات بیشتری خواهند داشت. در پژوهش هایی که در زمینه ی بررسی و سنجش کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک، نبود مدلی جامع و کارآمد که بتواند جنبه های متنوع خدمات بانکداری الکترونیک را سنجش کند وجود دارد. بنابراین، در این پژوهش مدلی جامع شامل عوامل مؤثر بر انتخاب خدمات بانکداری الکترونیکی از طریق یک بررسی گسترده ادبیات موضوع ارائه شده است. سپس با تعریف مجموعه های فازی عوامل مؤثر بر انتخاب خدمات بانکداری الکترونیک براساس نتایج پژوهش یعنی کیفیت خدمات ارائه شده و میزان اعتماد به آنها، کیفیت دسترسی به اطلاعات، سهولت استفاده از خدمات و میزان پاسخ گویی ارائه دهنده خدمات و همچنین توابع عضویت و قواعد فازی، سیستم استنتاج فازی سنجش میزان رغبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای بانک های ایرانی طراحی شده است. در پایان میزان رضایت از خدمات الکترونیکی بانک سپه، نخستین بانک ایرانی از طریق این مدل مورد سنجش قرار گرفته است.
۴.

الگویی برای همسوسازی افقی استراتژی های عملیات در صنایع غذایی و شیمیایی با رهیافت داده کاوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی عملیات درخت تصمیم کلاس بندی داده ها همسویی افقی استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 101 تعداد دانلود : 565
موفقیت سازمان ها افزون بر تدوین استراتژی، در گرو همسوسازی استراتژی هاست. یکی از حوزه های وظیفه ای مهم که شرکت ها درآن به تدوین استراتژی می پردازند عملیات است. همسویی استراتژی های عملیات را همسویی افقی می گویند. هدف مقاله حاضر ارائه ی الگویی برای همسوسازی افقی استراتژی های حوزه عملیات است. بدین منظور الگوریتمی ابتکاری ارائه شده، با استفاده از آن همسویی افقی استراتژی های عملیات در صنایع غذایی و شیمیایی(شوینده ها) تحلیل شده اند. برای به دست آوردن مدل همسویی، ابتدا با روش توصیفی پیمایشی، نوع استراتژی عملیات مورد استفاده هر شرکت در نمونه ی آماری مشخص شد. سپس با استفاده از روش توصیفی همبستگی، و لحاظ کردن متغیر عملکرد، مدل عملیاتی مناسب همسویی به دست آمد. داده های این مطالعه با استفاده ازروش های داده کاوی (Data mining) و با نرم افزار Clementine از نظر همسویی مطالعه شده اند. نهایت این که در صنایع یادشده همسویی مناسب شناسایی و راهکارهای لازم ارائه شده است.
۵.

طراحی سیستم پشتیبان تصمیم جهت انتخاب تأمین کننده در محیط تخفیفات چندگانه (مطالعه موردی شرکت امرسان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک و تخفیفات چندگانه سیستم پشتیبان تصمیم مدیریت زنجیره تأمین مدل ریاضی چند هدفه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 599 تعداد دانلود : 530
در این پژوهش به ارائه اجزای اصلی یک سیستم پشتیبان تصمیم به منظور پشتیبانی برای ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در حالت چند محصولی، از چند تأمین کننده با ظرفیت محدود پرداخته می شود. بدین منظور سه نوع مدل متفاوت تخفیف پیشنهاد می شود و هر تامین کننده بر اساس یکی از این سه مدل، تخفیفات خود را ارائه می نماید. ابتدا براساس مطالعات انجام شده، معیارهای موثر در ارزیابی توانمندی تأمین کنندگان استخراج می شود. این عوامل با توجه به موقعیت خرید، نوع صنعت برای خرید محصولات مورد نیاز، توسط خریدار انتخاب و میزان اهمیت آنها تعیین می گردد، سپس با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره به ارزیابی تامین کنندگان پرداخته و امتیاز هر یک از آنها محاسبه می شود . در این مرحله برای تبدیل معیارهای کیفی به کمی از اعداد فازی استفاده شده است. تأمین کنندگان بر حسب امتیازهای کسب کرده، رتبه بندی می شوند. سهم هر تامین کننده از کل مقدار سفارش مورد نظر بر اساس یک مدل ریاضی چند هدفه با اوزان مشخص، تعیین می گردد. دراین مدل ریاضی برای جبران کمبود بودجه خریدار، امکان استفاده از وام با نرخ بهره معین لحاظ شده است. در نهایت نتایج مدل ریاضی چندهدفه ارائه شده به عنوان هسته اصلی این DSS با استفاده از الگوریتم ژنتیک در نرم افزار MATLAB برای تأمین سه قطعه (کمپرسور، موتور فن و ترموستات) در شرکت امرسان مشخص می گردد.
۶.

ساختار مدیریت کیفیت با پشتیبانی فناوری اطلاعات (پژوهشی پیرامون سازمان بیمه مرکزی ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بیمه مرکزی ایران فرایند مدیریت کیفیت فناوری اطلاعات مدیریت کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 259 تعداد دانلود : 720
در تحقیق حاضر تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت در بیمه مرکزی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان واحدهای طرح و توسعه، فنی و امور رایانه، حسابداری و امور مالی و همچنین واحد منابع انسانی بیمه مرکزی ایران می باشند زیرا فعالیت این واحدها وابستگی زیادی به فناوری اطلاعات دارد. از مجموعه فوق تعداد 83 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده آن است که ابعاد مدیریت کیفیت در سازمان ها، عموماً تحت تأثیر فناوری اطلاعات قرار می گیرد. چرا که عملکرد سازما ن ها تا حد زیادی وابسته به جریانات اطلاعاتی است. نتایج یافته ها، تأیید کننده فرضیه اصلی است و نشان می دهد فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی بیمه مرکزی ایران، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد، چرا که با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمان هایی از این نوع به وجود می آید برطرف می شود
۷.

ارزیابی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در کسب و کار بر اساس شاخص های تجمیعی (پیمایشی پیرامون سازمان صندوق بازنشستگی نفت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی همراستایی شاخص های ترکیبی فناوری اطلاعات کسب وکار مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 672
همراستایی فناوری اطلاعات در کسب وکار، عملکرد و اثر بخشی فناوری اطلاعات به کار گرفته شده در کسب وکار سازمان را افزایش داده، اهداف، استراتژی ها، منابع، یکپارچه سازی، سرمایه گذاری و سایر عوامل مرتبط در کسب وکار را بهبود می بخشد. تاکنون مدل های همراستایی مختلفی بیان شده اند که به کسب وکار سازمان ها کمک کنند تا فناوری اطلاعات را آنچنان که با کسب وکارشان همراستا باشد، به کارگیرند و منافع آن را افزایش دهند. هر یک از این مدل ها، شاخص ها و معیارهایی که از دید خود اهمیت داشته اند را بررسی کرده اند. مدل های معروف و پرکاربردی که نقش فناوری اطلاعات در کسب وکار یا یک سازمان را از جهت استراتژیک، همراستایی، عملیاتی، کاربردی و سایر ابعاد فناوری اطلاعات در کسب وکار را مطرح کرده اند بررسی و با مقایسه تطبیقی این مدل ها به استخراج شاخص های آنها پرداخته می شود. پس از تجمیع شاخص ها، اشتراک و همپوشانی آنها حذف و الگویی مفهومی به دست آورده خواهد شد که شاخص های همراستایی را به صورت جامع تری از هر یک از مدل ها بیان می دارد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است و در ارزیابی میزان همراستایی، نمونه گیری تصادفی از کارشناسان سازمان صندوق بازنشستگی نفت و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده خواهد شد. نتایج پژوهش بیان کننده مدلی مفهومی است که میزان همراستایی فناوری اطلاعات در سازمان را به وسیله چهار شاخص اصلی و متغیرهای آشکار هر شاخص، قابل اندازه گیری می کند و به صورت کمی عددی را برای همراستایی نمایش می دهد تا سازمان ها به کمک این مدل همراستایی خود را اندازه گیری کرده، بتوانند مقدار آن را افزایش دهند.
۸.

عوامل مؤثر بر رضایت الکترونیکی: تجربه ای از کشور آلمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آلمان خرید اینترنتی رضای ت الکترونیکی رفتار خریداران اینترنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13 تعداد دانلود : 35
نخستین و مهم ترین اصل بازاریابی تمرکز بر نیازها و خواسته های مشتریان است؛ زیرا بدون توجه به آن، شرکت ها در محیط رقابتی امروز قادر به ادامه حیات نخواهند بود. شرکت ها می دانند که ارائه محصول ها و خدمات باکیفیت، متناسب با نیازها و خواسته های مشتریان، مزیت رقابتی مهمی است که به فروش و سود بیشتر منجر می شود؛ بنابراین شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان و اتخاذ استراتژی ها و برنامه های مناسب برای تأمین این نیازها و خواسته ها از مهم ترین فعالیت های شرکت ها در بازارهای رقابتی است. با توجه به فضای رقابتی در تجارت الکترونیکی و ضرورت توجه به انتظارات و خواسته های مشتریان در بازار الکترونیکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان الکترونیکی انجام پذیرفته است داده های این پژوهش با استفاده از جمع آوری 221 پرسشنامه در کشور آلمان جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد، از بین حدود شش معیار اصلی و 25 زیرمعیار شناسایی شده، شش معیار اصلی و هفده زیرمعیار، مهم ترین معیارهای مؤثر بر رضایت مشتریان الکترونیکی است.
۹.

اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزش برند شرکت های اینترنتی (از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات بازاریابی ارزش برند خدمات مشتری شرکت های اینترنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188 تعداد دانلود : 262
نبود راهکارهای لازم برای ارتقای برند شرکت های اینترنتی در ایران مسئله ای است که بایستی توجه ویژه ای به آن داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارزش برند شرکت های اینترنتی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل داده است که تاکنون حداقل یک بار از شرکت های اینترنتی خرید داشته اند. روش نمونه گیری با توجه به انجام پژوهش همزمان برخط و عدم دسترسی به لیست کامل جامعه ی آماری به صورت طبقه ای در دسترس گرفته شد. برای این منظور از پرسشنامه حضوری و اینترنتی استفاده شد. پس از تجزیه وتحلیل های آماری که نشان داد، جامعه ی آماری دارای توزیع نرمال است؛ از آزمون مدل یابی حداقل مربعات جزئی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از میان عوامل مؤثر بر ارزش برند، ارتباطات بازاریابی و خدمات مشتری از اولویت برخوردارند و به ترتیب، آگاهی برند، کیفیت ادراک شده از برند، تعاملات و وفاداری برند از عوامل بعدی اثرگذار بر ارزش برند به شمار می روند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹