Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 6 بهار 1393 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

کاوش پویایی مشتری در طراحی بخش بندی با استفاده از روش های داده کاوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش بندی پویای مشتری خوشه بندی داده کاوی صنعت مخابرات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 795 تعداد دانلود : 956
یکی از موضوعات مهم در مسئله بخش بندی پویای مشتریان، انتقال مشتریان به بخش های مختلف در طول زمان و کشف الگوهای حاکم بر این جابه جایی ها است. بر این اساس، این مقاله بر پویایی مشتری تمرکز کرده و تلاش می کند، گروه های رفتاری مشتریان و ویژگی های غالب این گروه ها و الگوهای کلی حاکم بر جابه جایی و مهاجرت مشتریان به بخش های مختلف را در طول زمان استخراج کند. برای این کار، روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتم K-means، روش های خوشه بندی سلسله مراتبی و قوانین انجمنی ارائه شده و در داده های واقعی یک شرکت مخابراتی به کار گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، هفت گروه رفتاری متفاوت در انتقال مشتریان به بخش های مختلف وجود دارد. همچنین در رویکردی نوین، تلاش شده است تا تأثیر رفتار پویای مشتری در تغییرات بخش ها در طول زمان تبیین شود. در این راستا با ارائه رویکرد و مفاهیم جدیدی در خصوص پویایی رفتار مشتری و تأثیر آن در تغییرات ساختاری و محتوایی بخش ها، گروه بندی جدیدی از مشتریان در قالب مشتریان سازنده و تثبیت کننده ساختار، مشتریان پویای ساختار سازگار و مشتریان پویای ساختارشکن ارائه می شود.
۲.

مدل رتبه بندی اعتباری هیبریدی با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و سیستم های خبره فازی (مطالعه موردی: مؤسسه مالی و اعتباری قوامین)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک رتبه بندی اعتباری سیستم خبره منطق فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 59 تعداد دانلود : 227
سیستم های خبره می توانند به ساخت مدل های رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک ها کمک کنند. در اینجا، انتخاب ویژگی های مهم در رتبه بندی اعتباری اهمیت دارد. همچنین ممکن است مقادیر ویژگی ها، به صورت فازی بیان شوند. مسئله این است، چگونه می توان به کمک الگوریتم ژنتیک، انتخاب ویژگی ها را بهبود بخشید؛ به گونه ای که این ویژگی ها به منزله ورودی در سیستم خبره فازی مورد استفاده قرار گیرند. این نوشتار به ارائه مدل رتبه بندی اعتباری هیبریدی با ترکیب انتخاب ویژگی ها، مبتنی بر الگوریتم ژنتیک و سیستم خبره فازی می پردازد. پژوهشی که در این مورد انجام گرفت، از نظر نتایج، کاربردی و از نظر هدف، توصیفی از نوع مطالعه موردی است. برای آموزش و آزمون مدل، از مجموعه داده های رتبه بندی اعتباری مؤسسه مالی و اعتباری قوامین استفاده شده است. پس از پیش پردازش داده ها، به کمک الگوریتم ژنتیک ویژگی ها انتخاب شدند و از طریق مصاحبه با فردی خبره و به کارگیری منطق فازی، دامنه تغییرات ویژگی های منتخب تعیین شده و سپس قوانین فازی رتبه بندی اعتباری ایجاد شدند. برای تحلیل داده ها از ابزار وکا و ماژول سیستم استنتاج فازی در نرم افزار متلب استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، دقت طبقه بندی مدل پیشنهادی نسبت به سایر روش های مقایسه شده در این مقاله بیشتر است. قوانین فازی ایجادشده این مدل را می توان برای رتبه بندی اعتباری مشتریان بانکی به کار برد.
۳.

بررسی تأثیر ابعاد ساختاری بر موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در شرکت های ایرانی دارنده این سیستم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم حداقل مربعات جزئی ساختار سازمانی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی موفقیت پس از استقرار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 562 تعداد دانلود : 430
امروزه با وجود استقبال چشمگیر سازمان ها از به کارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، بسی اری از آنها در دست یابی به نتایج مورد انتظار از استق رار این سیستم، ناموفق اند. مطالعات پیشین، عوامل سازمانی را یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان موفقیت این سیستم دانسته اند. این پژوهش به بررسی تأثیر ساختار سازمانی که یکی از عوامل سازمانی به شمار می رود و می تواند در موفقیت این سیستم در سازمان های ایرانی نقش آفرین باشد، پرداخته است. برای این کار، مدلی متشکل از پانزده فرضیه از روابط میان متغیرهای پژوهش طراحی شده است. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد و بومی شده و به شیوه سرشماری روی تمامی سازمان های ایرانی دارنده این سیستم، انجام گرفته است. برای بررسی تأثیر ابعاد مختلف ساختاری بر ابعاد موفقیت سیستم، از روش مدل سازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهند که هر یک از ابعاد ساختاری تمرکز، رسمیت، نسبت های پرسن لی و تخصص گرایی با تأثیر بر ابعاد پنج گانه موفقیت سیست م، در میزان موفقیت حاصل از به کارگیری آن در فاز پس از استقرار، تأثیرگذار بوده و چگونگی این اثرگذاری را به تفکیک ابعاد تشریح می کند.
۴.

طبقه بندی مشتریان اینترنت بانک با کمک الگوریتم های داده کاوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استاندارد CRISP-DM بانکداری الکترونیک داده کاوی درختان تصمیم گیری طبقه بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 592 تعداد دانلود : 35
طبقه بندی مشتریان با استفاده از الگوریتم های داده کاوی، بانک ها را قادر به حفظ و وفاداری مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید خواهد کرد. یکی از روش های داده کاوی، درخت تصمیم گیری است و چنانچه درخت تصمیم مناسبی ساخته شود، می توان مشتریان را به طور بهینه طبقه بندی کرد. در این نوشتار، یک مدل مناسب برای طبقه بندی مشتریان بر مبنای بهره گیری از خدمات اینترنت بانک ارائه شده است. این مدل بر اساس استاندارد CRISP-DM انجام گرفته و داده های مورد نیاز از پایگاه داده مشتریان اینترنت بانک سینا استخراج شده است. در میان سایر درختان تصمیم گیری، درخت تصمیم نهایی مبتنی بر معیارهای بهینگی و دقت بوده و براساس دسته بندی مشتریان در سه سطح بالا، متوسط و پایین، پیش بینی مشتریان جدیدی که متقاضی استفاده از اینترنت بانک هستند، شکل می گیرد. پژوهش پیش رو از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، پژوهشی اسنادی به شمار می رود. قوانین استخراج شده مربوط به مشتریان، مدیران بانک ها را قادر می کند تا بر اساس الگوهای کشف شده سیاست گذاری کنند و درک بهتری از انتظارات کنونی و آتی مشتریان داشته باشند.
۵.

ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر اعتماد در بانکداری الکترونیکی: پیمایشی پیرامون بانک ملی استان آذربایجان غربی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد بانکداری الکترونیکی تمایل به اعتماد عقاید اعتمادساز مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 217 تعداد دانلود : 164
اعتماد یکی از مهم ترین مؤلفه ها برای گسترش و توسعه بانکداری الکترونیکی است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در بانکداری الکترونیکی در چارچوب ارائه یک مدل مفهومی است. با توجه به رشد روزافزون بانکداری الکترونیک در کشور، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در این سیستم بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش، شامل مشتریان شعب بانک ملی استان آذربایجان غربی است. پرسش نامه پژوهش در بین دویست وچهل نفر از اعضای جامعه آماری توزیع شد که دویست وسه نفر به آن پاسخ دادند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل 80/8 استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که متغیرهای مستقل پژوهش، شامل آشنایی با بانکداری الکترونیکی، تمایل به اعتماد، اطمینان ساختاری و شهرت بر متغیر واسطه ای عقاید اعتمادساز و متغیر عقاید اعتمادساز بر متغیر وابسته اعتماد به بانکداری الکترونیکی تأثیر می گذارند. نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده مدیران ارشد بانک های دولتی و خصوصی کشور در حوزه بانکداری الکترونیکی قرار گیرد.
۶.

ارائه مدل ترکیبی قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد عوامل ادراکی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تسهیم دانش سطح فردی عوامل ادراکی قصد تسهیم دانش نظریه رفتار برنامه ریزی شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 48
این پژوهش با هدف تعیین عوامل ادراکی مؤثر بر قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی انجام شده است. چارچوب نظری آن، بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده و ترکیبی از دو مدل معتبر پیش بینی رفتار است. متغیرهای مدل شامل، قصد تسهیم دانش (متغیر وابسته)، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده (متغیرهای میانجی) و اعتماد به مدیریت، ادراک حمایت سازمانی، ادراک منافع نسبی، پویایی محیط ادراک شده، ادراک حمایت سازمان، ادراک کنترل سرپرست و ترس ازدست دادن ارزش های منحصربه فرد (متغیرهای مستقل) هستند. نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی انجام شده است و جامعه پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات هستند. برازش مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار پی.ال.اس انجام گرفته است و توان پیش بینی مدل 579/0 = 2R بوده است. نتایج این پژوهش برای برنامه ریزی هدفمند ترغیب استادان به تسهیم دانش، در راستای ارتقای شاخص های توسعه آموزش عالی، مبنای تجربی مناسبی است.
۷.

بررسی عوامل مؤثر بر آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف سازمانی کارشناسان و اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 73 تعداد دانلود : 154
امروزه به کمتر سازمانی برمی خوریم که بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنجا مطرح نبوده و به یکی از دغدغه های مدیران آن مبدل نشده باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف سازمانی کاربران است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئت علمی و کارشناسان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران هستند که تعداد صدوبیست وچهار نفر از آنها برای جامعه نمونه انتخاب شدند. روایی پرسش نامه را متخصصان مربوطه تأیید کردند و پایایی آن، از روش محاسبه آلفای کرونباخ (95 درصد) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که میزان آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای رابطه مثبت و معنادار با مدارک تحصیلی و مرتبه علمی است. نتایج مقایسه میانگین حاکی از تفاوت معنادار میزان آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباط
۸.

بررسی عوامل تأثیرگذار بر توسعه تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی بنگاه های کوچک و متوسط تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بنگاه های کوچک و متوسط تجارت الکترونیکی در بنگاه های کوچک و متوسط تجارت الکترونیکی مدل پذیرش تجارت الکترونیکی در بنگاه های کوچک و متوسط

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 884 تعداد دانلود : 187
این نوشتار در پی پاسخ گویی به این مسئله اصلی است که مدل پذیرش تجارت الکترونیکی، در بنگاه های کوچک و متوسط چگونه بوده و عوامل مؤثر بر توسعه تجارت الکترونیکی در این بنگاه ها کدامند. برای پاسخ گویی به این مسئله، پس از بررسی ادبیات موضوعی و تدوین مدل نظری پژوهش با استفاده از روش پژوهش اکتشافی، به دنبال پاسخ گویی به سؤال های پژوهش بودیم که در ضمن بررسی سیصدوچهار بنگاه منتخب در شهر تهران با استفاده از ابزار پرسش نامه، مدلی ارائه شده است که دارای چهار دسته عوامل محیط کلان، عوامل محیط صنعت، عوامل محیط داخلی و مشخصات فناوری است. مراحل رشد تجارت الکترونیکی نیز در دو سطح پذیرش اولیه و نهادینه کردن نگریسته شده است. در پایان ضمن بررسی روابط بین این عوامل و شاخص های هر دسته از عوامل، مدل نهایی پژوهش ارائه شده است که در آن، عوامل محیط بیرونی به دو دسته عوامل محیط کلان و عوامل محیط صنعت تقسیم می شوند و هر کدام به صورت منفک بر مراحل پذیرش و توسعه تجارت الکترونیکی در بنگاه های کوچک و متوسط تأثیرگذار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹