مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی دوره 8 بهار 1395 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی و انتخاب طرح بهینه از دیدگاه ریسک های موجود در توسعه محصول جدید(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه محصول جدید ریسک اثربخشی بهینه سازی چند هدفه NSGA-II

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 558 تعداد دانلود : 565
توسعه محصول جدید یکی از عوامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی و تداوم رشد شرکت هاست؛ اما این کار فرایند مخاطره آمیزی است که باید برای دستیابی به موفقیت در آن، ریسک های موجود به طور اثربخش مدیریت شوند. با توجه به اهمیت این نوع پروژه ها، در پژوهش حاضر تلاش می شود با مدیریت مؤثر ریسک در مرحله طراحی مفهومی محصولات جدید، احتمال موفقیت آنها بیشتر شود. بدین منظور، نخست مدلی جدید و معیارهایی برای اندازه گیری ریسک های مرتبط با متغیر های طراحی ارائه شده است. در این مدل با درنظرگرفتن اثر متقابل ریسک ها بر پیامد های رخداد یکدیگر و همچنین ریسک های مرتبط با متغیرهای پیوسته طراحی در فرایند محاسبه میزان ریسک طرح محصول، دقت محاسبات افزایش یافت. این مدل خود جزئی از مدل چند هدفه ای با سه تابع هدف ریسک، اثربخشی کلی طرح و هزینه طرح محصول است تا تصمیم گیرندگان بتوانند با توجه به سطح ریسک پذیری و بودجه، طرحی را انتخاب کنند که بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
۲.

اولویت بندی پروژه های مدیریت کیفیت سازمان با شروع از انتظارات مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پروژه مدیریت کیفیت حمل ونقل شهری گسترش کیفیت عملکرد QFD

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 943 تعداد دانلود : 174
سطح رضایت مشتری به برآورده کردن انتظارات وی بستگی دارد. با تعیین انتظارات مشتری و پیاده سازی آنها در QFD، مطمئن می شویم که به خواسته های مهم و بحرانی مشتریان توجه شده است. QFD برای ترجمه انتظارات مشتریان به موضوعات مختلف استفاده شده و می شود. نکته شایان توجه در این پژوهش، استفاده از QFD برای ترجمه انتظارات مشتریان به نمره اهمیت پروژه های مدیریت کیفیت سازمان است؛ پروژه هایی که موفقیت شرکت را برای رفع نیازهای مشتری تضمین می کنند. برای این منظور از رویکرد سه ماتریسی QFD در شرکت قطار شهری مشهد که دغدغه رتبه بندی پروژه های مدیریت کیفیت را داشت، استفاده شده است. ابتدا نیازها و خواسته های مسافران از طریق جمع آوری درخواست های ارسالی به منابع مختلف و تحلیل آنها، در قالب 27 مورد جمع بندی شد و در چارچوب ابعاد مدل سروکوال دسته بندی شدند. با دریافت نظرهای 396 نفر از مسافران قطار شهری به عنوان نمونه از طریق پرسشنامه، میزان اهمیت این نیازها به دست آمد. در ماتریس نخست، نمره اهمیت مشخصه های فنی؛ در ماتریس دوم، نمره اهمیت عملیات های کلیدی و در ماتریس سوم اهمیت و اولویت اجرای پروژه ها تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد پروژه نیازسنجی و کارسنجی مشاغل، بیشترین اهمیت را در ارضای نیازهای مشتریان دارد و اولویت نخست شرکت است.
۳.

تحلیل مصرف انرژی در ساختمان های اداری نفت به کمک تئوری مجموعه های خاکستری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تئوری مجموعه های خاکستری خوشه بندی خاکستری ممیزی انرژی ساختمان وزارت نفت ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 537 تعداد دانلود : 945
تشخیص خوشه های مختلف مصرف انرژی، امکان طراحی مداخله گرهای اثربخش تر و برنامه های تشویقی مناسب هر خوشه را فراهم می کند و شرکت های تأمین کننده انرژی با درک خوشه های رفتاری متفاوت بین مشتریان، می توانند تعرفه ها و محصولات مناسب تری ارائه کنند. به همین دلیل در مقاله حاضر تلاش شده است به کمک نظریه مجموعه های خاکستری به خوشه بندی ساختمان ها پرداخته شود. خوشه بندی خاکستری در این تحقیق برای دو منظور استفاده شده است. ابتدا به کمک این رویکرد، عوامل لحاظ شده در گزارش های ممیزی انرژی ساختمان های تابع وز ار ت نفت در قالب دو گروه اصلی شاخص ها خوشه بندی شدند و تعداد متغیرهای مطالعه شده کاهش یافت؛ سپس خوشه بندی خاکستری با وزن های متغیر برای دسته بندی تمام ساختمان های بررسی شده، در قالب سه خوشه مصرفی «تقریباً استاندارد»، «انحراف متوسط با استاندارد» و «کاملاً غیر استاندارد» به کار رفت. این تقسیم بندی می تواند مبنای بسیاری از تحقیقات رفتاری برای هر گروه باشد و امکان شناخت تفاوت های فرهنگ مصرف هر خوشه را جدا از تفاوت های تکنولوژیکی و ساختاری ساختمان ها فراهم کند؛ علاوه بر آن، از نظر کاربردی می تواند به سازمان ها در سیاست گذاری های مربوط به مصرف انرژی کمک کند و موجب برنامه ریزی های متفاوت برای هر یک از خوشه ها شود.
۴.

ارائه نوعی مدل تصمیم گیری برای بهره وری عملیاتی کارکنان در فرایند گردش کار بانکی دریافت تسهیلات مسکن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غیر غالب II بهینه سازی راندمان کاری گردش کار بانکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 47 تعداد دانلود : 194
بانکداری و خدمات مالی بخش مهمی از صنعت خدمات هستند. کیفیت خدمات رابطه نزدیکی با رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری دارد. بهینه سازی سیستم خدمت رسانی بانک ها می تواند در محیط رقابتی امروز با افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینه ها، برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند. در این مقاله نوعی مدل تصمیم گیری برای به دست آوردن تخصیص بهینه وظایف به کارکنان، در گردش کار فرایند دریافت تسهیلات مسکن با اهداف کمینه سازی متوسط زمان پردازش سفارش های وارد شده به گردش کار (میانگین زمان) و هزینه های عملیاتی کارکنان به دست آمد. این امر سبب کاهش زمان انتظار مشتریان و حداقل شدن هزینه های فرصت برای آنها در فرایند گردش کار دریافت تسهیلات از بانک و در نهایت رضایتمندی مشتریان می شود. این مسئله از نوع بهینه سازی چند هدفه غیر خطی، فضای مسئله گسسته و به صورت صحیح قابل تعریف بوده است. از آنجا که مسئله مد نظر در زمره مسائل NP-hard قرار دارد، حل مسئله بهینه سازی با الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غیر غالب II صورت گرفت.
۵.

حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه و راهبرد حمل و نقل متقاطع با الگوریتم جست وجوی پراکنده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنجیره تأمین مسئله مسیریابی وسیله نقلیه حمل و نقل متقاطع الگوریتم جستجوی پراکنده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 984 تعداد دانلود : 255
یکی از روش های بهبود جریان فیزیکی در زنجیره تأمین، حمل و نقل متقاطع است که  روش مناسبی برای کاهش موجودی و بهبود رضایت مشتریان معرفی شده است. از سویی، مسئله مسیریابی وسیله نقلیه از مهم ترین مسائل در مدیریت توزیع، با هدف یافتن مسیرهای بهینه برای توزیع محموله های مختلف به شمار می رود . بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مسیریابی وسایل نقلیه با حمل و نقل متقاطع در شرکت بیسکویت شادی مهرگان مهریز انجام گرفت و مسئله مد نظر با الگوریتم جست وجوی پراکنده حل شد. با توجه به یافته های پژوهش، فاصله و هزینه بهینه با استفاده از الگوریتم جست وجوی پراکنده برابر 11438 و 10186655 شد که نسبت به وضعیت موجود شرکت به ترتیب 54/30 درصد و 7/6 درصد بهبود یافت. همچنین برای سنجش کارایی، نتایج با روش نزدیک ترین همسایه مقایسه شد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که الگوریتم جست وجوی پراکنده، جواب های خوبی برای این مسئله به دست می آورد و زمان تأخیر نیز کاهش می یابد.
۶.

برآورد هزینه های وارانتی تولید کننده و خریدار بر اساس نوعی سیاست جدید وارانتی PRW(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: وارانتی سیاست های وارانتی وارانتی تسهیم هزینه (PRW) هزینه وارانتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 67 تعداد دانلود : 487
امروزه تعداد بسیار زیادی از محصولات با وارانتی های گوناگون فروخته می شوند که در این میان وارانتی های تسهیم هزینه و مدل سازی شکست ها در طول دوره وارانتی و هزینه های این سیاست، پیچیدگی های زیادی دارند. در این مقاله نوعی مدل جدید سیاست وارانتی PRW توسعه داده شده است که در آن، خرابی تعدادی از قطعات محصول مشمول وارانتی می شود و تعدادی از قطعات نیز تحت پوشش وارانتی قرار ندارند. به منظور ارائه این سیاست جدید، دو رویکرد جداگانه طراحی شد که در هر رویکرد چگونگی برآورد نرخ شکست محصول متفاوت است. مدل پیشنهادی به تولید کننده کمک می کند تا در صورت به کارگیری سیاست پوشش ندادن برخی قطعات، برآورد دقیقی از هزینه های مورد انتظار داشته باشد و قیمت وارانتی را بر این اساس تعیین کند؛ در نتیجه خریدار نیز از کاهش هزینه های مورد انتظار وارانتی و به تبع آن کاهش قیمت وارانتی سود خواهد برد. در نهایت، مدل های برآورد هزینه های وارانتی محصول در طول دوره طراحی و با استفاده از مثال عددی اعتبار سنجی شده است.
۷.

ارائه مدل موجودی- زمان بندی در زنجیره تأمین ساخت و ساز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زمان فعالیت های زنجیره تأمین زنجیره تأمین ساخت و ساز مدل ریاضی میزان بهینه سفارش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 508 تعداد دانلود : 595
یکی از مشکلات مطرح در مدیریت پروژه که سبب اجرانشدن پروژه در زمان مقرر می شود، قرارنداشتن به موقع منابع در سایت پروژه است. این مشکل ممکن است از تأخیر زمانی ارسال منابع از تأمین کنند گان و مبادی ذی ربط زنجیره تأمین به سایت پروژه نشئت گیرد. برای مدیریت بهتر منابع و نیز بهبود وضعیت زنجیره تأمین ساخت و ساز، می توان با تعیین میزان بهینه سفارش منابع در زنجیره تأمین پروژه، بر اساس محدودیت های پروژه و زمان لازم برای اجرای فعالیت های زنجیره تأمین، تأخیر زمانی در تأمین منابع را حل کرد. از این رو، در مقاله حاضر نوعی مدل ریاضی به منظور تعیین میزان بهینه سفارش و زمان فعالیت های زنجیره تأمین ارائه می شود؛ به طوری که مجموع هزینه نگهداری در سایت پروژه و نیز هزینه زنجیره تأمین به حداقل می رسد. ابتدا مدل یادشده خطی سازی می شود و سپس با استفاده از نمونه های عددی بررسی و نتایج ارائه می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰