مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی دوره 7 زمستان 1394 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و رتبه بندی شاخص های کلیدی مؤثر بر نگهداری و تعمیرات چابک با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چابکی دلفی فازی دیمتل فازی نگهداری و تعمیرات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 254
یکی از مهم ترین رویکردهای نوین نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات چابک است. چابکی یکی از مفاهیم اساسی و تأثیرگذار بر افزایش کارایی و اثربخشی عملیاتی هر سازمانی محسوب می شود. براساس رویکرد نگهداری و تعمیرات چابک، سازمان ها قابلیت های چابکی از جمله انعطاف پذیری، حرکت سریع و چالاک و... را با مفاهیم نت تلفیق می کنند و می کوشند تا آماده به کاری صددرصدی تجهیزات را فراهم کنند. این تحقیق بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به نگهداری و تعمیرات چابک، شاخص های کلیدی و اثربخش نت چابک در صنعت خودروسازی ایران را با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی کند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، رتبه بندی تأثیر شاخص ها را تعیین کند. نتایج تحقیق بیان می کند شاخص های کلیدی مؤثر بر نت چابک عبارت اند از: تصمیم گیری سریع، هماهنگی و همکاری، قابلیت ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات، به اشتراک گذاری فعال اطلاعات با شرکا، کمیت و کیفیت خدمت، بهره گیری از فناوری مناسب، برنامه ریزی صحیح فعالیت ها، برنامه ریزی تأمین تقاضا، نت خودکنترلی، تعهد مدیران عالی، سبک مدیریت مشارکتی، سازمان مجازی. تصمیم گیری سریع تأثیرگذارترین و به اشتراک گذاری فعال اطلاعات با شرکا، تأثیرپذیرترین شاخص ها هستند.
۲.

رویکرد ترکیبی FLinPreRa-FQFD برای اولویت بندی ویژگی ها و توانمندسازهای ناب-چابکی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان قزوین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعمیم عملکرد کیفیت فازیQFD)) روابط ترجیحی کلامی فازی (FLinPreRa) ناب- چابکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 174 تعداد دانلود : 313
هدف این پژوهش، اولویت بندی توانمندسازهای ناب- چابکی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان قزوین با روش ترکیبی FLinPreRa-FQFD است، به طوری که امکان ارزیابی مستقیم تأثیر توانمندسازهای ناب- چابکی بر ویژگی های آن فراهم شود و با تعداد زوج مقایسه کمتر و حفظ سازگاری در اولویت بندی، به بهبود در تصمیم گیری منجر شود. در این پژوهش، بعد از مطالعه مبانی نظری و پیشینه موضوع ناب- چابکی، ویژگی ها و توانمندسازهای آن تعیین شدند و چارچوبی برای اولویت بندی این شاخص ها و همچنین مزایای رقابتی عمده موجود در ادبیات پژوهش، طراحی شد. 38 شرکت از صنایع غذایی و آشامیدنی در استان قزوین، مبنای پژوهش قرار گرفتند. یافته های پژوهش بیانگر این است که مزیت رقابتی «هزینه» مهم ترین مزیت رقابتی در این صنعت است. ویژگی «حساسیت به بازار و مشتری» در صنایع غذایی و آشامیدنی با نظر خبرگان این صنعت، از مهم ترین ویژگی ها شناخته شد. همچنین، در میان توانمندسازها، توانمندساز «معرفی سریع محصولات جدید و کاهش زمان چرخه تولید» بالاترین وزن و اولویت را به دست آورد.
۳.

تعیین هزینه هدف و ارزیابی کارکردهای محصول: رویکرد تلفیقی هزینه یابی هدف، تعمیم کارکردهای کیفیت و مدل کانوی فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی کارکردهای محصول تعمیم کارکردهای کیفیت مدل کانوی فازی هزینه یابی هدف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 123 تعداد دانلود : 861
در بازار رقابتی امروز، بنگاهی پیروز است که با تکیه بر نیازهای مشتریان و توانمندی کارکنان خود، محصول و خدماتی را ارائه دهد که علاوه بر کاهش هزینه و قیمت، ارزش بالایی نزد مصرف کننده داشته باشد. برای رسیدن به این اهداف، باید سیستم های مدیریت هزینه و مدیریت کیفیت محصول به صورت همزمان به کار گرفته شوند که هزینه یابی هدف از ابزار راهبردی مدیریت هزینه برای برنامه ریزی سود و کاهش هزینه است. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی به منظور تعیین هزینه هدف، ارزیابی و اولویت بندی کارکردهای محصول با توجه به اهمیت کیفیت محصول از نظر مشتریان است. با استفاده از رویکرد تعمیم کارکردهای کیفیت در هزینه یابی هدف و تلفیق آن با مدل کانوی فازی، می توان هزینه ها را کاهش داد و بیشترین رضایت مشتری را فراهم آورد. مدل پژوهش به صورت موردی یکی از محصولات شرکت پارس خزر را بررسی کرد و درنهایت کارکردهای محصول به منظور برنامه های بهبود و کاهش هزینه، اولویت بندی و ارائه شد.
۴.

ارزیابی عملکرد نوآورانه شرکت های دانش بنیان با استفاده از تحلیل پوششی داده های شبکه ای-رویکرد تئوری بازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی استاکل برگ تحلیل پوششی داده های شبکه ای کارایی کل کارایی مراحل نظریه بازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 891
  ارزیابی عملکرد و اندازه گیری کارایی شرکت های تولیدکننده نرم افزار به عنوان مجموعه ای از شرکت های دانش بنیان و مقایسه آن ها با توجه به نامشخص بودن فرایندهای درونی و مراحل مشترک بین آن ها و نادیده انگاشتن این فرایندها به وسیله مدل های مرسوم تحلیل پوششی داده ها و نیز چگونگی در نظر گرفتن این فرایندها در محاسبه کارایی از مسائلی هستند که این مقاله در پی بررسی آن هاست. هدف تعیین مراحل و فرایندهای درونی مشترک اجرای فعالیت های نوآورانه در این شرکت ها و سنجش کارایی مراحل و کارایی کل هر شرکت در یک دوره چهارساله است. از بررسی ادبیات و مصاحبه با خبرگان مشخص شد که همه شرکت ها دارای دو مرحله متوالی تولید دانش و بهره برداری از آن هستند. برای تعیین کارایی کل و مراحل، از تحلیل پوششی داده های شبکه ای-رویکرد نظریه بازی استفاده شده است. مدل سازی با روش رهبر- پیرو (بازی استاکل برگ) انجام گرفت. پس از حل نتایج نشان می دهد کارایی کل همه شرکت ها کمتر از یک است و در مرحله اول فقط دو شرکت از سی وهشت شرکت بررسی شده و در مرحله دوم فقط سه شرکت کاملاً کارا هستند.
۵.

توسعه مدل مکان یابی فراملیتی با استفاده از ترکیب روش های تصمیم گیری چندمعیاره و مدل های پوششی مکان یابی در شرایط عدم اطمینان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصمیم گیری چندمعیاره تکنیک پوشش مکان یابی شرایط نبود اطمینان مکان یابی بین الملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 950 تعداد دانلود : 652
تصمیم های مختلف شرکت هایی که در محیط پویای بین الملل درحال فعالیت اند (مانند تصمیم های مربوط به مکان یابی این شرکت ها) در معرض عدم  فراوانی قرار دارد. در این پژوهش، به مسئله استقرار تسهیلات کارخانه ای در سطح فراملیتی در شرایط نبود اطمینان پرداخته می شود و مدلی یکپارچه برای برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی مکان یابی یک شرکت با این شرایط ارائه می شود. مدل ارائه شده در سطح راهبردی با توجه به شاخص های اقتصاد بین الملل، ارزش کشورهای بالقوه را برای استقرار تسهیلات تعیین می کند. سه هدف اصلی مورد نظر عبارت اند از: پیداکردن کمترین تعداد واحدهای تسهیلاتی، استقرار آنها در بهترین نقاط بالقوه (کشورها) و کمینه کردن هزینه های حمل ونقل در تخصیص واحدهای تسهیلاتی به کشورهای متقاضی با واردکردن پارامترهای غیرقطعی در توابع هدف و محدودیت های مدل. برای تشریح بیشتر کاربرد این رویکرد، یک مسئله مکان یابی برای یک شرکت بین المللی فعال در صنعت داروسازی اروپا تشریح شده است.
۶.

ارائه مدل مفهومی برای انتخاب تأمین کنندگان پایدار (مطالعه موردی: شرکت سایپا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انتخاب تأمین کنندگان پایدار تحلیل عاملی شرکت سایپا مدل سازی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 979 تعداد دانلود : 357
 انتخاب تأمین کنندگان پایدار در بلندمدت، به ایجاد مزیت رقابتی در کل زنجیره تأمین می انجامد. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای انتخاب تأمین کنندگان پایدار در زنجیره تأمین سایپا بوده است. برای این کار پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش، 58 شاخص برای ارزیابی تأمین کننده پایدار شناسایی شد که پس از بررسی خبرگان زنجیره تأمین در صنعت خودرو، فقط 17 شاخص مناسب تشخیص داده شد. سپس پرسشنامه ای بین کارشناسان موجود در زنجیره تأمین شرکت سایپا توزیع شد و براساس 191 پرسشنامه به دست آمده مدل مفهومی انتخاب تأمین کننده پایدار با روش تحلیل عاملی- تأییدی برآورد شد و شاخص های پایداری در سه گروه اقتصادی، رفاه اجتماعی و زیست محیطی عامل بندی شدند. طبق نتایج کسب شده این مدل تحقیقاتی، مشخص شد انتخاب تأمین کنندگان پایدار به ترتیب اولویت به ابعاد «رفاه اجتماعی»، «اقتصادی» و «زیست محیطی» بستگی دارد و اولویت هریک از زیرشاخص ها نیز در تبیین انتخاب تأمین کنندگان پایدار مشخص شد.
۷.

اثر برنامه های گردش شغلی سلولی بر عملکرد سلول ناب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه گردش شغلی تحلیل واریانس چندمتغیره سلول ناب طراحی آزمایش های تاگوچی عملکرد سلول ناب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 674 تعداد دانلود : 14
گردش شغلی، عملیات استاندارد سلول های ناب شناخته می شود. با این حال، گردش شغلی به عنوان تشریح کننده عملکرد سلول ناب در پژوهش ها بررسی نشده است. فاصله (تواتر) گردش شغلی از طریق اثرگذاری بر نحوه تخصیص وظایف به افراد، بر عملکرد سلول در خلال چند دوره گردش شغلی تأثیر می گذارد. در این پژوهش، عملکرد سلول ناب از طریق عامل فاصله گردش شغلی و به همراه عوامل مرتبط با سلول (شامل اندازه سلول، نوع وظایف سلول و زمان تکت) تشریح شده است که نوآوری اصلی تحقیق نیز به شمار می آید. پس از مدل سازی ریاضی و تحلیل آن، آزمایش های مناسب با استفاده از طراحی آزمایش های تاگوچی اجرا شد و داده ها در قالب جواب های نزدیک به بهینه برای اهداف عملکردی سلول به دست آمد. سپس با تحلیل واریانس یک و چندمتغیره، اثر عوامل آزمون شد. نتایج تحقیق اثر عامل فاصله گردش شغلی و روابط متقابل پیچیده میان آن و دیگر عوامل را تأیید کرد و الگوهایی را در زمینه رفتار معیارهای عملکرد سلولی تعیین کرد.
۸.

تحلیل ابعاد رویکرد مدیریت زنجیره تامین لارج در صنعت سیمان از طریق تلفیق تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سوار آ کوپراس - خاکستری مدیریت زنجیره تأمین لارج ویکور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 206 تعداد دانلود : 118
در این پژوهش سعی شده است با مطرح کردن رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج به عنوان روشی تقریباً جامع، به راهبرد های ناب، چابک، تاب آوری و سبز در صنعت سیمان به طورهم زمان توجه شود. درنتیجه، با به کارگیری روش پیمایشی و دریافت نظرهای 21 متخصص در صنعت سیمان، هریک از ابعاد رویکرد لارج با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره شامل روش های سوارا و ویکور، وزن دهی و اولویت بندی شد. سپس نتایج با روش کوپراس- خاکستری مقایسه شد. طبق نتایج نهایی هر دو روش، راهبرد های تاب آوری، سبز، ناب و چابک به ترتیب اولویت اول تا چهارم را در صنعت سیمان داشتند؛ به عبارت دیگر، تمرکز بر ایجاد وضعیتی متعادل و انطباق با شرایط محیطی و همچنین تغییر در طراحی فرایندها و محصولات به سوی فرایندهای دوستدار محیط زیست اولویت های اول و دوم معرفی شده اند. انطباق با شرایط و لزوم تدوین استانداردهای سبز در زنجیره تأمین صنعت سیمان از جمله راهکارهای پیشنهادی پژوهش هستند. این پژوهش با تمرکز بر تمام ابعاد زنجیره تأمین لارج به بسط مفاهیم نظری آن کمک مؤثری کرده است.
۹.

مدل عصبی-فازی پشتیبان تصمیم فازهای اولیه پروژه های صنعت نفت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پروژه های صنعت نفت پیش بینی تصمیم های راهبردی مدل عصبی- فازی منحنی S پروژه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 763 تعداد دانلود : 432
 طی برنامه ریزی های پیش از آغاز پروژه به عنوان یک مرحله مهم، تصمیم های اساسی اتخاذ می شوند که مسیر حرکت پروژه را در جهت موفقیت یا شکست ترسیم می کنند. این مرحله به ویژه در مگاپروژه های نفت، گاز و پتروشیمی که به حجم عظیمی از منابع نیاز دارند، اهمیتی مضاعف می یابد. عدم قطعیت در فازهای اولیه پروژه زیاد است و باید با حداقل اطلاعات از آینده، عمده ترین تصمیم گیری ها صورت گیرند. در این پژوهش، مدل پیش بینی عملکرد برای پروژه های صنعت نفت براساس سیستم های عصبی- فازی پیشنهاد شده است که بر پایه توابع پیشرفت استوار است که به مدل های منحنی S معروف اند. در این پژوهش، انواع توابع منحنی های پیشرفت پروژه مطالعه و پرکاربردترین آن ها شناسایی شدند. درادامه، از طریق مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه بسته، شش معیار عملکردی در قالب دو دسته و 25 متغیر شکل دهنده مدل در قالب دو بخش اصلی و چهار خوشه شناسایی شده است. درنهایت، مدل پیش بینی عملکرد با استفاده از سیستم انطباقی عصبی- فازی استنتاجی توسعه یافته است که ارزیابی نتایج آن بیانگر دقت مناسب مدل در انجام پیش بینی هاست.
۱۰.

ارزیابی سهم فناوری در ایجاد ارزش افزوده بخش صنعت (مطالعه موردی: زنجیره ارزش صنایع شیمیایی استان فارس)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش افزوده اقتصادی زنجیره ارزش سهم فناوری سهم نیروی کار صنایع شیمیایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267 تعداد دانلود : 175
این مطالعه با هدف سنجش سهم فناوری در زنجیره ارزش صنایع شیمیایی و تأثیر آن بر ارزش افزوده این زنجیره انجام گرفته است. شبکه ارزش صنایع شیمیایی استان شامل 581 واحد تولیدی فعال است که در پنج مرحله و 21 گروه تولیدی ترسیم شد و داده ها با استفاده از 141 پرسشنامه به روش گلوله برفی گردآوری شدند. سهم فناوری و ارزش افزوده در هر مرحله و گروه براساس مدل فرناندز تعیین و سهم فناوری در ایجاد ارزش افزوده هر گروه تعیین شد. همبستگی مثبت و معنادار ارزش افزوده با سهم فناوری نشان می دهد کاهش سهم فناوری ممکن است علاوه بر افزایش سهم نامطلوب سرمایه، بر ارزش افزوده اقتصادی هم از جنبه سود عملیاتی و هم از نظر افزایش هزینه های سرمایه تأثیر بگذارد و درنهایت به کاهش ارزش افزوده در سطح خرد و کلان زنجیره منجر شود. همچنین، یافته ها نشان می دهد سهم فناوری بر ارزش افزوده صنایع واسطه، پتروشیمی، پوشش، عایق و شوینده بیشترین اثر را دارد و سهم نسبی پایین فناوری این واحدها، سرمایه گذاری در توسعه و نوسازی فناوری آنها عاملی مؤثر بر توسعه زنجیره است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰