چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی زمستان 1397 شماره 36 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه مدل هویت برند و عوامل مؤثر بر آن: مورد کاوی صنعت ارتباطات داده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند هویت برند بازاریابی خدمات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 842 تعداد دانلود : 513
     پژوهش حاضر با تمرکز بر صنعت ارتباطات داده، به شناسایی مؤلفه های هویت برند در این صنعت و همچنین متغیرهای تأثیرگذار بر سازه هویت برند می پردازد. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و از استراتژی مطالعه موردی بهره گرفته است. در انجام این مطالعه از منابع مختلف اطلاعاتی مانند اسناد کلان و استراتژی ها و همچنین رویه های شرکت های حاضر در صنعت، مصاحبه با مدیران شرکت ها و مراجعه به وب سایت شرکت ها استفاده شده است. نتایج مصاحبه ها نیز از طریق نرم افزار MAXQDA کدگذاری شده اند و ضمن انجام کدگذاری باز، انتخابی و محوری، مصاحبه ها تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد در صنعت ارتباطات داده در ایران سازه های هویت دیداری، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، کارکنان، ارکان جهت ساز، اهداف و راهبردها، کیفیت، انسجام درونی، شخصیت برند و نمایندگان پشتیبانی و فروش تعریف کننده هویت برند هستند و سازه های خلاقیت و نوآوری، عامل زمان، ساختار مالکیتی، سیاست های کلان دولت برای اپراتورها، حمایت دولت از برخی شرکت ها و قدرت لابی آن ها، وابستگی اپراتورها به شرکت مخابرات، توان و پشتوانه مالی و اندازه شرکت بر هویت برند آن ها تأثیرگذار است.
۲.

مطالعه پیشران ها و پیامدهای حاصل از ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ناهماهنگی شناختی رفتار خرید آنی آنی گرایی درگیری محصول رضایت وفاداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 266
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشران ها و پیامدهای حاصل از پدیده ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده در بین شهروندان منطقه 12 شهر تهران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان منطقه 12 تهران می باشند که حداقل برای یک بار از یکی از سوپرمارکت های منطقه مسکونی خود خرید کرده باشند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده می باشد و طبق فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 384 پرسشنامه جمع آوری شد. برای سنجش روایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام گردید. نتایج نشان دهنده تأثیر مستقیم رفتار خرید آنی و مصرف لذت جویانه بر ناهماهنگی شناختی می باشد و همچنین تأثیر معکوس ناهماهنگی شناختی بر رضایت، وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی مورد تأیید قرار گرفت. بین مصرف  لذت جویانه، آنی گرایی و رفتار خرید آنیآنی رابطه مستقیمی مشاهده گردید. در ضمن رابطه بین رضایت و وفاداری مثبت و معنادار به دست آمد.
۳.

شناسایی و اعتبارسنجی ابعاد و سنجه های ارزش ویژه برند در برند سازی مقاصد گردشگری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند برند سازی مقصد گردشگری تحلیل محتوا استان گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 76
با توجه به اهمیت یافتن برندسازی برای مقاصد گردشگری و با عنایت به پتانسیل های موجود در استان گیلان، هدف این تحقیق شناسایی ابعاد ارزش ویژه برند مقصد گردشگری که کمک زیادی به برند سازی و بازاریابی و توسعه گردشگری می کند. با توجه به اهمیت این موضوع، این تحقیق به شناسایی و اعتبارسنجی ابعاد و سنجه های ارزش ویژه برند در برند سازی مقاصد گردشگری استان گیلان پرداخته است.  برای دستیابی به این هدف، فرایند تحقیق در دو بخش کیفی و کمی طراحی گردید. محققان در بخش کیفی تلاش نمودند تا با مطالعه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برندسازی مقاصد گردشگری و با تکیه بر مصاحبه با خبرگان، به یک الگوی توسعه یافته بومی برای استان با تأکید بر متغیرهای آگاهی، تصویر، کیفیت، شخصیت و وفاداری دست یابند. یافته های مرحله کیفی، در قالب سؤالات پرسشنامه و با هدف ارزیابی دیدگاه گردشگران پیرامون 8 شهر رشت، لاهیجان، انزلی، ماسوله، فومن، ماسال، آستارا و تالش بین 800 گردشگر توزیع و جمع آوری گردید. در این تحقیق ابتدا از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. بنا به ضرورت از روش نمونه گیری هدفمند (11 نفر خبرگان حوزه بازرگانی و گردشگری) استفاده شد. نتایج تحلیل و به منظور اعتباردهی نتایج به دست آمده و افزایش روایی آن ها از روش کمّی تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها و پرسش نامه های تکمیل شده، 5 بعد اصلی و 82 مولفه شناسایی که عبارتند از وفاداری با دو بعد بترتیب وفاداری نگرشی با 6 مولفه ،کیفیت ادراک شده از مقصد با دو بعد به ترتیب عوامل ملموس با 24 مولفه و عوامل غیر ملموس کیفیت با 9 مولفه ،تصویر از برند مقصد گردشگری با دو بعد به ترتیب تصویر شناختی با 9 مولفه  و تصویر عاطفی با 4 مولفه ، آگاهی از برند مقصد گردشگری با بعد  یاداوری با 4 مولفه و نهایتا شخصیت از مقصد گردشگری با 6 مولفه شناسایی شد.
۴.

اثر ارزش و محتوای پیام های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی موبایلی بر نگرش مصرف کننده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تبلیغات موبایلی محتوای تبلیغات ارزش تبلیغات نگرش به تبلیغات شبکه های اجتماعی موبایلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 699
امروزه شبکه های اجتماعی موبایلی کاربران بسیاری را در سرتاسر دنیا جذب کرده اند. هر یک از شبکه های اجتماعی موبایلی با خدمات منحصر به فرد، زمینه مناسبی برای رشد و گسترش مشاغل و ارتباط بین شرکت ها و متخصصان و کاربران در حوزه های مختلف فراهم کرده است؛ بنابراین این شبکه ها می توانند فرصت خوبی برای برندهای تجاری ایجاد کرده تا نام خود را در ذهن کاربران حک کنند؛ از این رو شناسایی عوامل موثر بر پذیرش پیام تبلیغاتی در این شبکه ها اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش سعی شده است به بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تمایل به پذیرش مصرف کنندگان نسبت به پیام های تبلیغاتی از طریق شبکه های اجتماعی موبایلی پرداخته شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی - پیمایشی است و برای این منظور نمونه 427 نفری از کاربران تلفن همراه در شهر زاهدان به روش قضاوتی انتخاب و داده های مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار معادلات ساختاری WarpPLS4 استفاده شد. نتایج نشان می دهد که ارزش و محتوای تبلیغاتی تأثیر بسیار مهمی بر نگرش و پذیرش پیام های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی موبایلی دارند.
۵.

مرور نظام مند مبانی نظری مدل های تجارت اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجارت اجتماعی مرور نظام مند ادبیات کارآفرین سایبری دانش خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 894
محبوبیت روزافزون شبکه های اجتماعی در سال های اخیر منجر به پیدایش یکی از زیرشاخه های تجارت الکترونیک به نام تجارت اجتماعی شده است. هدف این پژوهش استفاده از رویکرد مرور نظام مند ادبیات به منظور ایجاد تصویری واضح با تطبیق و مقایسه نتایج مطالعات انجام شده این حوزه تا 2019 میلادی و مشخص ساختن تفاوت های آن با مدل های تجارت الکترونیک بوده است. بدین منظور از پروتکل تحقیق طراحی شده ای که شامل پیش زمینه، سؤالات تحقیق، راهبرد جستجو، فرایند انتخاب مطالعات، بررسی کیفیت مطالعات، استخراج داده ها و ترکیب در این پژوهش استفاده شده است. در قدم جستجوی خودکار و دستی مجموعاً 65 و نهایتاً با اعمال بخش بررسی کیفیت مطالعات مجموعاً 35 مطالعه وارد مرحله استخراج و ترکیب داده ها شده است. یافته ها، ارزیابی ها و تلفیق نتایج این حوزه بیانگر گذر از مرحله آشنایی و کاربرد و ورود به مرحله بهبود کیفیت مدل های این حوزه است. علاوه بر این یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد بُعد مردمی با موضوع های رفتاری مانند قصدخرید و اعتماد در کنار بُعد تجارت همانند وب سایت های تجارت الکترونیک بیشترین تمرکز را در ادبیات تجارت اجتماعی به خود اختصاص داده است و این درحالی است که ظرفیت ها و ویژگی های منحصر به فرد تجارت اجتماعی مانند بکارگیری دانش موجود در شبکه های اجتماعی برای کارآفرینان سایبری در دسترس است که باید در بهره برداری از فرصت های این حوزه بکاربست.
۶.

ارائه الگوی موقعیت برند و تأثیر آن بر برتری قیمتی در صنعت لوازم خانگی با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: موقعیت برند برتری قیمتی ارزش ویژه برند صنعت لوازم خانگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 138 تعداد دانلود : 827
     موقعیت برند ازجمله موضوعات مهمی است که طی سال های اخیر مورد تأکید قرارگرفته است. امروزه افزایش رقابت پذیری بین تولید کنندگان، آنها را به ایجاد برند قوی ترغیب کرده است. تمرکز بر موقعیت رقابتی برند در بازار و ایجاد مدلی از آن در ذهن مصرف کننده و تأثیر آن بر برتری قیمتی امری مهم است. پژوهش حاضر بینشی برای مدیران به وجود می آورد که با خلق موقعیتی منحصر به فرد بتوانند نسبت به رقبا برتری قیمتی ایجاد کنند. هدف پژوهش بررسی تأثیر موقعیت برند بر برتری قیمتی، از طریق نقش میانجی ارزش ویژه برند، در میان تولید کنندگان لوازم خانگی است. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در اصفهان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. برای بررسی فرضیه ها و تأیید الگوی مفهومی پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS22 وAmos23  استفاده شد. نتایج نشان داد که موقعیت برند بر برتری قیمتی، تأثیر مثبت و معنادار دارد. این درحالی است که ارزش ویژه برند در رابطه ذکر شده نقش میانجی ایفا می کند.
۷.

طراحی مدل هویت برند در صنعت بانکداری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند برندسازی هویت برند نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 587
 امروزه در محیط های کسب و کار که به طور روز افزون در حال پویایی، پیچیدگی و پیش بینی ناپذیری هستند همواره فرصت ها و تهدیدهایی برای سازمان ها از جمله بانکها و موسسات مالی وجود دارد، در چنین وضعیتی، سازمان هایی موفق خواهند بود که خود را از رقبا متمایز کنند و جایگاهی مطلوب و منحصر به فرد را در ذهن مشتریان خود ایجاد نمایند که برند به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان نقش بسیار مهمی در این میان دارد. در بسیاری از مدلهای رایج برای برندسازی، یکی از نقاط اصلی شروع فرایند، تعریف و ایجاد هویت برند است. هویت برند، وسیله اصلی شناخت توسط مشتری و بیانگر نقاط تفاوت و تمایز است. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل هویت برند در صنعت بانکداری کشور است. به این منظور از نظریه داده بنیاد به عنوان یک از روش های کیفی جهت طراحی مدل استفاده می گردد. با استفاده از این روش به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر هویت برند و تاثیرپذیر از هویت برند پرداخته می شود. روش نمونه گیری، نمونه گیری گلوله برفی است که داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و با حضور 18 نفر از خبرگان و اساتید بازاریابی و فعالان عرصه بانکداری که آشنا به مباحث برندسازی می باشند جمع آوری می گردد. در طراحی مدل نهایی، عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر از هویت برند در قالب شرایط علی،شرایط مداخله گر،راهبردها،زمینه و پیامدها شناسایی می گردد. 

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳