آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشران ها و پیامدهای حاصل از پدیده ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده در بین شهروندان منطقه 12 شهر تهران می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان منطقه 12 تهران می باشند که حداقل برای یک بار از یکی از سوپرمارکت های منطقه مسکونی خود خرید کرده باشند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده می باشد و طبق فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 384 پرسشنامه جمع آوری شد. برای سنجش روایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام گردید. نتایج نشان دهنده تأثیر مستقیم رفتار خرید آنی و مصرف لذت جویانه بر ناهماهنگی شناختی می باشد و همچنین تأثیر معکوس ناهماهنگی شناختی بر رضایت، وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی مورد تأیید قرار گرفت. بین مصرف  لذت جویانه، آنی گرایی و رفتار خرید آنیآنی رابطه مستقیمی مشاهده گردید. در ضمن رابطه بین رضایت و وفاداری مثبت و معنادار به دست آمد.

تبلیغات