اعتباریابی عوامل شناسایی شده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تجارت الکترونیک یکی از این فناوری ها است که در پشت نام به ظاهر ساده اش، مفهومی فراتر از آنچه در اذهان ماست پنهان شده است. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی عوامل شناسایی شده مؤثر بر تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی بود. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمّی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش بر دو بخش بود: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحب نظران بود. رشته تحصیلی و داشتن تألیفات علمی مرتبط با موضوع، دارابودن سمت های مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه جامعه تجارت الکترونیک ازجمله شاخص های انتخاب فهرست اولیه صاحب نظران بود. از روش نمونه گیری غیراحتمالی با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش برمبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود. همچنین جامعه پژوهش در بخش کمّی، کارشناسان بازاریابی، بازاریابی ورزشی، آی تی و کارشناسان فدارسیون بودند که 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در مرحله کیفی مصاحبه باز بود و برمبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. در بخش کمّی، ابزار پژوهش پرسش نامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که این قسمت با نرم افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. برمبنای تحلیل داده ها، 99 مفهوم اولیه، 19 مقوله اصلی و 6 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 6 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد برای مدل سازی تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال مطرح شد.Validation of Identified Factors Affecting the E-Commerce of Iran Football Federation
Electronic commerce is one of the technologies that encompasses a broad concept behind its seemingly simple name. The aim of the present research was to validate the identified factors affecting electronic commerce in the Iran Football Federation. The current research method is a combination of qualitative and quantitative approaches, with qualitative and then quantitative methods used in the study. The statistical population consisted of two parts: the qualitative section included university professors, experts, and stakeholders. The sampling method was non-probabilistic, using purposeful and maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this research was determined to be 17 based on theoretical saturation, and in the quantitative section, marketing experts, sports marketers, IT professionals, and federation experts were included, resulting in a sample of 370 individuals. The measurement tool in the qualitative stage was open-ended interviews, which were analyzed based on three stages of open, axial, and selective coding. In the quantitative section, the research tool included a questionnaire derived from the qualitative section codes, which was further analyzed using AMOS software. Based on the data analysis, 99 initial concepts, 19 main categories, and 6 core categories were identified. Subsequently, 6 theoretical propositions based on the theoretical data foundation model were proposed for modeling electronic commerce in the Iran Football Federation.