راهبرد نوآوری و عملکرد بانک ها: نقش تعدیلگری قابلیت های پویای مدیریت دانش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با توجه به اهمیت نوآوری و اتخاذ راهبرد های مناسب آن در مزیت رقابتی بانک ها، مقاله حاضر سعی دارد تاثیر تعدیل گری قابلیت های پویای مدیریت دانش بر رابطه بین راهبرد نوآوری و عملکرد بانک گردشگری را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش شعب و ستاد بانک گردشگری در شهر تهران است. حجم نمونه آماری با جدول مورگان برابر 247 شد که با توجه به احتمال ریزش پرسشنامه ها، 15% به حجم نمونه اضافه و تعداد حجم نمونه برابر 284 گردید. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از قضاوت خبرگان و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS استفاده گردیده است. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که قابلیت های پویای مدیریت دانش تاثیر معناداری بر رابطه راهبرد نوآوری و عملکرد در بانک گردشگری دارد. همچنین سایر نتایج حاکی از آن است که نوآوری خدمات، نوآوری فرآیند و نوآوری سازمانی، با لحاظ نمودن نقش تعدیل گری قابلیت های پویای مدیریت دانش، تاثیر معناداری بر عملکرد بانک گردشگری دارد.Banking innovation strategy and performance: the moderating role of dynamic knowledge management capabilities
Banking innovation strategy and performance: the moderating role of dynamic knowledge management capabilitiesAbstract:Regarding the importance of innovation and adopting appropriate strategies in the competitive advantage of banks, this paper tries to investigate the moderating effect of dynamic knowledge management capabilities on the relationship between innovation strategy and tourism bank performance.The statistical population of this research is the branches and headquarters of Tourism Bank in Tehran. The statistical sample was determined by Morgan's table of 247, and due to the probability of questionnaires falling, 15% was added to the sample size, which was 284. To assess the validity of the questionnaires, expert judgment was used and for reliability, Cronbach's alpha and SPSS software were used.Structural equations and AMOS software were used for data analysis.This research is an applied and descriptive-survey type.The results show that the dynamic knowledge management capabilities have a significant impact on the relationship between innovation strategy and performance in tourism bank.Other results also indicate that service innovation, process innovation, and organizational innovation have a significant impact on the performance of tourism banks by considering the moderating role of dynamic knowledge management capabilities.Keywords:innovation strategy, service innovation, process innovation, organizational innovation, organizational performance, dynamic knowledge management capabilities