آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف : هدف از پژوهش حاضر " طراحی مدل ارزیابی پاسخگویی خدمات کتابخانه های دانشگاهی ایران " است. روش شناسی : در این پژوهش با استفاده از روش کیفی به تدوین مدل ارزیابی پاسخگویی خدمات کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی کشور پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه شامل 15 نفر ازمدیران کتابخانه های دانشگاهی و خبرگان کتابداری است که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. یافته ها : با توجه به وزن بدست آمده در مراحل کدگذاری، شاخص های رضایت کاربران، سواد اطلاعاتی کارکنان، استفاده از نوآوریهای خدماتی، کاربرد فناوری، ارائه خدمات به عنوان فرایند زیر بنایی، دسترسی به اطلاعات، برگزاری دوره های آموزشی در راستای اهداف و سنجش مداوم و منظم کیفیت خدمات توانستند بیشترین وزن را به خود اختصاص دهند. در راستای طراحی مدل مربوطه 9 مؤلفه شناسایی شدند که 1- رهبری2- خط مشی3- نتایج کارکنان 4- نتایج کاربران 5- کارکنان 6- فرایندها 7- نتایج جامعه 8-نتایج کلیدی عملکرد و 9- شراکت و منابع می باشند. نتیجه گیری : با توجه به مدل طراحی شده به نظر می رسد مؤلفه های رهبری، خط مشی و استراتژی و همچنین فرایندها بر کارکنان و شراکت و منابع تأثیر خواهد داشت و از این طریق بر نتایج کارکنان و کاربران تأثیرگذار می باشند. نتایج مدل همچنین نشان می دهد نتایج کارکنان و کاربران بر نتایج جامعه و در نهایت بر نتایج کلیدی عملکرد تأثیرگذار است.این مدل برای مقایسه کیفیت پاسخگویی خدمات یک کتابخانه با دیگر کتابخانه های دانشگاهی مفید است.

Responsibility evaluation model of Iranian university library services

Purpose : The purpose of this study is to "design a model for evaluating the responsiveness of Iranian university library services". Methodology: In this research, a qualitative model for evaluating the responsiveness of library services in the university libraries of the country was developed using a qualitative method. The study population consisted of 15 university library managers and librarianship experts who were selected by snowball method. Semi-structured interviews were used to collect data in this study. Findings: according to the weight obtained in the coding stages, user satisfaction indicators, employee information literacy, use of service innovations, application of technology, service delivery as an underlying process, access to information, holding training courses In line with the goals and continuous and regular assessment of service quality, they were able to gain the most weight. In order to design the relevant model, 9 components were identified, which are 1- Leadership 2- Policy 3- Employee Outcomes 4- User Outcomes 5- Employees 6- Processes 7- Community Outcomes 8- Key Performance Outcomes and 9- Partnerships and Resources Conclution: According to the designed model, it seems that the components of leadership, policy and strategy, as well as processes will affect employees, partnerships and resources, and thus affect the results of employees and users. The results of the model also show that the results of employees and users affect the results of the community and ultimately the key results of performance. This model is useful for comparing the responsive quality of a library service with other academic libraries.

تبلیغات