آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مخزن سازمانی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تأکید بر شناسایی عوامل پیش برنده است. روش: این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به مخزن سازمانی شامل 40 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 175 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعه آماری دوم شامل خبرگان حوزه فناوری اطلاعات، مخزن سازمانی، مدیریت دانش و... بودند که در نهایت 15 نفر تعیین شدند. یافته ها :با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایه مفهومی، مقوله ای و کدها به دست امد. در هر یک از لایه ها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 29 مقاله شناسایی شد. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروه های کانونی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. با توجه به یافته های حاصل از اجرای فرایند فراترکیب در شناسایی ابعاد و مقوله های پیاده سازی مخزن سازمانی که می تواند مبنایی برای پژوهش های آتی در جهت نحوه پیاده سازی مخزن سازمانی در راستای سیاست های اجرایی برای مسئولان و تصمیم گیران در سازمان ها و نهادهای ذی نقش دولتی قرار گیرد در قالب الگویی مفهومی که به تأیید و توافق بالای خبرگان رسید، ارائه گردید.

Organizational Repository Model with Emphasis on Driving Factors Using Meta-Synthesis Method (Case Study: National Company for Southern Oilfields)

Organizational repository can be the bedrock of knowledge-based activities in organizations, especially project-based organizations. The oil-rich regions of the south, as one of the project-oriented and influential companies in the country's oil industry, have an important role in the economic development of the country, which has managers and specialized staff at the micro and macro levels of the organization. The present study aimed to design an organizational reservoir model in the National Company of Southern Oilfields with emphasis on identifying the driving factors using the meta-combined method. The first statistical population of the study was all written documents related to the organizational repository including 40 articles and works based on valid criteria from among 175 articles and works were selected and analyzed. The second statistical population included experts in the field of information technology, organizational repository, knowledge management, etc., who were eventually selected as 15 people and due to the conditions and limitations of the Corona pandemic, remotely compared to the presentation. Comments and suggestions were taken. Using the seven steps of meta-combination, a conceptual pattern was obtained in six conceptual layers, categories and codes. In each layer, concepts and topics were included, and finally 29 articles were identified. For qualitative validation, the obtained model was obtained based on the opinions of experts in the form of focus groups and the conceptual model was approved by the research experts. According to the findings of the implementation of the meta-integration process in identifying the dimensions and categories of

تبلیغات