شناسایی ذهنیت های کتابداران دانشگاهی در مورد خودرهبری سازمانی و ارائه الگو. (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، نشان دادن تعدد ذهنیت های کتابداران دانشگاهی در مورد خودرهبری و ارائه الگو می باشد. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، آمیخته است. از روش شناسی کیو برای شناسایی ذهنیت های کتابداران و از تحلیل محتوا و فن دلفی برای ارائه الگواستفاده شد. جامعه آماری، کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاهی ایران و اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و مدیریت هستند، نمونه گیری هدفمند به روش نظری است. داده های مصاحبه و پرسشنامه ها با با نرم افزار spss تحلیل شد. یافته ها: تعداد 7 ذهنیت شناسایی و نامگذاری شد و الگوی خودرهبری سازمانی با 5 بعد و 23 مولفه و 56 شاخص ارائه شد. نتیجه گیری: ذهنیت های سلسله مراتبی، محافظه کار، تیم گرا، خود اتکا، خوداثربخش، توانمندساز و خودارزیاب هریک ویژگی های خود را دارند، ابعاد الگوی خودرهبری سازمانی عبارتند از بعد فرایندی، راهبردی، سازمانی، فرهنگی و روانشناختی-اجتماعی کلیدواژه ها: خودرهبری سازمانی، ذهنیت، کتابخانه های دانشگاهی، کتابداران دانشگاهی، دانشگاه های ایران، روش دلفی، روش شناسی کیو، الگوIdentifying academic Librarians' mentalities about Self-leadership and presenting model.
Purpose: Self-leadership is the process of influencing oneself to achieve goals .the purpose of this study is identifying academic Librarians' mentalities about Self-leadership and presenting model. Methodology: The research is applied and we used Q methodology, content analysis and Delphi. In the first part, the statistical population is librarians and managers of Iranian academic libraries, and in the second part, the faculty members of the Department of Information Science as well as management. The sampling method is theoretical. The research tool was a questionnaire and semi-structural interview. Factor analysis conducted by SPSS. Findings: Seven mental patterns were identified and named. organizational self-leadership model was presented with 5 dimensions, 23 components and 56 indicators. Conclusion: The hierarchical, Conservative, team-oriented, self-reliant, self-efficate, empowering, and self-evaluation pattern. The dimensions of organizational self-leadership model include procedural, strategical, organizational, cultural, and socio-psychosocial. Keywords: Organizational Self-leadership, Mental Patterns, Academic Libraries, Academic Librarians, Iranian Universities, Q Methodology, Delphi, Model