آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی سطح سواد داده ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است.روش شناسی: این پژوهش با توجه به هدف پژوهش، کاربردی بوده و از نظر نوع، نحوه گردآوری داده ها و تجزیه وتحلیل اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است.  جامعه مورد مطالعه این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بود که 6702 دانشجو ارزیابی شدند. طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 363 دانشجو به عنوان حجم نمونه برآورد شد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی است. ابزار به کار رفته در این پژوهش پرسش نامه حاصل پژوهش قنبری (1398) است که  هدف گذاری این ابزار بر اساس ابعاد درک داده، جمع آوری و سازماندهی، مدیریت، ارزیابی و استفاده از داده ها  طراحی شده بود. همچنین، برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری کروسکال-والیس و یومان-ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سطح سواد داده ای دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش برای پرسش های مربوط به سواد داده ای 0967/4 و در حد خوبی قرار دارد. به علاوه، مشخص شد که تفاوت معناداری در سطح سواد داده ای دانشجویان از نظر متغیرهایی چون جنسیت، حوزه علمی و رشته تحصیلی وجود ندارد. با وجود این، نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در سطح سواد داده ای دانشجویان مورد بررسی از نظر متغیرهایی چون بازه های مختلف سنی، مقطع تحصیلی ارشد و دکتری و همچنین بین انتخاب یا عدم انتخاب واحد پروپوزال و مراحل مختلف تدوین و نگارش پایان نامه وجود دارد. همچنین، علاوه بر عوامل زمینه ای مؤثر بر سطح سواد داده ای، رابطه معناداری میان برگزاری کلاس های دانشگاهی، کارگاه های آموزشی و کلاس های غیررسمی و سطح سواد داده ای دانشجویان مشاهده شد.نتیجه گیری: بر مبنای نتایج این پژوهش، می توان گفت که با توجه به تفاوت معنادار در سواد داده ای در بین دانشحویان مقاطع مختلف تحصیلی، و دانشجویانی که وارد مرحله پایان نامه/رساله شده اند و وجود رابطه معنادار میان دوره های آموزشی سپری شده توسط دانشجویان و میزان سواد داده ای آنها، باید بر تقویت دوره هایی که باعث درگیری عملی دانشجو در پایان نامه/رساله می شود در راستای افزایش سطح سواد داده ای آنها اهتمام لازم در دانشگاه های مختلف کشور وجود داشته باشد.

Investigating the Data Literacy Level of Postgraduate Students of the University of Tabriz and the Factors Affecting It

Objective: This research aimed to investigate the data literacy level of post-graduate students of the University of Tabriz and the factors affecting it.Methods: According to the purpose of the research, it is applied and in terms of the type, the method of collecting and analyzing the data is a descriptive survey. The study population of this research was post-graduate students of the University of Tabriz which were 6702 students, and according to the table of Krejci and Morgan, the number of 363 students was estimated as the sample size. The sampling method was the stratified random sampling. The research tool was a questionnaire developed by Ganbari (2019), which was designed based on the dimensions of data understanding, collection and organization, management, evaluation, and use of data. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney statistical tests and Spearman's correlation coefficient were also used to analyze the data.Results: The results of the research showed that the level of data literacy of the students participating in the research for the questions related to data literacy was 4.0967 and it is at a good level. In addition, it was found that there is no significant difference in the level of data literacy of students in terms of variables such as gender, scientific field, and field of study. However, the results of this research showed that there is a significant difference in the level of data literacy of the given students in terms of variables such as different age ranges, master's degree, and doctoral levels, as well as between the selection or non-selection of the Proposal Unit and the different stages of thesis compilation and writing. Also, in addition to the background factors affecting the level of data literacy, a significant relationship was observed between the holding of university classes, educational workshops, and informal classes and the level of data literacy of students.Conclusion: Based on the results of this research, it can be concluded that due to the significant difference in data literacy among students of different educational levels, and students who have entered the thesis/dissertation stage and the existence of a significant relationship between the educational courses completed by the students and their level of data literacy, there should be the necessary effort to strengthen the courses that cause practical involvement of students in the thesis/dissertation to increase their level of data literacy in different universities of Iran.

تبلیغات