طراحی مدل جامع نظام مدیریت منابع انسانی پایدار در راستای توسعه صنعت خودرو (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این تحقیق طراحی مدل جامع نظام مدیریت منابع انسانی پایدار در راستای توسعه صنعت خودرو، است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش استنتاج، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت داده ها، کیفی و کمی است. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی گلوله برفی (ارجاع زنجیره ای)، از نظرات 15 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و همچنین مدیران ارشد توسعه شرکت های ایران خودرو و سایپا، استفاده شد. تحقیق حاضر در دو مرحله انجام گرفته است، ابتدا با رویکرد تئوری داده بنیاد و با کمک نرم افزار NVivo Plus 2020 به شناسایی کد ها پرداخته و در طی کدگذاری باز 122 مورد به عنوان مفاهیم اولیه از متن مصاحبه های انجام شده به دست آمد که در قالب 19 شاخص و پنج بُعدِ شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گرانه، استراتژی ها و راهبرد ها و نتایج و پیامد ها، دسته بندی گردید. در ادامه به منظور اعتبارسنجی نتایج مصاحبه ها و غربالگری شاخص های مؤثر بر مدیریت منابع انسانی پایدار درزمینه پشتیبانی از توسعه صنعت خودرو، علاوه بر کنترل اعضا، از پرسشنامه و روش دلفی فازی، استفاده شد. نتایج این بخش از تحقیق حاکی ازین بود که تمامی 19 شاخص، مورد تأیید خبرگان تحقیق واقع شد و روایی و اعتبار آن ها نیز تأیید گردید. در پایان نیز، مدل جامع نظام مدیریت منابع انسانی پایدار با رویکرد توسعه صنعت خودرو در قالب الگوی پارادایمی طراحی گردید.Designing a comprehensive model of sustainable human resource management system in order to develop the automotive industry
The purpose of this research is to design a comprehensive model of sustainable human resource management system in order to develop the automotive industry. The present research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of inference method, and qualitative and quantitative in terms of data nature. In order to achieve the objectives of the research, using non-probable snowball sampling method (chain reference) the opinions of 15 experts in the field of human resources as well as senior development managers of Iran Khodro and Saipa companies were used. The present study was conducted in two stages; first, with the data theory approach and with the help of NVivo Plus 2020 software, the code was identified and during open coding, 122 items were obtained as basic concepts from the text of the interviews in the form of 19 indicators, and five dimensions including causal, contextual, and interventionist conditions, strategies, and outcomes and consequences were categorized. Then, in order to validate the results of interviews and screen the indicators affecting sustainable human resource management in support of the development of the automotive industry, in addition to member control, a questionnaire and fuzzy Delphi method were used. The results of this part of the study showed that all 19 indicators were approved by research experts, and their validity and reliability were also confirmed. Finally, a comprehensive model of sustainable human resource management system with an automotive industry development approach was designed in the form of a paradigm model.