سنجش مهارت های بازاریابی مبتنی بر فناوری های دیجیتالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مهارت های بازاریابان در بازاریابی مبتنی بر فناوری دیجیتال برای مدیران شرکت ها یا افرادی که می خواهند تجارت خود را رونق ببخشند و مشتریان زیادی را جذب کسب و کار خود کنند از اهمیت خاصی برخوردار است. از مهم ترین مهارت های بازاریابان دیجیتال مهارت های کسب و کاری و تکنیکی است. در این پژوهش به منظور بررسی این موضوع چهار مهارت کسب و کاری (مهارت های پژوهشی، دانش تکنیکال و کاربردی، پایش و اندازه گیری و مهارت یکپارچه سازی مهارت های دیجیتالی)، و سه مهارت تکنیکی (مهارت های سازمانی، پیش بینی آینده و مهارت های ارتباط با مشتری)، با استفاده از مدل رویل و لن، ( 2014) و روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونه ای، آزمون T زوجی، آزمون t با دو نمونه مستقل و آزمون تحلیل واریانس در نرم افزار SPSS و ماتریس اهمیت عملکرد انجام گرفت . مطابق با یافته های پژوهش در مرحله اهمیت، بیشترین مقدار میانگین مربوط به مهارت های پیش بینی آینده با مقدار (6188/4)، و یکپارچه سازی مهارت های دیجیتالی با مقدار (4989/4)، است همچنین بیشترین شکاف میان ابعاد مهارتی بازاریابان دیجیتال مربوط به مهارت های پیش بینی آینده با مقدار (0014/1- )، و مهارت های پایش و اندازه گیری با مقدار ( 8913/0- )، است.Measuring marketing skills based on digital technologies
Marketers' skills in digital marketing are of particular importance to corporate executives or individuals who want to develop their business and attract more customers. The main purpose of this study is to measure business skills including research, technical and applied knowledge, monitoring and measurement ones, and ability of digital skills integration, and also technical skills, including organizational, future prediction, and customer relationship ones. This study is conducted on a survey basis using the model of Rowell and Len, (2014), and descriptive data collection method. Proposed factors are analyzed using Pearson correlation test, one-sample t-test, paired t-test, t-test with two independent samples, and variance analysis through the significance-performance matrix which are conducted through SPSS. The resulted significance levels show that the highest average is related to future forecasting skills (with the value of 4.6188), and the integration of digital ones (4.4989); also the largest gap among the dimensions of digital marketer's skills is related to future prediction, and monitoring and measurement ones with the values of -1.0014 and -0.8913 respectively.